مرداد ماه امسال بود که وزارت بهداشت و درمان در اطلاعیه‌ای از پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور با شرایط ویژه خبر داد. در این اطلاعیه آمده بود که دانشجویان ایرانی پس از گذراندن 36واحد درسی می‌توانند به کشور بازگردند و از دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرش بگیرند. این خبر منجر به واکنش‌های زیادی از سوی دانشجویانی شد که برای خواندن رشته پزشکی از فیلتر کنکور عبور کرده‌اند.

فرش قرمز وزارت بهداشت برای دانشجویان قبرسی

سلامت نیوز:مرداد ماه امسال بود که وزارت بهداشت و درمان در اطلاعیه‌ای از پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور با شرایط ویژه خبر داد. در این اطلاعیه آمده بود که دانشجویان ایرانی پس از گذراندن 36واحد درسی می‌توانند به کشور بازگردند و از دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرش بگیرند. این خبر منجر به واکنش‌های زیادی از سوی دانشجویانی شد که برای خواندن رشته پزشکی از فیلتر کنکور عبور کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ، به تازگی وزارت بهداشت، در این اطلاعیه با تاکید بر حفظ کیفیت علمی دانشجویان، شرایط را برای ورود دانشجویان ایرانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور تسهیل کرد. در این اطلاعیه آورده شده است، به‌منظور تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، افرادی که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و شرایط اعلامی وزارت بهداشت را دارا هستند، می‌توانند در صورت تقاضا به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شوند.


بر اساس این اطلاعیه شرایط انتقال افراد، عبارت است از کسب حد نصاب معدل در مقاطع مختلف تحصیلی، شامل معدل کتبی دیپلم حداقل 16 و معدل پیش‌دانشگاهی حداقل 17، گذراندن حداقل 37 واحد درسی (طبق سرفصل دروس رشته مربوط در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور)، با حداقل معدل 15 در دانشگاه خارجی مورد تأیید وزارت بهداشت و شروع به تحصیل در خارج از کشور در دوره اصلی رشته‌های علوم پزشکی تا قبل از تیر 1397، همچنین در صورت موافقت وزارت بهداشت با انتقال این افراد، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخل کشور به عهده متقاضی است و شهریه این دسته از افراد معادل ریالی شهریه‌ای است که در دانشگاه‌های خارج از کشور پرداخت کرده‌اند.

هزاران نفر در آرزوی پوشیدن روپوش سفید
رشته پزشکی؛ دندانپزشکی و داروسازی پرطرفدارترین رشته در میان دانش‌آموزان در ایران است، به‌طوری که براساس آمارها در کنکور 97 یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد
642 هزار و 451 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی بوده‌اند، درحالی‌که در رشته ریاضی و فنی فقط 144 هزار و 550 نفر در رشته علوم انسانی 260 هزار و در رشته هنر 12 هزار شرکت کردند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت بیش از 3/5 برابر ظرفیت شرکت‌کننده‌ها در کنکور مربوط به رشته‌های تجربی‌اند.
تب ورود به رشته پزشکی چند سالی است که رقابت سختی را میان دانش‌آموزان ایجاد کرده است، اما در این بین کسانی هستند که وقتی از جلسه کنکور دست خالی بیرون می‌آیند در آرزوی پوشیدن سفید به دیار غربت می‌روند. اکثر این افراد وقتی نه در دانشگاه‌های دولتی کشور و نه دانشگاه‌های آزاد و نه حتی در پردیس‌های بین‌المللی قبول نمی‌شوند تصمیم به خروج از کشور می‌گیرند، افرادی که غالباً هم از خانواده‌های متوسط روبه‌بالا بوده و از استطاعت مالی خوبی برخوردارند.این افراد اکثراً به کشورهای کمتر توسعه یافته می‌روند که هم هزینه کمتری برای آن‌ها داشته باشند و هم از نظر علمی چندان به آن‌ها سخت نگذرد. کشورهایی مانند هندوستان، قبرس، ارمنستان و فیلیپین مقصد عده کثیری از این دانشجویان هستند.

فرش قرمز وزارت بهداشت
اما امسال وزارت بهداشت و درمان در اطلاعیه عجیب با هدف جذب سرمایه اعلام کرده بود که دانشجویان ایرانی خارج از کشور می‌توانند پس از گذراندن 36 واحد درسی در دانشگاه خود به دانشگاه‌های ایران بازگردند و معادل ریالی شهریه خود را به دانشگاه مقصد پرداخت کنند. جالب اینجاست که وزارت بهداشت در این اطلاعیه آورده است که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مقصد به عهده دانشجو است. اگرچه در این اطلاعیه نیز شرط معدلی عنوان شده اما همین دانش‌آموزان در سایه مدارس خصوصی و غیرانتفاعی معدل‌هایی کمتر از 18 ندارند، که حتی با این وجود هم اقبالی در قبولی کنکور در رشته مورد نظرشان نداشته‌اند.
این اطلاعیه در روزهای اخیر واکنش بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی را برانگیخت. افرادی که به مدد ده‌ها کلاس آموزشی و شبیه ساز کنکور باز هم نتوانستند از فیلتری به‌نام کنکور عبور کرده و دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی شوند، با پرداخت مبالغی هنگفت به دانشگاه‌های کشورهای کمتر توسعه یافته رفته و پس از یک‌ترم دوباره به آغوش خانواده‌شان بازگشته و دانشجوی پزشکی می‌شوند. در واقع این راه ساده‌ای است برای دور زدن کنکور که فقط برای طبقه مرفه جامعه امکان‌پذیر است.


  فشار توییتری محمود صادقی
 اخیراً آقای محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود لیستی از تعداد این دانشجویان در حساب توییترش منتشر کرد که نشان می‌دهد در مهرماه جاری 166 نفر از دانشگاه‌های قبرس، 202 نفر از مجارستان، 52 نفر از هندوستان و تعداد زیادی دانشجوی دیگر از کشورهایی در همین سطح توانسته‌اند تأییدیه وزارت بهداشت را برای بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور بگیرند.
برخی کابران فضای مجازی نیز به این موضوع واکنش‌های تندی نشان داده‌اند. کاربر «داوود» نوشته است: «چرا فرزندان ثروتمندان باید به راحتی بتوانند ادامه تحصیل بدهند اما دیگران نه. به خداوندی خدا ظلم می‌کنید. به والله به والله بسیاری را به دین و نظام بدبین می‌کنید از دولت و مجلس بخواهید این قانون را حذف کنند.» صادقی پیش از این هم در 8 مهرماه ۹۷ تصویری از تذکر به وزیر بهداشت به خاطر پذیرش بدون آزمون و انتقال تبعیض‌آمیز دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه‌های برتر داخلی منتشر کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha