وزیر بهداشت از برگزاری کارگروه‌های تدوین نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت در ماه آینده خبر داد و گفت: برای اینکه به مطالبات رهبری برای رسیدن به سند چشم انداز کشور جامه عمل بپوشانیم، نیاز به برنامه ریزی زمانی داریم.

که در موزه تاریخ علوم پزشکی کشور برگزار شد، افزود: کارگروهها باید در یک زمان مشخص و با جدیت و حضور فعال مشارکت کنند تا بتوان پس از بهمن ماه نتایج این کارگروهها را اعلام و بازخورد آن را دریافت کرده و در فروردین ماه سال آینده فاز بعدی طراحی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت را ادامه دهیم.

وزیر بهداشت گفت: نقشه جامع علمی کشور راهی برای رسیدن به سند چشم انداز 20 ساله کشور است و ما با مبنا و هدف قرار دادن سند چشم انداز، می ‌توانیم نقشه جامع علمی کشور را طراحی کنیم.

وی هدف از برگزاری کارگروههای آینده نگاری را بهره ‌مندی از توان علمی دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: تلاش ما در طراحی نقشه جامع علمی کشور بر این است که به جای منحصر کردن کار به یک گروه خاص این محدوده را گسترش دهیم و از توان علمی مجموعه دانشگاهیان بهره ‌مند شویم و برای اینکه بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم باید مباحث را به صورت هدفمند و با یک روش یکسان دنبال کنیم.

لنکرانی رسیدن به زبان مشترک و وحدت رویه در دانشگاههای زیر مجموعه وزارت بهداشت را برای طراحی نقشه جامع علمی کشور موثر برشمرد و گفت: امیدوارم با کمک این کارگروهها بتوانیم به زبان مشترکی برای طراحی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت دست یابیم.

وی نگاه هدفمند به علم را برای تولید فناوری‌های برجسته مثل نانوتکنولوژی و انرژی هسته‌ای و... ضروری برشمرد و گفت: با داشتن سند چشم انداز افق پیش روی ما برای تدوین نقشه جامع علمی کشور روشن است و ما می ‌توانیم از علم برای دفاع از آرمانهای اسلامی و حفظ میهن‌ خود نیز استفاده کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت بهره مندی از تجربیات سایر کشورها را در این زمینه، اظهار داشت: ما اولین گروه در دنیا نیستیم که برای تدوین نقشه جامع علمی کشور اقدام کرده ‌ایم بلکه تجربیات زیادی در این زمینه وجود دارد که با جمع آوری این تجربیات در جزوات مختلف می‌ توانیم از آنها نیز استفاده کنیم.

وی افزود: توجه به ارزشهای دینی کشور در تدوین نقشه جامع علمی ضروری است. نمی توان از تجربیات کشورهایی که در این زمینه فعالیت داشتند کپی برداری کرد بلکه می ‌توانیم از این الگوها به عنوان روشی برای تدوین نقشه جامع علمی کشور بر اساس باورها و ارزشهای دینی کشورمان بهره مند شد.

لنکرانی با اشاره به روشهای متداول آینده نگاری خاطرنشان کرد: روشهای متداول و غیرمتداول، کتابها و جزوات کاملی که در این زمینه وجود دارد باید به صورت هدفمند به عنوان وظیفه متخصصین نظام سلامت و با یک بحث محتوایی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی به فضای ملی تدوین نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: فضای این بحث یک فضای ملی است و کسی نباید با نگاه سلیقه‌ای و یا سیاسی به این کار نگاه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha