چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
کد خبر: 89628

روز طبیعت بسیاری از خانواده ها به دنبال مکانی خوب می گردند تا سیزده خود را به در کنند. این روزها هم بسیاری از خانواده ها همچنان در سفر هستند و قصد دارند تا سیزده به در را نیز در شهر محل اقامتشان بمانند به همین سبب بهترین مکان هایی که می توانید برای سیزده به در انتخاب کنید را برای شما آماده کرده ایم تا از آن استفاده کنید و یک مکان مناسب را انتخاب کنید.

سلامت نیوز : روز طبیعت بسیاری از خانواده ها به دنبال مکانی خوب می گردند تا سیزده خود را به در کنند. این روزها هم بسیاری از خانواده ها همچنان در سفر هستند و قصد دارند تا سیزده به در را نیز در شهر محل اقامتشان بمانند به همین سبب بهترین مکان هایی که می توانید برای سیزده به در انتخاب کنید را برای شما آماده کرده ایم تا از آن استفاده کنید و یک مکان مناسب را انتخاب کنید.
تهران 
رودبار قصران
در شمال شرقی استان تهران در دل سلسله جبال البرز، منطقه ای تاریخی با طبیعتی  زیبا وجوددارد که آن را امروزه شمیران می نامند این ناحیه در گذشته خود قسمتی از قصران تاریخی بود که هم اکنون بخش رودبارقصران خود میراث دار آن سرزمین کهن( به جهت آداب و سنن و گویش) است.  
بخش رودبارقصران سرزمینی با کوه های بلند و دره های ژرف که واژه قصران برای آن اسمی با مسماست. شهر اوشان فشم ومیگون که با مساحت تقریبی 103 کیلومترمربع،در سال 1334 به صورت شهر درآمد، در دل بخش رودبار قصران ، در یك دره طویل جای گرفته كه خود از سه محل متمایز با نامهای ، اوشان، فشم ومیگون ، با محلهای متعدد و بافتهای ویژه شكل گرفته است.


درحال حاضر منطقه رودبارقصران  دارای 23 روستا می باشد که اسامی آن هابه این شرح است : آبنیک - آهار -امامه- امین آباد - ایگل - باغ گل - جیرود - حاجی آباد -  دربندسر- روته- زردبند- درود - رودک- زایگان – پس قلعه- زردبند - شمشک- گرمابدر- کلوگان- لالان  و... 
این منطقه آب و هوایی بسیار عالی به همراه جنگل ها و رودخانه است که می تواند گزینه بسیار مناسبی برای یک جمع دورهمی در روز سیزده به در باشد.

 


طالقان
شهرستان طالقان در 100 کیلومتری شمال غربی مرکز استان البرز و در میان دره بزرگی در کوههای البرز قرار دارد. طالقان منطقه ای متشکل از حدود 84 روستای کوهستانی است ، طول جغرافیایی طالقان از شمال شرق به جنوب غرب حدود هشتاد كیلومتر و عرض جغرافیایی آن حدوداَ 15 كیلومتر می باشد بدینگونه شهرستان طالقان حدوداً  1400 كیلومتر مربع وسعت دارد . 
طول و عرض جغرافیا ئی طالقان به ترتیب 80 و 38.5 درجه است.شاهرود رگ حیاتی این سرزمین دیر سال، از كوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیك به 105 كیلومتر به غرب می رود این شریان آبی بیش از 15 رودخانه كوچك و بزرگ منطقه را كه از چشمه سارها و برفاب ها سرچشمه می گیرند، همراه خود تا سپید رود می برد تا با آبهای قزل اوزن  آمیخته و راهی دریای خزر شود.


 شهرستان طالقان از دو بخش مرکزی، و بالا طالقان تشكیل شده است.روستاهای زیبای طالقان در دامنه های جنوبی و شمالی ، در ارتفاع 1400 تا 2600 متر از سطح دریا ، در امتداد رودخانه ها و كنار چشمه سارها پراكنده شده اند. این منطقه مکانی مناسب برای تمامی خانواده هایی است که قصد دارند چند دقیقه ای را در دل درختان و کوه ها بگذرانند البته برای رسیدن به این منطقه باید صبح زود حرکت کنید.

 


پارک های جنگلی تهران
پارک های جنگلی سرخه حصار و لویزان و چیتگر از جمله مهمترین مکان های گردشگری در تهران هستند. اگر دوست ندارید زیاد از شهر دور شوید ولی در طبیعت نیز باشید باید به سرخه حصار و یا لویزان و چیتگر بروید. لویزان در مرکز تهران برای آنهایی که از شمال و یا مرکز و شرق حرکت میکنند بسیار عالی است. 
سرخه حصار در انتهای شرقی تهران قرار دارد و با رسیدن به چهارراه تهرانپارس به راحتی به این پارک جنگلی می توانید برسید. سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی، محیطی امن از جمله مهمترین مزایایی این پارک جنگلی است.
چیتگر در انتهای غربی تهران قرار دارد و با استفاده از متروی تهران کرج و یا با رفتن به اتوبان کرج قابلیت دسترسی دارد. این پارک بیشتر برای آن هایی است که رد غرب تهران و یا استان البرز زندگی می کنند. این پارک نیز محیطی آرام و جالب دارد.

 


یزد
ده بالا 
ذه بالا، روستایی است از توابع شهرستان تفت استان یزد در استان یزد است. ده بالا ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود ۵۰ کیلومتر از یزد فاصله دارد و مسیر آن از شهر تفت می‌گذرد و حدود یک ساعت و نیم از شهر فاصله دارد. این منطقه در نزدیکی کوه شیر کوه می‌باشد، کوهی که در آن برف خانه دائمی وجود دارد. این منطقه بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است به طوری که بسیاری از افرادی که قصد فرار کردن از گرمای یزد را دارند به آنجا سفر می کنند. ده بالا از هر نظر برای روز طبیعت بسیار گزینه مناسبی است. البته برای سفر به منطقه حتما یک لباس گرم به تن داشته باشید.


پارک کوهستان 
یکی از بهترین مکان های گذراندن سیزده به در پارک کوهستان است که بسیاری از گردشگران آن را به عنوان بهترین پارک کوهستانی ایران می دانند. طبیعت خوب این منطقه که با تمامی کم آبی یزد باز هم زیبا است یکی از شاخصه های بسیار مهم پارک کوهستان است. این منطقه بزرگ و البته وسیع است که گنجایش گردشکران زیادی را دارد. از دیگر مکان های یزد می توانیم به روستایی چک چک نیز اشاره کنیم که از توابع اردکان است.

 


خراسان شمالی 
مناطق تفریحی بازخانه، ‌فیروزه، قره باشلو، مهنان، كلاته نقی،‌ بدرانلو، كلاغ آشیان،‌ حمید، اسپیدان، كوه كمر، دامنه های ارتفاعات سالوك و باباموسی، تفرجگاههای ملی بابا آمان و بش قارداش از جمله نواحی خوش آب و هوای بجنورد بود كه ساكنان مركز خراسان شمالی برای سپری كردن 13 فروردین به آن پناه بردند. نظیر این مناطق و جاذبه های دلپذیر طبیعی در دیگر شهرستان های استان از جمله شیروان، اسفراین،‌ مانه و سملقان، فاروج و حتی جاجرم و گرمه نیز بسیار زیاداست.


محور كوهستانی و پر پیچ و خم اسدلی در حدفاصل بجنورد به اسفراین و نیز محور بدرانلو كه مابین شهرهای بجنورد و مانه و سملقان واقع شده با رودهای جاری و چشم اندازهای زیبا و دیدنی،‌ بیشترین جاذبه را برای اهالی این مناطق داشت و عمده حضور گردشگران 13نوروز در این نواحی مشاهد می شد.
حضور گردشگران خراسان شمالی در مجاورت سدهای این استان بخصوص سد 'بارزو' در شیروان، 'بیدواز' ‌در اسفراین و 'شیرین دره' در مانه و سملقان نیز پرشمار بود و شمار زیادی از اهالی این مناطق آخرین روز تعطیل نوروزی خود را در این نواحی گذراندند.

 


خراسان رضوی 
کوه سنگی 
این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابانی به همین نام قرار دارد پارک کوهسنگی که در حاشیه کوههایی مرتفع ایجاد شده است از قدیمی ترین ییلاقهای مشهد است. کوهسنگی دارای رستوران و استخر و فروشگاههای صنایع دستی است. در دامنه کوههای جنوب مشهد دو کوه سنگی وجود دارد که امروزه زیباترین و نزدیکترین تفرجگاه مشهد است. 
شاه عباس در سن 16 سالگی ( 995 ه ق ) توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاده است در سال 1047 در دامنه این کوه در قسمتی که به ایوان کوهسنگی معروف است. میرزا ابراهیم رضوی در زمان سلطنت شاه صفی برای خود مقبره ای ساخت و ناصرالدین شاه نیز در سر سفر سال 1284به مشهد به این تفرجگاه آمده و مدفن اجداد میرازی ناظر را دامنه کوه ملاحظه کرده است. این پارک یکی از مکان هایی است که حتما باید در خراسان ببینید و البته سیزده به در آن بسیار خوش خواهد گذشت.

 


پارک جنگلی وکیل آباد 
پارک جنگلی وکیل آباد نزدیکترین ییلاق عمومی مشهد است که در فاصله 8 کیلومتری شمالغرب مشهد قرار گرفته و بلوار عریض و بسیار زیبای وکیل آباد - میدان آزادی را به روستا و پارک جنگلی وکیل آباد متصل می نماید. مساحت وکیل آباد بیش از 70 هکتار و دارای رودخانه فصلی است. همه پارک های جنگلی به نوعی مکان های مناسبی هستند که شما می توانید از آن ها برای سیزده به در استفاده کنید. 
پارک ملت
این پارک در غرب مشهد و حاشیه بلوار وکیل آباد قرار دارد . مساحت پارک 720 هزار متر مربع است و بزرگترین پارک مشهد و یکی از زیباترین پارکهای کشور بشمار میرود و شهر بازی ، تاسیسات ورزشی و فضای مصفای آن جاذبه برای علاقمندان به سیاحت پدید آورده است و برای پیدا کردن جا در آن برای روز طبیعت باید صبح زود خودتان را به آنجا برسانید.

 


کردستان 
دریاچه پشت سد قشلاق
سد مخزنی قشلاق بر روی رودخانه قشلاق در ده کیلومتری شمال سنندج روی کوههای منطقه (ساتله و تیرگرا) احداث شده است . دریاچه پشت این سد 11 کیلومتر طول دارد و وسعتی معادل 934 هکتار را در بر می گیرد و با توجه به سطح دریا و حجم آب ، زمینه مناسبی برای انواع ورزش های آبی به وجود آورده است .

این دریاچه همچنین محل زیست ماهیان مختلف از خانواده کپور ماهیان است که از آن جمله می توان به ماهی عروس ، شاه کولی ، سیاه ماهی ، آلبورنوس کاپیتو ، ماهی سیاه و سس ماهی اشاره کرد . به همین دلیل شرایط ماهی گیری تفریحی نیز فراهم شده است . دریاچه پشت سد با فضای سبز و جنگل کاری اطراف از دیدنیهای جالب توجه شهر محسوب می شود . همچنین امکانات تفریحی و اسکله قایقرانی دریاچه هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان به ورزش های آبی را به سوی این مکان جذب می کند . 

 


فارس
گردشگاه هفت برم
این گردشگاه در 55 کیلومتری غرب شیراز واقع شده و دارای چشم اندازهای زیبا از تپه ماهورها و برم های چندگانه است . آب و هوای آن در زمستانها سرد و خشک و در تابستانها معتدل است . نزدیکی این منطقه به شیراز و تنوع چشم اندازها و آب و هوای مطبوع آن سبب شده است که در اکثر فصل های سال با وجود کمبود امکانات خدماتی و رفاهی بسیاری از اهالی شهرستانهای شیراز . کازرون و سپیدان به این مکان مسافرت کنند . دسترسی به این گردشگاه از طریق جاده ای شوسه که تا جاده اصلی شیراز – کازرون 12 کیلومتر فاصله دارد صورت می گیرد . 

 


گردشگاه چشمه سلمانی
این گردشگاه در منطقه تنگ سعدی و در حاشیه ضلع جنوبی پارک ملی بمو واقع شده است . چشمه سلمانی که آب شیرین دارد در شمال این منطقه قرار دارد گردشگاه چشمه سلمانی چشم اندازهای طبیعی زیبا و هوای مطبوع دارد و راه ارتبا طی آن از جاده آسفالته شیراز – خرامه می گذرد . فاصله این گردشگاه تا شیراز شش کیلومتر است .چشمه تنگاب
این چشمه در مسیر جاده شیراز – فیروزآباد و در فاصله 10 کیلومتری جاده اصلی بر دامنه کوهی قرار گرفته است و به خاطر آب گوارایی که دارد مورد مراجعه مردم و مسافران قرار می گیرد . با ایجاد و گسترش فضای سبز و امکانات رفاهی این منطقه به گردشگاهی زیبا تبدیل خواهد شد . 

 


گردشگاه چاه مسکی
این منطقه در ابتدای دشت چاه مسکی و در فاصله 30 کیلومتری شیراز قرار دارد و دسترسی به آن از طریق جاده شیراز – مرودشت میسر است . وسعت کنونی این گردشگاه در حدود 30 هکتار است که به لحاظ چشم اندازهای طبیعی و آب و هوای مناسب از فضایی مطلوب برخوردار است . در این گردشگاه علاوه بر استفاده از امکانات بازدید از حیات وحش می توان از نمایشگاه عکس های گونه های پرندگان و پستانداران نادر و همچنین از گونه های جانوری تاکسی درمی (خشک شده) شده بازدید کرد .

 

اصفهان 
پارک جنگلی صفه
مجموعه ارتفاعات معروف به کوه صفه با بلندترین نقطه ارتفاعی 2257 متر در جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این کوه از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک ها و مجتمع های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می شود. کوهستان صفه که تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر اصفهان قرار داشت اینک با توسعه شهر به طرف جنوب کاملاً به شهر متصل شده و بخشی از آن به عنوان پارک کوهستانی کاربری یافته است. 
کوهستان صفه به دلیل داشتن ساختار طبیعی شگرف، بقایای آثار ناشناخته و کهن و وجود قصه ها و افسانه های گوناگون در مورد آن، سرگذشتی راز آلود و اسطوره ای در ذهن و یاد مردم منطقه پیدا کرده است تا جایی که دژ قدیمی آن (( شاه دژ)) را قلعه دیو نام داده اند. این قلعه باستانی در آغاز قرن ششم عرصه مبارزه فرقه اسماعیلیه با حکومت سلجوقی بوده است و برخی از زوایا و غارهای این کوه مکان گوشه گیری دراویش صوفی بوده است. 

وجود روایات گوناگون درباره ریشه نامگذاری کوه صفه خود بیانگر سرنوشت ناشناخته و پر رمز و راز آن است. برخی روایت ها نام کوه را به فضای صاف و صخره مانند روی قله کوه نسبت می دهند، برخی آن را برگرفته از صفای منظره اطراف کوه می دانند اما برخی تحقیقات جدی تر حاکی از این است که نام صفه مشتق از واژه باستانی (( اسپه )) ( سپه یا سپاه ) است که با نام شهر اصفهان ( سپاهان ) و نقش تاریخی آن پیوند دارد. 
جدای از تاریخ پرماجرای این منطقه، کوهستان صفه خود دارای ارزش ها و جاذبه هایی است که با نیازهای عمیق شهروندان و شهرنشینان نظیر نیاز نزدیکی به طبیعت، تماشای آسمان، خلوت و آرامش، تحرک و فعالیت و مانند اینها بستگی دارد. 

 


پارک نفریحی ناژوان
ناژوان از انبوه بیشه ها و باغهای اصفهان است که تا حدودی از تحول دوران و تصور ایام مصون و محفوظ مانده و هنوز مایه طراوت شهر است .ناژوان ترکیبی است از دو کلمه " ناژ" و " وان" که ناژ گیاهی است از خانواده صنوبر که از آن جمله اند : تبریزی، کبوده، صنوبر و " وان" پسوند است برای جا و مکان و ناژنان یا ناژوان به معنی جایگاه درختان ناژو " صنوبر" پس ناژوان به معنی محلی بوده است در غرب اصفهان با بیشه های انبوه از درختان ناژو " کبوده، زبان گنجشک" که بومی اصفهان است.
 ناژوان کنونی با وسعتی در حدود 1200 هکتار در بخش غربی شهر تنها بقایای فضای سبز متمرکز حاشیه شهر اصفهان است. که به مثابه ریه شهر اصفهان از دیدگاه زیست محیطی اهمیت ویژه ای یافته است رودخانه زاینده رود با عبور از دل باغها و بیشه ها و مزارع وسیع کشاورزی جلوه ای کم نظیر بدان بخشیده و این محیط را از دیگر پارکها ی اصفهان متفاوت ساخته و به یکی از مراکز تفریحی شهر اصفهان مبدل ساخته است.

 ناژوان محیطی است با درختانی انبوه، رودخانه ای جاری، مادیهایی روان، بیشه هایی وحشی، پرندگانی مهاجر و چشم اندازی زیبا از طلوع و غروب خورشید به دور از سازه های شهری در میان رودخانه با زمینه ای از سبزینگی هوایی به لطافت نسیم صبحگاهی در شهری صنعتی که با چند دقیقه فاصله در آن می توان هیاهوی شهر را فراموش کرد.
 پارک طبیعی ناژوان زیر نظر مدیریت طرح ساماندهی ناژوان و صفه شهرداری اصفهان با هدف حفظ و احیاء طبیعت در عین بهره وری از آن به منظور گذراندن اوقات فراغت شهروندان است این مدیریت تلاش دارد تا ناژوان را با همان چشم انداز و جلوه طبیعی برای مردم بازسازی و احیاء نماید و از آن توسعه شهری در این منطقه جلوگیری کند. بر این اساس طرحهایی را در دست اجرا دارد که تا حدودی در نقشه عنوان گردیده است. 
اکنون ناژوان با فضاهایی همچون زمینهای ورزشی، استخر، کمپینگ، باغ پرندگان، زمینهای بازی کودکان، ایستگاههای درشکه سواری، اسب سواری، قایقرانی، منطقه دوچرخه سواری برای شهروندان قابل استفاده بود در آینده ای نزدیک با افتتاح باغ پروانه ها، رستوران، باغهای ملل، گیاهشناسی و دارویی، پارک آبی، پارکهای بازیهای سنتی کودکان و ... پذیرای شهروندان و اوقات فراغتشان خواهد بود.

 


همدان 
مناطق حفاظت شده
استان‌ همدان به‌ دلیل‌ كوهستانی‌ بودن‌، از زیستگاه‌های‌ انواع‌ حیات‌ وحش‌ محسوب‌ می‌شود. زیستگاه‌های‌ حیات‌ وحش‌ استان‌ چه‌ در ارتفاعات‌ و چه‌ در جلگه‌ و حواشی‌ تالاب‌ها جزو مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ می‌باشند وشكار در آنها كاملاً ممنوع‌ است‌. مناطق‌ مهم‌ حفاظت‌ شده‌ استان‌ همدان‌ عبارتند از: ارتفاعات‌ اولدوز، خان‌ گرمزسروه‌ و آهنگران‌، بوقاطی‌ و خرقان‌، اسد آباد، جیحون‌ آباد (دشت‌) و نشر. انواع‌ گونه‌های‌ جانوری‌ مناطق‌ حفاشت‌شده‌ استان‌ همدان‌ عبارتند از: كل‌، بز، قوچ‌، میش‌، روباه‌، راسو، خرس‌ قهوه‌ای‌، كبك‌ معمولی‌ و انواع‌ دیگرپرندگان‌.

 


تفرجگاه عباس آباد
این‌ تفرجگاه‌ در دامنه‌ كوه‌ الوند قرار دارد. آبشار معروف‌ عباس‌ آباد، كتیبه‌های‌ گنج‌نامه ‌هخامنشی‌ و دره‌ زیبای‌ عباس‌ آباد كه‌ باغ‌ وحش‌ كوچكی‌ نیز در آن‌ ایجاد شده‌، در همین‌ تفرجگاه‌ واقع‌ شده‌ است‌.در پائین‌ دست‌ همین‌ تفرجگاه‌، مجتمع‌ تفریحی‌ عباس‌ آباد بر روی‌ تپه‌ای‌ مشرف‌ به‌ همدان‌ احداث‌ شده‌ و درپائین‌ دست‌ آن‌ نیز شهر بازی‌ بزرگ‌ همدان‌ ایجاد شده‌ است‌.

 


دریاچه پست سد اکباتان
این‌ دریاچه‌ در جنوب‌ شرق‌ شهر همدان‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ دریاچه‌ حدود ۶۰ هكتاروسعت‌ دارد و حداكثر و حداقل‌ عمق‌ آن‌ به‌ ترتیب‌ ۳۲ و ۱۸ متر است‌. پیرامون‌ سد را جنگل‌ كاری‌ كرده‌اند ودریاچه‌ آن‌ برای‌ عملیات‌ آموزشی‌، آزمایشی‌ و نظامی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. وجود برق‌، دسترسی‌ مناسب‌،طبیعت‌ زیبای‌ فضای‌ پیرامون‌ و فاصله‌ اندك‌ آن‌ با شهر همدان‌ این‌ دریاچه‌ را به‌ تفرجگاهی‌ مناسب‌ تبدیل‌ كرده ‌است‌.

 


چهارمحال و بختیاری
منطقه جنگلی بازفت 
این منطقه در180 کیلومتری شهر کرد واقع است و53000 هکتار وسعت دارد. از شمال به مرز لرستان، از جنوب به اردل، از شرق به شهرکرد و از غرب به مرز خوزستان محدود است. نواحی عمده جنگلی این منطقه شامل چهک ، تلخه دان ، بادام شیریندان ، ولسگاه ، کچوز و چم جند ار است.

 


منطقه جنگلی فلارد
در 150 کیلومتری شهرستان شهرکرد واقع است و 20 هزار هکتار مساحت دارد و از شمال به خان میرزا، از غرب به لردگان، از شرق به سمیرم و از جنوب به کهگیلویه و بویر احمد محدود می شود. علاوه بر پوشش عمومی جنگل فلارد در 10 کیلومتری مال خلیفه در محدوده کوت سیاه، جنگل خالصی از بنه (پسته وحشی) وجود دارد. از نواحی عمده جنگلی دیگر می توان به دماپ، پروز و منارجان اشاره کرد.

منبع:باشگاه خبرنگارن جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha