معاون سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اعلام اختصاص حدود 63 تا 75 میلیارد تومان در قالب بند ب تبصره 15 قانون بودجه سال 86 به وزارت بهداشت به منظور ساماندهی خدمات درمانی اظهار كرد: این مبلغ برای پرداخت دیه بیماران هموفیلی آلوده به فاكتورهای خونی، حمایت از بیماران خاص شامل هموفیلی، ‌تالاسمی، دیالیزی، ام اس، آلزایمر و سرطان و همچنین كمك به تامین هزینه بیمارانی كه دچار هزینه‌های تحمل ناپذیر هستند، استفاده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر موید علویان در نشستی با خبرنگاران گفت: دستورالعمل اجرایی این ماده قانونی در اوایل دی ماه به مراكز دانشگاهی ابلاغ شد تا با راه‌اندازی مراكز ارائه خدمات در دانشگاه‌های علوم پزشكی، بیماران مذكور بتوانند از خدمات ویژه بهره‌مند شوند.

وی در خصوص بیماران سرطانی با بیان این كه 85 درصد این بیماران شناسایی شده‌اند، شایع‌ترین سرطان‌ها را در میان هموطنانمان شامل سرطان پروستات، خون، سینه، كلون و مری برشمرد و گفت: 19 مركز برای ارائه خدمات ویژه شامل پوشش دارو، بستری و خدمات درمانی مشخص شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: این مراكز با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی و معیشتی بیماران در شرایط مناسب به آنها خدمات ارائه می‌كنند.

علویان با اعلام این كه تا پنج سال آینده همه بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی آلوده به هپاتیت C كه قابل درمان هستند درمان می‌شوند، اظهار كرد: ‌با راه اندازی سه بیمارستان با استفاده از بودجه بند ب تبصره 15 خدمات رایگان به این افراد ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود 60 درصد هموفیلی‌ها، 30 درصد تالاسمی‌ها و 4 تا 8 درصد دیالیزی‌ها آلوده به ویروس هپاتیت C هستند كه تاكنون 50 درصد آنها را درمان كرده‌ایم.

معاون سلامت وزیر بهداشت گفت: در سال 85 با راه اندازی كلینیك درمان بیماران هموفیلی و تالاسمی مبتلا به هپاتیت C در سازمان انتقال خون، 700 نفر از این بیماران به طور كامل درمان شده‌اند.

وی یادآور شد:‌ در حال حاضر نیز بسیاری از بیماران هموفیلی و تالاسمی مبتلا به هپاتیت C در مراحل آخر درمان هستند و بیش از 90 درصد آنها به درمان پاسخ مثبت دادند.

به گزارش ایسنا، معاون سلامت وزیر بهداشت با بیان این كه سال گذشته بیش از 90 درصد بیماران هموفیلی و50 درصد بیماران تالاسمی آلوده به هپاتیت C درمان قطعی دریافت كردند، گفت: روش درمان این بیماران در ایران منحصر به فرد است و بسیاری از كشورها خواستار استفاده از روش ایرانی برای درمان بیماران هموفیلی و تالاسمی مبتلا به ویروس هپاتیت C شدند.

وی همچنین در مورد بیمارانی كه دچار سوختگی می‌شوند، گفت: برخی از داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه قرار ندارد؛ بنابراین وزارت بهداشت با استفاده از بند ب تبصره 15 و راه‌اندازی مراكزی برای درمان این افراد امكان درمان بیماران دچار سوختگی را با هزینه بسیار كم و یا رایگان فراهم كرده است.

علویان توضیح داد: بر این اساس، 90 درصد هزینه درمان این بیماران تا 700 هزار تومان، 95 درصد هزینه آنها تا یك و نیم میلیون و صد درصد این هزینه در مبالغ بالای یك و نیم میلیون تومان توسط وزار ت بهداشت پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون سلامت وزیر بهداشت از سوی دیگر به بستری‌های طولانی مدت برخی از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه اشاره كرد و گفت:‌ این افراد نیز كه دچار هزینه‌های سنگین درمانی هستند در شرایط جدید تنها 10 درصد از هزینه درمان هفت روز بستری،‌ پنج درصد از هزینه درمان هفت تا 14 روز بستری را می‌پردازند. همچنین پس از 14 روز نیز درمان خود را به طور رایگان دریافت می‌كنند.

علویان درباره جراحی تعویض مفصل با بیان این كه این عمل تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر نیست، گفت: ‌با راه اندازی قطب‌های درمانی در تمام استان‌های كشور، افراد نیازمند را با هزینه وزارت بهداشت تحت درمان قرار می‌دهیم.

وی، همچنین در مورد بیماران مصروع مقاوم به درمان، ‌بیماران مبتلا به انحراف ستون فقرات، ابراز كرد: این بیماران نیز كه تحت پوشش بیمه قرار ندارند با استفاده از اعتبار موجود در بند ب تبصره 15 در مراكز درمانی مشخص شده از سوی وزارت بهداشت، خدمات درمانی رایگان یا مناسب قیمت دریافت می‌كنند.

معاون وزیر بهداشت تاكید كرد: اجرای بند ب تبصره 15 به منظور حمایت از افرادی است كه با پرداخت هزینه‌های درمانی سنگین به فقر دچار می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha