109مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم نواحی یک و دو واقع در شمال شهر زاهدان به علت جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش اموزان بر اثر نشت گاز سموم گیاهی تعطیل شد.

جزئیاتی از تعطیلی 109مدرسه در زاهدان به علت گاز سمی

سلامت نیوز: 109مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم نواحی یک و دو واقع در شمال شهر زاهدان به علت جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش اموزان بر اثر نشت گاز سموم گیاهی تعطیل شد.

به گزارش سلامت نیوز،ایرنا نوشت: مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت : 109مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم نواحی یک و دو واقع در شمال شهر زاهدان به علت جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش اموزان بر اثر نشت گاز سموم گیاهی تعطیل شد.

علی مرادی گفت: متاسفانه انتشار گاز سمی ناشی از ریخته شدن سموم گیاهی تاریخ مصرف گذشته در کانال فاضلاب ناحیه شمالی شهر 60 دانش آموز و سه نفر از فرهنگیان بر اثر استنشاق این گاز از روز گذشته مسموم و روانه بیمارستانها شدند.

او گفت: بسیاری از این دانش آموزان پس از درمان در حال ترخیص از بیمارستان هستند.

او گفت: به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به دانش آموزان امروز در شیفت صبح و بعد از ظهر 67 مدرسه ابتدایی، 19 مدرسه متوسطه اول و 23 مدرسه متوسطه دوم در محدوده خیابانهای شهید طباطبایی، شهید رجایی، رسالت، ولی عصر و پشت شرکت نفت شهر زاهدان تعطیل شدند.

چند نفر از ساکنان مناطق شمالی شهر زاهدان از جمله خیابانهای رسالت، شهید رجایی و انتهای خیابان ولی عصر با اظهار گلایه از برخی مسوولان شهری خواستار پیگیری سریع این موضوع شدند.

یکی از این شهروندان گفت: بوی نا مطبوع گاز حدود نیمه های شب شنبه شب بسیاری از اهالی را مضطرب و نگران کرده بود که در تماس با نهادهای مختلف خواستار پیگیری آن شدیم.

او که خود را حسین محمودی معرفی کرد، گفت: در همان شب فرماندار و نیروهای آتش نشانی در محل حضور یافتند و خودروهای آتش نشانی با ریختن آب در فاضلاب قصد شستشوی کانال را داشتند اما گفته می شود همین مساله موجب انتشار گاز سمی شده است.

یکی دیگر از اهالی گفت: بر اساس شنیده ها سموم گیاهی ریخته شده در کانال فاضلاب چنانچه با آب مخلوط شود نوعی گاز سمی تولید می کند که مشکلات زیادی را برای تنفس کنندگان آن بوجود می آورد.

او که از معرفی خود خودداری کرد گفت: به نظر من مسوولانی که در مرحله نخست انتشار بوی بد بدون مطالعه و بررسی دقیق، خودسرانه اقدام به ریختن آب در کانال کرده و باعث انتشار بیشتر این گاز در محدوده مسکونی شدند باید پاسخگو باشند.

پیش از این برخی مسوولان از جمله فرماندار زاهدان در گفت وگو با رسانه ها گفته بود: یک کارگر شرکت خصوصی بدون اطلاع، اقدام به ریختن سموم گیاهی تاریخ مصرف گذشته در کانال فاضلاب کرده است که عامل این حادثه نیز شناسایی و دستگیر شده است.

عباسعلی ارجمندی گفت: پس از اطلاع از انتشار بوی نامطبوع در محل حضور یافته و بر فعالیت دستگاههای امدادی از جمله اورژانس، آتش نشانی و غیره نظارت داشتم.

رییس مرکز مدیریت بحران و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حدود 130 نفر از ساکنان محدوده شمالی شهر زاهدان به علت استنشاق گاز سمی به بیمارستانهای علی بن ابیطالب (ع) و بوعلی زاهدان انتقال یافتند.

دکتر فریبا کوشا گفت: نیروهای این مرکز به محض اطلاع از حادثه در محل حضور یافته و ضمن انجام اقدامات لازم برای درمان و انتقال افراد به بیمارستانها، نمونه بردای لازم از فاضلاب درون کانال را انجام دادند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: استنشاق سموم آفات نباتی 130 نفر از ساکنان محله های شمال زاهدان را راهی بیمارستان کرد.

محمود ایمانی گفت: آغاز فصل سرما بسیاری از مردم را وادار به ذخیره سازی سوخت می کند که همین مساله بازار فروش بشکه های 220 لیتری را رونق داده است.

او گفت: یک فرد سود جو 300 عدد بشکه تهیه و از آنجائیکه بشکه ها حاوی چندین لیتر سموم آفات نباتی بوده است با ریختن این مواد به داخل رودخانه ای که مسیر آن منتهی به فاضلاب برخی از واحد ها بوده، مبادرت به شستشوی این بشکه کرده است.

او ادامه داد: متاسفانه این سموم وقتی در معرض آب قرار می گیرند نوعی گاز را متصاعد می کنند که مشکلاتی را برای تنفس کنندگان هوای اطراف آن بوجود می آورد و چون وزش باد بوده گاز در قسمتهایی از شمال شهر زاهدان پخش شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان علایم استنشاق این گاز را 'سردرد، حالت ضعف، سرگیجه ،بی حالی ،سستی، تنگی نفس، آسم، دل درد ،تهوع ،استفراغ، درد های شکمی ،خارش و سوزش چشم ،آب ریزش و سرفه عنوان کرد و افزود: هیچ مورد نگران کننده ای از عواقب ناشی از این تماس وجود ندارد.

او توصیه کرد: افراد در معرض این گاز مکررا استحمام و لباس های خود را تعویض کرده و دست ها را بشویند و از خوردن و آشامیدن موادی که در دسترس بودند، خودداری کنند


نمونه برداری مجدد از کانون آلودگی

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ در همین رابطه دکتر میری بنجار گفت: اوضاع منطقه آلوده کاملا تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مراجع ذی ربط قرار دارد ضمن این که راهنمایی های لازم توسط وزارت بهداشت در این خصوص صورت گرفته است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در توضیح علت مسمومیت دانش آموزان زاهدانی گفت: شستشوی بشکه های حاوی باقیمانده های نفت و گازوئیل در حوالی یک منطقه مسکونی، منجر به متصاعد شدن بوی آزاردهنده و اعلام آن توسط ساکنان این منطقه شد.

دکتر محمودرضا میری بنجار گفت: این بشکه ها حاوی مواد شیمیایی تاریخ گذشته بوده اند که با شستشو، منطقه را با وسعت 40 هکتار و جمعیت 200 هزار نفر آلوده کرده است.

او با اشاره به این که کانون آلوده حوالی یک مدرسه دخترانه بوده و به همین علت بیشتر کسانی که مسموم شدند از دانش آموزان این مدرسه بودند، گفت: به دنبال این روند، تیمی از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به منطقه اعزام و از کانون آلوده نمونه برداری شد.

به گفته او تا اینجا مشخص شده که ماده مسموم کننده چه بوده، ولی برای تایید، تیمی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زاهدان اعزام شده اند تا امروز از کانون آلوده مجددا نمونه برداری صورت گیرد.

دکتر میری بنجار با اشاره به تشکیل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تا ساعت 2 بامداد امروز 235 نفر بستری شدند که 150 نفر از آنها در سلامت کامل ترخیص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن اشاره به اعزام اکیپ های درمانی به خانه های مسموم شدگان گفت: برای جلوگیری از عوارض احتمالی و ابتلای سایر افراد به مسمومیت، تیم های درمانی روزانه به خانه مسموم شدگان اعزام می شوند.

به گفته دکتر میری بنجار اوضاع منطقه آلوده کاملا تحت کنترل دانشگاه و مراجع ذی ربط قرار دارد ضمن این که راهنمایی های لازم توسط وزارت بهداشت در این خصوص صورت گرفته است. همچنین امروز تیمی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه معاونت های درمان و بهداشت وزارت بهداشت در منطقه حضور یافتند.

او با بیان این که اطلاع رسانی کافی در مورد علائم این مسمومیت ها به مردم شده است و امروز مورد جدیدی از ابتلا به مسمومیت نداشتیم، گفت: به مردم اعلام کردیم که اگر کسی د چار علائم مسمومیت از قبیل سرگیجه و تهوع شد، هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha