یك متخصص چشم گفت: عیوب انكساری یكی از علل كم بینی قابل پیشگیری در جهان است كه سبب ایجاد تنبلی در چشم می‌شود و در صورت تشخیص این بیماری در سنین زیر10 سال، می‌توان آن را درمان كرد

دكتر خسرو جدیدی، متخصص چشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: به دنبال عیوب انكساری در چشم، تغییراتی ایجاد می‌شود كه فرد نیاز به عینك پیدا می‌كند.

این متخصص پیوند قرنیه درباره انواع عیوب انكساری گفت: یكی از انواع عیوب انكساری، نزدیك بینی در چشم است. در این مورد افراد دید نزدیك خوبی دارند اما دید دور در آنها مناسب نیست. در صورتی كه نزدیك‌بینی شدید باشد، فرد مجبور است مطالعه و كارهای ظریف را با فاصله‌ی كمتری از چشم انجام دهد.

وی افزود: دوربینی نوع دیگری از این عیوب است كه در آن، هر دو دید دور و نزدیك در فرد مناسب نیست و میزان آن بستگی به شدت دوربینی دارد. این مورد در افراد جوان مشكلات كمتری را ایجاد می‌كند اما هر چه سن بالاتر می‌رود، مشكلات دید نیز بیشتر می‌شود؛ به طوری كه در سنین 40 تا30 سال به دو عینك، نزدیك‌بینی و دوربینی، نیاز است.

وی ادامه داد: آستیگماتیسم نوع دیگری از عیوب انكساری است كه فرد برای اصلاح دید، به عینك نیاز دارد.

دكتر جدیدی با بیان این كه آستیگماتیسم به دو صورت منظم و نامنظم در چشم وجود دارد، گفت: در آستیگماتیسم منظم كه به نسبت زیاد دیده می‌شود، دید فرد با استفاده از عینك كامل می‌شود. همچنین بیماری‌هایی در قرنیه سبب ایجاد آستیگماتیسم نامنظم می‌شوند كه در این مورد معمولا با استفاده از لنزهای تماسی و لنزهای سخت می‌توان دید را اصلاح كرد.

وی، درباره‌ی علت ایجاد عیوب انكساری گفت: شایع‌ترین علت در نزدیك بینی و دوربینی، تغییر در قطر كره‌ چشم است. در حالت عادی قطر كره‌ چشم، حدود 24 میلی‌متر است. در صورتی كه قطر كره‌ چشم زیاد شود سبب نزدیك‌بینی و همچنین كم شدن آن دوربینی را ایجاد می‌كند كه این موارد بیشتر به صورت مادرزادی است. همچنین تغییر در حالت كروی چشم در ایجاد آستیگماتیسم موثر است. همچنین انحنای قرنیه نیز سبب ایجاد عیوب انكساری می‌شود كه باید با استفاده از عینك اصلاح شود. به طور كلی تغییر در هر كدام از عناصر دید به هر دلیلی، سبب ایجاد عیوب انكساری می‌شوند.

این متخصص چشم تاكید كرد: عیوب انكساری باعث تنبلی چشم می‌شود، بنابراین افراد باید در سنین زیر10 سال برای معاینه‌ی به پزشك مراجعه كنند؛ چرا كه در صورت تشخیص سریعتر، می‌توان آن را درمان كرد.

دكتر جدیدی درباره‌ی استفاده‌ از عینك گفت: در سنین زیر 10 سال به جهت جلوگیری از تنبلی چشم استفاده از عینك اجباری است ولی بعد از آن استفاده از عینك در بیشتر شدن و یا اصلاح شماره‌ی چشم تاثیری ندارد و عینك تنها باعث بهبود دید فرد می‌شود.

وی در توضیح استفاده از شماره‌ عینك اشتباه گفت: شماره‌ عینك اشتباه تاثیری در اصل بیماری چشم و پیشرفت و یا پس رفت آن نخواهد داشت و تنها ممكن است باعث سرد درد، سرگیجه وغیره شود.

این متخصص چشم درباره‌ استفاده از عینك در كودكان تاكید كرد و افزود: كودكانی كه در سن تنبلی چشم قرار دارند، در صورت نیاز به عینك، حتما باید از آن استفاده كنند.

دكتر جدیدی در پایان گفت: در عینك‌ها، شماره‌ی صحیح چشم و فاصله‌ی تنظیم شده بین دو مركز در عینك مهم است. همچنین قاب عینك باید كاملا روی ریشه بینی قرار گیرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha