معلم کلاس، کیکی را به دوربین نشان میدهد، کیکی که در بین روکش قهوهای شکلاتی نیمه خورده اش، یک قرص سفیدرنگ به همه چشمک میزند. ماجرا از انتشار همین عکس شروع شد، از یکی از مدارس ابتدایی هرمزگان و از توزیع کیکهایی که درون آنها قرصی جاسازی شده و کودکان آن را خورده بودند.

 توزیع کیکهایی که درون آنها قرصی جاسازی شده

 معلم کلاس، کیکی را به دوربین نشان میدهد، کیکی که در بین روکش قهوهای شکلاتی نیمه خورده اش، یک قرص سفیدرنگ به همه چشمک میزند. ماجرا از انتشار همین عکس شروع شد، از یکی از مدارس ابتدایی هرمزگان و از توزیع کیکهایی که درون آنها قرصی جاسازی شده و کودکان آن را خورده بودند.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم در ادامه نوشت: هرچند ابتدا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این موضوع را رد کردند، اما بعد که آمارهای کشف قرص در استانها بیشتر شد، همه چیز تایید شد. حالا کیک، کلوچه و بیسکویت حامل قرص در پنج استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام و آذربایجان شرقی هم پیدا شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو عصر دیروز در آخرین اظهارنظرش‌ دراین باره در توییتی نوشت: ‌«40 روز پیش، فیلمی حاکی از مشاهده قرص در کیک تولیدی یک شرکت ترک‌ در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در ایتالیا و آمریکا منتشر شد که مشابهت عجیبی از هر نظر با اولین فیلمی که مدعی وجود قرص در کیک‌های تولیدی ایران شد، دارد. این مشابهت اصلا اتفاقی نیست.»


 در 12 برند کیک، کلوچه و بیسکویت، قرص‌ جاسازی شده است. بعد از انتقال هفت کودک مسموم و خواب‌آلود کرمانی به بیمارستان، همه گمانه زنیها به سمت وجود مواد مخدر پیش رفت. قاچاق کیکها و حتی مسائل امنیتی از گمانهزنی‌های دیگر بود. شبهه قاچاق و مواد مخدر زمانی محتملتر شد که سردار محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مواد مخدر، گفت: «بررسی‌ها حاکی است قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می‌کنند.»  آخرین گمانهزنی اما تا زمان تهیه این گزارش، وجود قرص برنج در کیکهاست. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اما همه اینها را رد کرده است. او در بیانیهای، با اشاره به شبهه وجود قرص برنج و مواد مخدر در کیکها عنوان کرده است:‌ «تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروست و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم.» او البته گفته است داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین و ...  بوده است. جهانپور تاکید کرده است جا گذاشتن قرص درون کیک، ویفر و کلوچه، تنها یک اقدام خرابکارانه بوده و در این خصوص برند خاصی هم مقصر شناخته نشده است و درنهایت در توییتی، عنوان کرد شبیه این کیکها حدود 40 روز پیش در کشورهای آمریکا و ایتالیا توزیع شده است.


 خبری از رقبا نیست
 خیلی‌ها جنگ امروز را بر سر غذا میدانند، حرفی که بهادر حاجی‌محمد، عضو آکادمی سم‌شناسی آمریکا و دکترای صنایع غذایی و ایمنی غذایی هم آن را تایید میکند. او با اشاره به وجود قرص‌ها در کیک، معتقد است این حرکت، یک کار سازمانیافته است. او به ما می‌گوید:‌ «اتفاقی که افتاده، درست تعریفی است که در تروریسم غذا انجام میشود و در حوزه کاری پدافند غیرعامل است.»  او به مسموم شدن هفت کودک در استان کرمان اشاره  و عنوان می‌کند همین مسمومیت کودکان، باعث تشویش اذهان عمومی میشود و به عملیاتی جنگی اشاره میکند که در آن سربازان، رودخانهها را آلوده یا در بین مردم روستایی، غذای آلوده توزیع میکنند. اتفاقی که از نظر این دکترای صنایع غذایی و ایمنی غذایی، در دنیا به شدت رایج است. حاجی محمد معتقد است گذاشتن قرص درون کیک، یک کار خرابکارانه است و برای این حرفش هم مدرک دارد:‌ «درون کیکهایی که لایهای هستند، قرص جاسازی شده است، کیکهایی که چون تکه‌تکه هستند، اجسام خارجی هم میتوانند درونشان قرار بگیرد.» او معتقد است در پروسه تولید، این اتفاق نیفتاده چرا که اگر در این زمان، قرص‌ها درون کیکها قرار میگرفتند، قرصها یا پودر میشدند یا تغییر رنگ میدادند، اینها همه در حالی است که قرص‌ها سالم درون کیک باقی ماندهاند. او میگوید:‌ «برای 12 برند صنایع غذایی، این اتفاق افتاده است؛ لذا این امکان وجود ندارد شرکت رقیبی، محصولات را خریداری و بعد درون آنها قرص جاسازی کرده باشد. »


 آن طور که حاجی محمد می‌گوید فروشگاهها تنها اجازه دارند ‌محصولاتی را خریداری کنند که نشان سیب سلامت و مجوزهای سازمان غذا و دارو داشته باشند. او اشاره میکند سیستم توزیع در ایران، کشوری است و ممکن است برای مثال کارخانهای در شهر قم به شهرهای دیگر هم محصول خود را بفرستد. کاری که در کشورهایی که با سیستم ایالتی مدیریت میشود، انجام نمیگیرد و محصولات در همان ایالات تولید و توزیع میشوند و این یعنی سیستم توزیع این برندها میتواند از هر نقطه از ایران باشد و هرکسی هم بستهبندی را انجام دهد.


یک کارشناس فروش وسایل بسته‌بندی هم این نکته را تایید میکند و به ما میگوید: «هر کسی میتواند بستهبندی یک محصول را تغییر دهد. این کار سخت نیست. تنها کافی است، با دقت و ظرافت یک بسته‌بندی خاص را باز کرد و هر چیزی را داخل آن قرار داد و بعد دوباره با یک دستگاه ساده  دوخت بستهبندی را انجام داد.» دستگاهی که در بازار قیمت آن حدود 200هزار تومان تا 400هزار تومان  است. دستگاهی که به راحتی خرید و فروش میشود.


 کارشناسی زمانبر
 این که بستهبندی کیک‌ها باز شده و قرص را درون کیکها قرار داده‌اند، محتم لترین گمانه زنی است که از همان ابتدا مطرح شد. پوریا هوشمند، کارشناس بسته بندی اما نظر دیگری دارد. او به ما میگوید:‌ «باید کارشناسی دقیقی برای تایید این شبهه انجام شود.» او یادآور می‌شود محصولاتی که با این شکل بسته بندی میشوند، به صورت چسبی دوخت می‌خورند. این چسبها باید خیلی حرفهای از هم جدا شوند تا دوباره بتوان آنها را به هم چسباند. هوشمند اما میگوید در کنار تمام بستهبندیها  کد شناسایی وجود دارد و همین کد شناسایی هم در کنار بستهبندی حک میشود. با همین کد نیز میشود، شرکتی که این بسته بندی را انجام داده، شناسایی کرد. او البته توضیح میدهد در بحث کلان بستهبندی و در تیراژ بالا، این مساله وجود دارد و با اشاره به بستهبندی انبوه میگوید:‌ «هزینه بستهبندی به این شکل بالاست. در بازار آلومینیوم، پلی‌استر و رنگ خیلی گران است.» بنابراین از نظر او باید کارشناس بستهبندی تشخیص دهد این مشکل از بستهبندی بوده یا از کارخانه ؛ کاری که بررسی و کشف آن زمانبر است.  حالا باید منتظر  بود و دید بالاخر ماجرای این قرص‌ها به کجا می‌رسد؛ اصلا شاید مثل همیشه همه این اتفاقات یک ماجرای رسانه‌ای و یک شیطنت ساده باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha