سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89589

اولین مركز زایمان در آب استان‌های كشور در بیمارستان خاتم‌الانبیای(ع) گنبد با موفقیت انجام شد.عبدالكریم صاحب‌جمعی، سرپرست بیمارستان خاتم‌الانبیا(ع) با بیان اینكه 10 زایمان انجام شده در این مركز با موفقیت و بدون مشكل انجام شده است، گفت: همه مراجعان از زایمان خود رضایت كامل دارند.

اولین مركز زایمان در آب استان‌های كشور در بیمارستان خاتم‌الانبیای(ع) گنبد با موفقیت انجام شد.عبدالكریم صاحب‌جمعی، سرپرست بیمارستان خاتم‌الانبیا(ع) با بیان اینكه 10 زایمان انجام شده در این مركز با موفقیت و بدون مشكل انجام شده است، گفت: همه مراجعان از زایمان خود رضایت كامل دارند.

به گزارش سلامت نیوز، وی درخصوص دلیل راه‌اندازی مركز زایمان در آب گفت: برای كاهش رستم‌زایی و بالا بردن تعداد زایمان‌های طبیعی در منطقه،‌ استفاده از تكنیك‌های جدید جهت كاهش درد زایمان مدنظر بوده است و از این رو با همكاری دانشگاه علوم پزشكی گلستان و مدیریت درمان تامین اجتماعی استان، این مركز را به طور كاملا علمی و پیشرفته راه‌اندازی كردیم.


او گفت: زایمان‌های انجام شده كاملا رایگان بوده و هزینه‌های آن از سوی بیمارستان و تامین اجتماعی پرداخت شده است.


وی با اشاره به كمبود پزشكان متخصص باتجربه در این زمینه می‌گوید: این زایمان‌ها در این مركز تنها توسط یك پزشك انجام می‌شود.


آتسا بحامدیه، متخصص زنان و مسوول مركز زایمان در آب بیمارستان خاتم‌الانبیای گنبد كه در بیمارستان‌های آلمان به طور علمی آموزش دیده است، می‌گوید: زایمان در آب خطری برای نوزاد ندارد و حتی همسان بودن دمای آب با دمای بدن مادر سبب می‌شود نوزاد پس از به دنیا آمدن احساس آرامش بیشتری كند و چون هنوز بند ناف وصل است تا زمانی كه این بند قطع نشده نوزاد تنفس ندارد و نمی‌تواند آب را ببلعد.


آرزو گوهری‌نسب، مسوول زایشگاه این بیمارستان با بیان اینكه امكانات لازم در مركز زایمان در آب زایشگاه وجود دارد، گفت: مسائل بهداشتی از آنتی باكتریال بودن دیواره‌ها تا ضد خش بودن كفپوش‌ها در ساخت مركز رعایت شده و اتاق زایمان در آب یك وان ثابت دارد كه محفظه‌های ریزش آب آن در كاهش درد موثر است.
او می‌گوید: افزایش اكسیژن و خون‌رسانی به جنین، كاهش استفاده از آرام‌بخش‌ها، كاهش طول مدت زایمان، عدم استفاده از آمپول‌های فشار، كمك به آرامش مادر و كم‌عارضه بودن از جمله مزایای زایمان در آب برای مادران است.


زایمانی كه در آن مادر به هنگام زایمان و یا مدتی قبل از آن داخل آب شده و وضع حمل را در داخل آب انجام دهد زایمان در آب خوانده می‌شود.

خانم «سیمین تعاونی» از محققین برجسته كشور درباره تاریخچه این روش می‌‌گوید: تاریخچه زایمان در آب بسیار قدیمی است و به گذشته‌های دور بازمی‌گردد. برای اولین بار در سال 1584 در فرانسه خانمی فرزند خود را به دلیل داشتن درد شدید هنگام زایمان در داخل یك چشمه آب گرمی به راحتی و با درد بسیار پایین به دنیا آورد. در سال 1984 در كنگره جهانی مامایی این موضوع به صورت علمی مطرح شد و در كشورهای مختلف نظیر آمریكا، اسكاندیناوی و... به تدریج رواج یافت.


همچنین خانم تعاونی به این موضوع نیز اشاره كرد كه زایمان در آب فقط در صورتی قابل اجراست كه مادر از نظر شرایط فیزیكی و پزشكی توانایی زایمان طبیعی را بدون مشكل داشته باشد.

این كارشناس ارشد مامایی و مدرس دانشگاه در ادامه می‌گوید: زایمان در آب از علوم طب‌ سنتی به ‌شمار می‌آید كه به‌ عنوان مكملی برای سایر علوم پزشكی سال‌هاست كه‌مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او دو روش غوطه‌خوردن در آب و زایمان در آب را موجب كاهش درد زایمان عنوان كرد و ادامه داد: گرمای حاصل از آب ضمن آن كه باعث عادی ‌شدن زوال طبیعی انقباضات رحمی در مادر می‌شود منجر به تسریع زایمان شده و درد زایمان را برای مادر قابل تحمل می‌كند.


تعاونی همچنین می‌گوید: از سوی دیگر به دلیل یكی بودن دمای آب با دمای كیسه آب جنین در هنگام تولد، به سلامت كودك نیز كمك می‌شود.


از محاسن این روش زایمان كاهش دفع فضولات و آرامش عضلات مادر و همچنین خروج آسان جنین، كاهش استرس‌های موجود بر مادر و كاهش احتمال پارگی‌ها و ایجاد فشار خون نرمال است.

بسیاری از كارشناسان مامایی ترس از عفونت به وسیله آلودگی موضعی را كه عمده‌ترین نگرانی برخی از پزشكان در زایمان زنان با این روش است مردود می‌دانند.

براساس مطالعات انجام شده میان عفونت‌های به‌ وجود آمده برای نوزاد با این روش و روش‌های دیگر هیچ تفاوت معناداری وجود ندارد. از سوی دیگر در صورتی كه عوامل اجرای زایمان افراد متخصص و متبحر در این امر باشند برای كودك هیچگونه مشكل تنفسی نیز به وجود نخواهد آمد.


«تعاونی» ‌در خصوص ‌روش‌ اجرای این ‌زایمان ‌می‌گوید: در این ‌روش‌ وانی از آب‌ مهیا شده و مادر تکیه به صورت نیمه نشسته در هر وضعیت مطلوب خودش  بایستی داشته ولی آب بایستی در ناحیه میانی سینه ها  باشد (نه بالاتر باشد و نه پایین تر)، آب بالاتر نباشد به دلیل اینکه مادر ممکن است براحتی تنفس نداشته باشد، پایین تر نباشد، چون مانع تحریک نوک پستان با آب گرم که موجب ترشح اکسی توسین طبیعی بدن و به دنبال آن اندورفین که برای روند زایمان بسیار مفید است، می گردد.

او تاكید می‌كند: از نظر اخلاقی در این مرحله پزشكان موظفند در صورتی كه مادر اصراری به ادامه این روش ندارد مادر را از آب خارج كرده و زایمان را به روش بدون آب ادامه دهند.

علاوه بر بیمارستان خاتم‌الانبیای تامین اجتماعی شهرستان گنبد قرار است در آینده 3 بیمارستان دیگر نیز در تهران به وسایل استفاده از روش زایمان در آب تجهیز ‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha