سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89876

وقتی دنیای ما آدمها حسابی در هم پیچ می خورد و از کنترل خارج می شود بیشتر ما اصلا نمی دانیم از چه راهی وارد شده و تغییر ایجاد کنیم تا دوباره همه چیزمانند روز اول شود.

سلامت نیوز : وقتی دنیای ما آدمها حسابی در هم پیچ می خورد و از کنترل خارج می شود بیشتر ما اصلا نمی دانیم از چه راهی وارد شده و تغییر ایجاد کنیم تا دوباره همه چیزمانند روز اول شود.

دلم گرفته! مثل یک ابر سیاهم،پر از باران و بغض، دلم گرفته،خسته و دلتنگم و زندگی برایم شبی شده بی ماه وبی ستاره؛اما نه!نمی خواهم اینگونه باشم. می خواهم بخندم به زندگی و بخندد زندگی به من. ولی چگونه؟راز شاد زیستن را که می داند؟ راه شاد زیستن را که می تواند برایم هجی کند؟
اگر شما دلگرفته اید و می خواهید(این نکته خیلی مهم است: خواستن) شادی به دلتان و زندگیتان و حتی اطرافیانتان راه پیدا کند باید بدانید حتما زندگی شما نیازمند یک تغییرا ست؛مثل فرشی زیبا که تکانی می خواهد تا گردگرفتگی از رویش بلند شود.با این نوشته همراه شوید به شرط آنکه بخواهید حالتان خوب شود و زندگیتان تغییر یابد! بدون شک همه آدمها معتقدند که تغییر وتحول خوب است اما مطمئن باشید وقتی دنیای ما آدمها حسابی در هم پیچ می خورد و از کنترل خارج می شود بیشتر ما اصلا نمی دانیم از چه راهی وارد شده و تغییر ایجاد کنیم تا دوباره همه چیزمانند روز اول شود. اغلب وقتی اوضاع و احوال فکری و خلاصه کل زندگی اجتماعی، خانوادگی و شغلی ما آدمها درگیر مشکلاتی شده و به هم می ریزد به تنها چیزی که احتیاج داریم یک تغییراورژانسی است تا دوباره اعتماد به نفس، خو ش بینی و امید را به زندگی برگردانیم.
آغوشی باز برای تغییری دلپذیر
در راهکاری جدید، «دوره 30 روزه اول » پیشنهاد می شود.یعنی وقتی مشکلی در زندگی پیش می آید که روال آن را به هم می زند (از طلاق و تغییرشغل گرفته تا رنگ کردن منزل و یا اسباب کشی)حداقل به یک دوره یک ماهه نیاز است تا آدمها تغییراتی در خود و روند زندگیشان ایجاد کنند و بتوانند در ماههای بعدی مشکلات کمتری راتحمل کنند.به نظر متخصصان روانشناسی،تغییر،جزو ثابت زندگی آدمهاست و باید یاد بگیریم آنرا با آغوش باز بپذیریم چون این با ارزش ترین راهکاری است که می تواند به شما کمک کند زندگیتان را بیش از پیش دوست داشته باشید.برای اینکه بتوانید تغییراتی را در زمان مناسب ایجاد کرده و آن را با موفقیت طی کنید تا زندگی شادتری داشته باشید، این 9 راهکار را تجربه کنید. مطمئن باشید با انجام این روشها مسیررا تا انتها با موفقیت طی خواهید کرد؛ به شرط آنکه سعی کنید در 30 روز اول این روشها رابه کار بگیرید.
1 - در گام اول باید در مورد زندگی، خودتان و تغییرات آن باورهای مثبت داشته باشید. طرز فکر خوشبینانه اولین ابزاری است که برای گذرازتغییر به آن احتیاج دارید و اگر تا به حال خو شبین نبوده اید حتما آن را به خانه دلتان دعوت کنید.ممکن است خودتان تغییری را که برایتان اتفاق افتاده انتخاب نکرده باشید اما می توانید باورهایتان را در مورد آن انتخاب کنید و این موضوع کاملا در دست خودتان است. برای آنکه بتوانید ذهنتان را در چنین شرایطی به سمت مثبت حرکت دهیداز خودتان سوالاتی بپرسید که همه آنها با اگرشروع شود: اگر من باور قلبی داشته باشم که اوضاع بهتر می شود چه؟ اگر چرخه زندگی دراین تغییر در نهایت به نفع من باشد چه؟ اگر این بحران به وجود آمده بهترین زنگ خطری باشد که مرا بیدار کرده است چه؟ به این ترتیب حتی به ظاهر بدترین و سخت ترین اتفاقات به نظرشما جنبه مثبت و خوشبینانه پیدا خواهد کرد و راحتتر از بحران عبور می کنید. در این شرایط به خودتان بگویید تغییرات همیشه ثمرات خوبی در زندگی من به همراه داشته است. این قاعده را قبول کنید: زندگی فراز و نشیب بسیار دارد.ورشکستگی از دست دادن عزیزان،به هم خوردن برنامه های شغلی، تشخیص بیماری لاعلاج و...اگر چه تحقیقات نشان می دهد تطابق با اتفاقات منفی به زمان بیشتری نیاز دارد اما تغییرات مثبت ودلخواه هم با چالشهایی همراه هستند. برای مثال بچه دار شدن و یا کاهش وزن تغییری مطلوب است اما مشکلات خاص خود را دارد و چه بخواهیم و چه نخواهیم تمام این تجربیات ما را خسته وآزرده می کند اما حتی سخت ترین و دردناک ترین تغییرات در نهایت ثمراتی را در زندگی شما به همراه خواهد داشت و گاهی این ثمرات مشهوداست و گاهی مد تها و حتی سالها طول می کشد تا به آن پی ببرید بنابراین وقتی با مشکلی روبه روشدید فوری به یاد مشکلات گذشته وثمرات مثبتآن بیفتید. برای مثال ممکن است شغل مورد نیازخود را پیدا نکرده باشید اما در عوض وقتی وارد محیط کاری دیگری شدید در آنجا با همسرتان آشنا شده و ازدواج کرده باشید.
2 - سعی کنید بارها و بارها این جملات راتکرار کنید: من مقاوم، قوی و توانمند هستم ومی توانم هر مانعی را پشت سر بگذارم. وقایعی را که پشت سر گذاشته اید به یاد بیاورید: مرگ همسر، به دنیا آوردن سه قلوی شیطان و پرکار ، بیماری طولانی مادر و مواردی از این قبیل. درتمام این وقایع لحظاتی است که نشان می دهد شما توانسته اید آنها را پشت سر بگذارید.
3 - حالا یک نفس عمیق بکشید و به خودتان بگویید: من قدرتمند و مقاو متر از قبل با مشکل جدید روبه رو خواهم شد. برای آنکه مقاومت تان را به یاد بیاورید یک شرح حال از تغییرات سابق تهیه کنید و قدرت خود را در حل و فصل مشکلات بنویسید تا در مواقع لازم به شما روحیه بدهد.
4 - باید به این باور برسید که عواطف و احساساتتان که موارد منفی را هم شامل می شود یک راهنما به حساب می آید: یعنی باید آنها را بشناسید وبعد می توانید عواطف مثبت را جایگزین آنها کرده و به این ترتیب تغییر وبحران را پشت سر بگذارید. به عنوان مثال، ترس قدم به قدم با تغییر همراه است و اگر آن را نادیده بگیرید حذف نمی شود و اتفاقا برعکس یعنی باید عواطف منفی مانند ترس، گناه و بی صبری راحس کرده، آنها را بشناسید و بعد عواطف مثبت را جایگزین کنید. نادیده گرفتن افکار عواطف منفی، بیشترین ضربه را به شما زده و کاملا شما را از پا درمی آورد. به عنوان مثال وقتی برای اولین بار فرزندتان را به مهد کودک می فرستید ترس از این کار شما را فرا می گیرد. بخش عمده ای از این ترس در خودتان است که تنها مانده اید.پس وقتی با واقع بینی این ترس را شناختید حالاافکار مثبت را به کار بگیرید.می توانید کمی آزاد و راحت باشید، استقلال پیدا می کنید و می توانید کارهای معوقه تان را تمام کنید.
5 - این اصل رابه یاد بسپارید که هر چه سریعتر تغییر را انتخاب کرده وبپذیرید ناراحتی و سختی آن کمتر می شود. زندگی مانند یک رودخانه طویل است و همه ما سوار بر یک قایق بر این رودخانه شناوریم. می توانیم به یک تخته سنگ بچسبیم و راه را ادامه ندهیم. می توانیم با عصبانیت و تعصب به سمت خلاف رودخانه پارو بزنیم و سعی کنیم به جایی برگردیم که رسیدن به آن امکان پذیر نیست، یا می توانیم  پاروها را رها کنیم و انتظار داشته باشیم قایق به هر کجا که ما مایلیم حرکت کند!  حالا به این سوالات جواب دهید. آیا نپذیرفتن تغییر به معنی رها کردن پاروها نیست؟ آیا جنگ و نبرد با تغییرات به ما کمکی می کند؟ با رها کردن پاروها زندگی ما به یک تخته سنگ می چسبد و از حرکت بازمی ماند.
6 - از سوالات و کلماتی استفاده کنید که به شما قدرت بدهد. بهتر فکر کنید و بگذارید احساساتتان بروز کند. اگر هر روز صبح بیدار شده و بگویید: عجب زندگی نفرت باری دارم و یا امکان ندارد اوضاع بهتر شود، به تدریج این عبارات منفی را باور می کنید و انعکاس آن رادر زندگی خود می بینید.
7 - وقتی حس کنید و باور قلبی داشته باشید که به یک قدرت برتر مرتبط هستید روحتان آرامش پیدا می کند. در زمان بروز تغییر باید جایگاه معنوی عمیقی را درون خودتان پیدا کنید و به خداوند پناه ببرید چون اوست که ورای همه قدرتهاست و تغییر نمی کند. بعد روحی شما در این شرایط به تقویت نیاز دارد.
8 - سعی کنید با افرادی ارتباط  داشته باشید که در شرایط بحرانی به شما کمک کنند، خوش بین باشید و به این ترتیب محیطی فراهم کنید تا درشرایط بروز تغییر از شما حمایت شود. صحبت با افرادی که مشکلات مشابه داشته اند نیز بسیارکمک کننده است. در چنین شرایطی آد مها فکر می کنند تنها هستند و این مشکل فقط برای آنها به وجود آمده است. قبول کنید که در چنین شرایطی به کمک احتیاج دارید و هیچکس کامل نیست و نمی تواند به تنهایی از عهده مشکلات برآید. پس از افرادی که واقعا توانایی کمک دارند استفاده کنید.
9 - برنامه ریزی کرده، وارد عمل شوید و مراقب خودتان باشید. گاهی برای گذر از تغییرات حتی یک عملکرد به ظاهر کم اهمیت می تواند کمک کننده باشد.افسوس خوردن و یا در رویا فرو رفتن شما رااز هدف دورتر می کند. پس با بررسی دقیق اوضاع، وارد عمل شوید و از بحران به بهترین نحو عبور کنید. ضمن اینکه مواظب باشید باعجله و بدون برنامه ریزی عمل نکنید تا مشکلی جدید برایتان ایجاد نشود.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha