اگر می خواهید فرزندان باهوشی به دنیا بیاورید، ما در اینجا لیستی از مواد غذایی را آماده کرده ایم که برای بالابردن ضریب هوشی جنین بسیار مفیدند.

بالابردن ضریب هوشی جنین با مصرف امگا 3

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتینگ فرست کرای، جای تعجب نیست که پزشکان توصیه می کنند در دوران بارداری از مکمل های ویتامین D، اسید فولیک و آهن استفاده کنید. غذاهایی که می خورید احتمالاً بر نحوه رشد شناختی کودک شما تأثیر می گذارد.

آیا می دانید در دوران بارداری چه بخوریم تا کودک خود را باهوش کنیم؟

ماهی چرب

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد مغز کودک شما ضروری هستند . زنان باردار برای به دنیا آوردن بچه های باهوش باید ماهی قزل آلا بخورند. سعی کنید حداقل دو وعده یا بیشتر ماهی در هفته بخورید.

یکی دیگر از گزینه های موجود در لیست غذاهای دریایی شامل صدف هایی است که سرشار از ید هستند. زنان باردار به سطوح پایین ید باید توجه داشته باشند که در صورت عدم حفظ سطح هوشی کودک آنها می تواند تأثیر منفی بگذارد.

سبزیجات برگ سبز

از اسفناج و عدس گرفته تا سبزیجات برگ دار که سرشار از اسید فولیک هستند، خوردن سبزیجات برگ سبز و برخی حبوبات مهم است زیرا به محافظت از مغز کودک در برابر آسیب بافتی کمک می کند.

اسید فولیک موجود در سبزیجات همچنین برای کاهش خطر نقص لوله عصبی، از بین بردن شکاف لب و نقایص مختلف قلبی در نوزادان شناخته شده است.

با اطمینان از حفظ مصرف غذاها یا مکمل های غنی از اسید فولیک ، خطر پره اکلامپسی در دوران بارداری را کاهش می دهید.

بلوبری

بلوبری میوه ای غنی از آنتی اکسیدان است که به رشد شناختی کودک شما کمک می کند.

جایگزین های دیگر برای بلوبری عبارتند از: توت فرنگی، تمشک، گوجه فرنگی، لوبیا و کنگر فرنگی

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و کالری پایینی دارد( به خصوص تخم مرغ آب پز). آنها حاوی اسید آمینه ای به نام کولین هستند که ثابت شده است به رشد مغز کمک می کند و همچنین حافظه را تقویت می کند.

اطمینان حاصل کنید که از تخم مرغ های پاستوریزه نشده خودداری کنید زیرا حاوی باکتری هایی هستند که ممکن است برای سلامت شما خطرناک باشند.

بادام

بادام سرشار از چربی های سالم، منیزیم، ویتامین E و پروتئین است. اسیدهای چرب امگا 3 تقویت کننده مغز به وفور در بادام یافت می شود. خوردن یک مشت بادام در روز برای به دنیا آوردن کودکانی که از بدو تولد باهوش هستند توصیه می شود. خوردن بادام زمینی در دوران بارداری می تواند به رشد هوش کودک کمک کند.

علاوه بر بادام گردو نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 سالم است.

ماست یونانی

غذاهای غنی از پروتئین برای تشکیل سلول های عصبی سالم در رحم مادر برای رشد شناختی کودک ضروری هستند. غذاهای پروبیوتیک مانند ماست یونانی غذایی شگفت انگیز برای تامین کلسیم استخوان کودک شما است. ماست یونانی همچنین منبع غنی ید است که به کاهش یا جلوگیری از احتمال تولد نوزاد با وزن کم کمک می کند.

پنیر

ویتامین D برای رشد شناختی نوزادان بسیار مهم است. مادران باردار با سطوح پایین ویتامین D در بدن خود احتمال دارد نوزادانی با سطح IQ پایین به دنیا بیاورند. اگر کودکی باهوش با ضریب هوشی سالم می‌خواهید، حتما میزان پنیر خود را افزایش دهید!

دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل سرشار از روی هستند. روی یک ماده معدنی است که برای تقویت ساختار مناسب مغز و کمک به پردازش شناختی اطلاعات شناخته شده است. دانه های کدو تنبل سرشار از مواد مغذی بوده و به عنوان منبع غنی آنتی اکسیدان شناخته می شوند.

لوبیا

آهن برای انتقال اکسیژن به سلول های عصبی در مغز نوزاد ضروری است. لوبیا حاوی مقدار مناسبی آهن است، به همین دلیل به مادران باردار توصیه می شود که مصرف این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود افزایش دهند.

سایر غذاهای غنی از آهن که ارزش افزودن به رژیم غذایی را دارند عبارتند از: اسفناج، انجیر، مرغ و کشمش.

توجه داشته باشید که کشمش را به نسبت متوسط بخورید تا سطح قند خود را کنترل کنید.

شیر

کمبود آهن در بدن مادران باردار منجر به عقب ماندگی رشد ذهنی می شود و به طور عمده بر رشد کلی شناختی کودک تأثیر می گذارد. شیر به رشد عملکردهای شناختی سالم کمک می کند و از رشد مغز در نوزادان قبل از تولد حمایت می کند.

در دوران بارداری مصرف لبنیات را قطع نکنید!


هوش و زیبایی جنین رابطه ای تنگاتنگ با تغذیۀ مادر در هنگام بارداری و قبل از آن دارد در همین زمینه در گفت و گویی کوتاه با شهرزاد محمدیان کارشناس ارشد تغذیه و عضو کمیتۀ پزشکی آکادمی ملی المپیک در خصوص تغذیۀ مادران باردار داشتیم ، وی با تاکید بر مصرف ماهی ها و غداهای دریایی در این دوران ، عنوان کرد :« برای تقویت هوشی جنین توصیه می شود که از ماهی ها و غذاهای دریایی استفاده شود به خصوص ماهی هایی که حاوی امگا3 هستند مانند ماهی های قزل آلا ، ماهی سالامون یا میگو و یا روغن هایی که از این ماهی ها حاصل می شود برای بالا بردن ضریب هوشی جنین مؤثر هستند.»

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف لبنیات را در دوران بارداری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت :« مصرف لبنیات خیلی مهم است چون به رشد استخوانی کودک و کامل شدن فرم فک و استخوان و جمجمۀ جنین کمک بسزایی می کند و قابل ذکر است که کلسیم در ساختار مغز نقش مؤثری دارد و برای بهرۀ هوشی کودکان حتما سفارش می شود که شیر و ماست در دورۀ جنینی و بارداری مادر استفاده شود.»


وی در ادامه در خصوص نقش میوه ها در رسیدن به این مهم گفت :« گردو و روغن آن ماده ای بسیار مفید و مناسب برای زیبایی و هوش کودک محسوب می شود و میتوان به میوه ها به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی که دارند اشاره کرد.»

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف لبنیات را در دوران بارداری بسیار مهم ارزیابی کرد و به خبرنگار سلامت نیوز گفت :« مصرف لبنیات خیلی مهم است چون به رشد استخوانی کودک و کامل شدن فرم فک و استخوان و جمجمۀ جنین کمک بسزایی می کند و قابل ذکر است که کلسیم در ساختار مغز نقش مؤثری دارد و برای بهرۀ هوشی کودکان حتما سفارش می شود که شیر و ماست در دورۀ جنینی و بارداری مادر استفاده شود.»

شهرزاد محمدیان از 5 گروه غذایی برای داشتن کودکی زیبا و باهوش نام برد و ادامه داد :« 5 گروه غذایی مثل نون و غلات ،میوه ، سبزیجات ، گوشت و مواد پروتئینی ، شیر و فرآورده های لبنیاتی را باید با تعادل استفاده کنیم تا مواد مغذی آنان به صورت صحیح جذب بدن شود و نتیجۀ دلخواه به دست آید.»

وی در خصوص مصرف سبزیجات اظهار داشت :« فولیک اسید یکی از موادی است که می تواند کمک کند به داشتن فرزندی زیبا که منابع این ماده در برگ سبز سبزیجات و سالاد موجود است و می توان از کنجد به عنوان یکی دیگر از منابع این ماده نام برد.»

این متخصص تغذیه در پایان تاکید کرد :« در دوران بارداری باید مقدار مصرف پروتئین برای مادران به خاطر تکامل جنین بیشتر شود ولی می توانند از پروتئین های گیاهی هم استفاده کنند یعنی مثلا اگر نمی توانند همیشه گوشت مصرف کنند حبوبات را با غلات مخلوط کنند و در طبخ غذاهایشان استفاده کنند ولی متاسفانه اسیدهای چرب امگا3 فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد و نمی توانیم جایگزینی برای این مواد پیدا کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha