سلامت نیوز : مهره های گردن بعد ازمهره های کمر به بیشترین اختلالات استخوانی وعضلانی دچار می شوند.آرتروز، ساییدگی، کاهش فاصله بین مهره ها و فتق دیسک بین مهره ای مهمترین مشکلات گردن هستند. مهره های گردن ونخاع ریشه های عصبی بسیار مهمی رادربرگرفته اند و بسیار حساس تر از مهره های کمری هستند.برای آشنایی بیشتر با شایعترین مشکلات گردن و پیشگیری از آنها گفتگوی ما را با دکتر علی ترکمان، جراح و متخصص بیماری های استخوا نها و مفاصل و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بخوانید.
آقای دکتر! مهره ها و عضلات گردنی از نظر ساختار و عملکرد چه اهمیتی دارند؟
ما در ناحیه گردن 7 مهره داریم که علاوه برآنکه نخاع و ریشه های عصبی را در برگرفته اند،عروقی را که از سمت قلب به مغز می روند نیز احاطه کرده اند و همچنین نقش حمایتی ازاعصاب و عروقی را دارند که از جمجمه به سمت اندامها می روند. مشکلاتی که درا ین ناحیه ایجاد می شود معمولا به دلیل حرکات زیادی است که در گردن وجود دارد. از طرفی، دردهای گردن به دلیل خستگی عضلاتی است که در اطراف گردن وجود دارد؛ چون عضلات باید گردن رادر موقعیت های خاص به شکلهای خاصی نگهدارد و این عامل باعث ایجاد خستگی یا وارد آمدن فشار روی اعصاب وعروق این منطقه شده و در نتیجه ایجاد درد می کند.
و این دردها در چه کسانی شایع تراست؟
درد گردن در افراد پشت میزنشین (کارمندها،تایپسیت ها، نویسنده ها، بافنده ها و تمام آنهاییکه با دست، کار دقیقی انجام می دهند و باید سرشان را دایم خم کنند)  رایج تر است؛ چون عضلات گردنشان دایم در حال انقباض است و خسته می شود. وقتی عضله ای خسته شودجریان خونش کاهش پیدا می کند. هر عضله پس از مدتی انقباض باید استراحت کند تاخون به آن برگردد و در غیر این صورت، دراثر کاهش جریان خون دردناک می شود.
چه توصیه ای به این افراد دارید؟
توصیه می کنیم که سعی کنند مدتی طولانی در یک وضعیت ثابت پشت میز قرار نگیرند و بسته به توانایی عضلات و بدنشان بلند شده و یک سری حرکات کششی انجام دهند؛ به خصوص حرکاتی در اندام فوقانی (دست،شانه و گردن) که تا رفع خستگی شود. بهتراست صفحه کارشان کمی حالت مورب داشته باشد تا خیلی مجبور نشوند سر و گردن شان را به سمت پایین خم کنند. توصیه می شود بیشتر از 25 درجه سر و گردن به سمت پایین خم نشود.
از کجا این 25 درجه را بایدتشخیص داد؟
اگر فرد مستقیما به جلو نگاه کند و یک خودکار بین دندان هایش قرار دهد به این صورت با خم کردن سرش و در نظر گرفتن خودکار می تواند این زاویه را تنظیم کند و بفهمد 25 درجه ایکه می گوییم در چه حدی است. مطلبی که همه افراد به خصوص پشت میز نشین ها باید بدانند، این است که صندلی باید در حدی ارتفاع داشته باشد که وقتی فرد پشت میزمی نشیند آرنج هایش به راحتی در سطح میز قرار بگیرد. صندلی باید دسته های کناری داشته باشد تا فرد آرنج و ساعد خود را به راحتی روی آن بگذارد و بتواند رفع خستگی از عضلات ناحیه شانه و کتف بکند. از طرفی صندلی باید طوری باشد که فرد بتواند سر و گردن خود را به آن تکیه بدهد. در ناحیه ستون فقرات کمری هم باید قوس داشته باشد تا گودی کمرموقع نشستن حفظ شود.
در مورد تکیه گاه گردن صندلی که اشاره کردید، آیا باید قوس گردن روی آن قرار بگیرد یا پشت سر کافی است؟
نه، باید طوری باشد که قوس گردن روی آن قرار بگیرد.
ولی مثلا صندلی خیلی از اتومبیلها این طور نیست.
بله، متاسفانه تکیه گاه صندلی برخی اتومبیلها مناسب و استاندارد نیست ولی جدیدا گردنبندهای مخصوص اتومبیل به شکل C و از جنس ابر به بازار آمده که افراد می توانند آن را بین تکیه گاه صندلی وگردن خود قرار دهند؛ که به خصوص در مسافرتهای طولانی و برای افرادی که گردن درد دارند مناسب است.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha