چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

بر اساس آمار امسال سازمان ثبت احوال، روزانه 434 طلاق در کشور رخ می دهد به عبارتی هر ساعت 18 طلاق، از اینکه این تعداد طلاق چقدر نگران کننده است بگذریم، آنچه اهمیت دارد این است که از هر چهار طلاق یک مورد آن در دوران عقد رخ می دهد.

سلامت نیوز: بر اساس آمار امسال سازمان ثبت احوال، روزانه 434 طلاق در کشور رخ می دهد به عبارتی هر ساعت 18 طلاق، از اینکه این تعداد طلاق چقدر نگران کننده است بگذریم، آنچه اهمیت دارد این است که از هر چهار طلاق یک مورد آن در دوران عقد رخ می دهد.

به گزارش سلامت نیوز، ایرنا نوشت: از قدیم دوران عقد و نامزدی را شیرین ترین دوره زندگی زناشویی می دانند اما متاسفانه طلاق در دوران عقد این روزها در حال افزایش است که می توان از آن به عنوان یک آسیب جدی نام برد.

'س م' دختری 25 ساله است که دو ماه پیش پس از پنج ماه عقد از همسرش جدا شده است.

او که دلیل این امر را وابستگی عاطفی و اقتصادی بیش از حد همسرش به خانواده پدری اش عنوان کرد گفت: همسر سابقم با اینکه 28 ساله بود ولی شغل ثابتی نداشت و حتی پول تو جیبی اش را از پدرش می گرفت.

وی افزود: علاوه بر وابستگی اقتصادی که باعث می شد برای هر کاری مجبور باشیم از پدر همسرم اجازه بگیریم، همسر سابقم به شدت از نظر عاطفی به مادر و خواهر بزرگش وابسته بود.

وی با بیان اینکه با همسر سابقش در دانشگاه آشنا شده است تاکید کرد: در زمان عقد فهمیدم او با پسری که فکر می کردم ، هست، فاصله زیادی دارد بنابراین به سختی و با جلب رضایت خانواده ام از او جدا شدم.

'ملیحه ساجدی' مشاور خانواده با بیان اینکه نمایان شدن شخصیت واقعی افراد در دوران عقد یکی از خطراتی است که دوام ازدواج را تهدید می کند، گفت: بسیاری از زوج های جوان در دوران عقد رفتارهایی را بروز می دهند که ناقص ادعا و گفته هایشان پیش از عقد است و این موضوع رویای همسری را که در ذهن طرف مقابل ساخته شده را بر هم می ریزد.

وی افزود: در چنین شرایطی فرد همسرش را کسی می بیند که شباهتی به فردی که در تصورش بوده نیست و اینجاست که بعضی ها تصمیم می گیرند این رابطه را برای همیشه به پایان برسانند.

'علی محمد م' جوانی 35 ساله است که بعد از نزدیک سه سال عقد، از همسرش جدا شده است.

او افزود: مشکلات اقتصادی از یک طرف، چشم و همچشمی ها و در نهایت دخالت دیگران باعث شد بعد از دو سال و 10 ماه عقد عطای ازدواج را به لقایش ببخشیم و بعد از آن همه مشاجره و بحث و جدل وارد یک زندگی فرسایشی نشویم.

این جوان که دو بار تا مرحله ازدواج هم پیش رفته است می گوید: یک بار به علت فوت عمه همسرم یک سال ازدواجمان به تاخیر افتاد و بار دیگر به علت مشکلات اقتصادی نتوانستم منزلی که قولش را داده بودم خریداری کنم.

وی گفت: با اینکه توانایی رهن یک منزل را داشتم ولی همسرم بخاطر چشم و همچشمی با دخترهای فامیلشان پایش را در یک کفش کرد که باید خانه بخریم بعد عروسی کنیم بخاطر همین مجبور شدم شش ماه صبر کنم تا پولم جور شود، اما قبل از آنکه شش ماه سر بیاید، به علت دخالت های طرفین و برخی مشکلات دیگر از همسرم جدا شدم.

'ابوالقاسم صمیمی' آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه تعویق زمان عروسی و طولانی شدن دوران عقد که یکی از عوامل افزایش اختلاف ها گفت: دوران عقد مسیری کوتاه است که باید فرد را برای ورود به عرصه زندگی زناشویی آماده و پخته کند، طولانی شدن این مسیر کوله بار آسیب ها را افزایش می دهد و چون هر کدام از زوجین در منزل پدری خود سکونت دارد این اجازه را به آنها نمی دهد که مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

وی افزود: این موضوع سبب می شود زمینه دخالت اطرافیان به زندگی نوپای زوج جوان و در نهایت درصد جدایی آنها در دوران عقد افزایش یابد.

صمیمی اظهار داشت: با طولانی شدن مدت عقد، برخی از زوجین دیگر اشتیاق روز اول را ندارند و این مسئله باعث می شود که متوجه عیب هایی از طرف مقابلشان بشوند که تا پیش آن نمی دیدند.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه عقدهای زود هنگام هم مانند دوران طولانی عقد آسیب زا است افزود: برخی از والدین با محدودیت های بیش از حد، امکان شناخت طرفین پیش از عقد را از میان می برند و کار را به جایی می رسانند که دختر و پسر برای رهایی از محدودیت های بی مورد والدین تن به عقدی زودهنگام بدهند و در زمان عقد زمانی پی به شخصیت یکدیگر می برند که دیگر دیر شده است.

وی با بیان اینکه برخی از خانواده ها به دلیل اینکه آشنایی پیش از عقد را خطرناک می دانند، فرصت کافی برای شناخت روحیات طرف مقابل را به زوجین نمی دهند تاکید کرد: الزام جوانان به عقد زودهنگام چه موقت و چه دائم، می تواند آغازی برای یک طلاق زودهنگام باشد.

'افسانه ناظری' کارشناس اجتماعی هم با بیان اینکه آستانه تحمل جوانان به شدت پایین آمده است افزود: همانطور که برای تنظیم عقدنامه، مدارکی مانند آزمایش خون و تست اعتیاد الزامی است، باید شرکت در کلاس های مهارت زندگی هم الزامی شود تا جوانان با هر اتفاق کوچک در زندگی به طلاق فکر نکنند و مصالح آینده را نیز در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر وجود اختلاف های فاحش بین دوران نامزدی و عقد تاکید کرد: متاسفانه باور این موضوع که جاری شدن صیغه عقد دائم به عنوان آغاز زندگی زناشویی است، هنوز در جامعه نهادینه نشده است.

این مشاور خانواده گفت: در عرف جامعه، دختری که در زمان عقد از همسرش جدا شود به هر حال مطلقه و بیوه محسوب می شود و این موضوع وی را در ازدواج بعدی اش به مشکل می اندازد.

وی تاکید کرد: این آسیب برای پسرانی که در دوره عقد از همسرشان جدا شده اند هم وجود دارد زیرا آنها به شرط توافقی نبودن طلاق و دختر باقی ماندن همسرش باید نیمی از مهریه همسرشان را نیز پرداخت کنند.

زمانی بود که می گفتند مهریه را کی داده و کی گرفته، اما این ضرب المثل با وجود خیل مردانی که به علت ناتوانی یا اصرار بر نپرداختن مهریه در زندان به سر می برند نقض شد.

حالا هم ضرب المثل 'با لباس سفید عروسی به خانه شوهر رفتن و با کفن سفید بیرون آمدن ' در حال نقض شدن است.

براساس برخی آمارها، بیش از 20 درصد از طلاق ها در دوران عقد به وقوع می پیوندند یعنی خیلی از نوعروسان پیش از پوشیدن آن لباس سفید معروف، با آغاز زندگی مشترک خداخافظی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha