تصور کنید شما و همسرتان همین امروز تصمیم گرفته اید فرزند داشته باشید. چه میکنید؟ کارشناسان می گویند باید حداقل 3 ماه صبر کنید!

سلامت نیوز : تصور کنید شما و همسرتان همین امروز تصمیم گرفته اید فرزند داشته باشید. چه میکنید؟ کارشناسان می گویند باید حداقل 3 ماه صبر کنید!

بیشتر زنان زمانی متوجه بارداری خود می شوند كه یک یا دوماه از شروع بارداری گذشته و معمولا زمانی به پزشك خود مراجعه می كنند که 2 یا 3 ماهه باردار هستند. 12 هفته اول بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا دراین زمان،اعضا و دستگا ه های اصلی بدن كودك ساخته می شوند. پیش از آنكه متوجه بارداری خود شوید یا به پزشكتان مراجعه كنید،اتفاقات بسیاری ممكن است روی دهد. تصور کنید شما و همسرتان همین امروز تصمیم گرفته اید فرزند داشته باشید. چه میکنید؟ کارشناسان می گویند باید حداقل 3 ماه صبر کنید!  گفتگوی ما را باخانم دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص بیماری های زنان و مدرس دانشگاه می خوانید.
اولین کاری که باید در این سه ماه انجام شود چیست؟
درا ین 3 ماه،نخستین کاری که باید بکنید،این است که با استفاده از جدول، چرخه قاعدگی خود را ثبت كنید.برای بررسی چرخه باروری خود باید حداقل دو ماه زمان شروع قاعدگی را یادداشت كنید. اگرقاعدگی نامنظم دارید باید ماه های بیشتری این كاررا انجام دهید و برای تعیین زمان تخمك گذاری از یكی از روشهای اندازه گیری دمای بدن یا ترشحات واژن استفاده كنید.
یکی از مشکلات خانمها در این دوران کم و زیاد شدن وزن آنهاست. دراین رابطه توضیح می دهید؟
حداقل سه ماه قبل از باردار شدن باید به وزن مناسبتان برسید. چاقی با افزایش عوارض بارداری همراه است و میزان ابتلا به فشار خون، مسمومیت بارداری، دیابت بارداری و نیاز به سزارین با چاقی افزایش می یابد. یك برنامه منظم ورزشی را آغازكنید و آن را ادامه دهید. انجام یك فعالیت بدنی متعادل پیش ازبارداری وادامه آن در طول بارداری،به شما كمك شایانی میكند.
این روزها درباره اسید فولیک زیادمی شنویم. توصیه شما چیست؟
مصرف اسید فولیک را پیش از بارداری آغازكنید (روزانه 4/ 0 میلی گرم) که از بروز اختلالات مادرزادی مغز و نخاع پیشگیری میكند و پایین بودن سطح آن در بدن با افزایش خطر سقط همراه است. ضمنا قبل از بارداری باید مصرف آن را آغازكنید چون بیشترین تاثیرش در 28 روز نخست بارداری است. از آنجا كه ممكن است دقیقا ندانید چه زمانی باردار می شوید، بهتر است همزمان با توقف روش جلوگیری از بارداری و در همان دورانی كه سعی میكنید باردار شوید، مصرف آن را آغاز كنید. برخی فرآورده های غلات مانند برخی انواع آرد، غلات مورد مصرف در صبحانه و پاستاها با فولیك اسید غنی می شوند. مصرف روزانه یك فنجان غلات غنی شده با صبحانه همراه شیر و نوشیدن یك لیوان آب پرتقال می تواند نیمی ازنیاز روزانه شما به اسید فولیک را برآورده كند.بهترین خوراکی های حاوی اسید فولیك عبارت اند از: میوه ها (مخصوصا پرتقال و توت فرنگی)،ا نواع بنشن (مخصوصا عدس)، سویا،فرآورده های غلات و سبزیجات با برگهای سبز تیره (كلم بروكلی،نخود فرنگی و مارچوبه). اگر كم خونید، آن رادرمان كنید. كمبود آهن در بارداری ممكن است موجب شود بیش از حد در دوران بارداری احساس خستگی كنید. به علاوه، باید ذخیره آهن مناسبی برای جنین و زایمان داشته باشید.
آیا موضوع عفونت هم مهم است؟
بله، حتما. از محیطها و افرادی كه دچار انواعی ازعفونت هستند، دوری كنید. دستهایتان را مرتب بشویید و درا ین دوران،ترجیحا خودتان سطل زباله را خالی نكنید؛ از تماس با مواد شیمیایی مضر درخانه و محل كاراجتناب كنید؛ گروه خونی خودتان و همسرتان را بدانید و با هم سابقه بیماریهای خانوادگی را یادداشت كنید؛ به پزشك مراجعه كنید تا اگرلازم می داند برخی آزمایشات یا درصورت لزوم واكسیناسیون های پیش از بارداری را انجام دهد؛ در مورد تمام داروهایی كه به صورت مرتب مصرف میكنید؛به دندانپزشك مراجعه كنید تا از سلامت دندانهایتان مطلع شوید چراکه وجود بیماری های لثه در دوران بارداری خطر به دنیا آمدن كودكی با وزن پایین را افزایش می دهد.ضمنا درا ین دوران از سیگار و سیگاری ها دوری کنید.
آیا پیش از بارداری باید واکسن زد؟
همه خانمها قبل ازبارداری باید از نظرایمنی نسبت به سرخجه آزمایش شوند. سرخجه یك بیماری ویروسی واگیردار است كه در صورت ابتلای مادردر بارداری، تهدیدی جدی برای جنین خواهد بود. بنابراین باید حداقل سه ماه پیش از بارداری واكسن سرخجه برای زنانی كه ایمنی ندارند،تجویز شود. واكسن دیگری كه معمولا از آن غفلت می شود، یادآور «دیفتری - كزاز » است كه باید هر 10 سال یكبار تزریق شود. و نکته آخراینکه،ا گر روش پیشگیری از بارداری تان را متوقف كرده اید، برای انجام هر آزمایش یا تصویربرداری - مانند عكس های رادیولوژی - مسوول مربوطه را درجریان قرار دهید.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha