«ادالت ابیوز » به معنی سوء رفتار با بزرگسالان است و هنگامی رخ می دهد که فرد بزرگسال از سوی دیگران مورد بهره برداری قرار بگیرد یا به خواسته های او بی توجهی شود و یا نیازهایش برآورده نشود.

سلامت نیوز : «ادالت ابیوز » به معنی سوء رفتار با بزرگسالان است و هنگامی رخ می دهد که فرد بزرگسال از سوی دیگران مورد بهره برداری قرار بگیرد یا به خواسته های او بی توجهی شود و یا نیازهایش برآورده نشود.

یکی از دوستان پدرم می گفت آنها نسل سوخته اند. وقتی دلیلش راپرسیدم به نکته جالبی اشاره کرد. می گفت: «زمانی که آنها بچه بودند محور توجه خانواده پدر بود و همیشه هر چیز بهتری به پدر تعلق داشت و حالا که آنها خود پدر شده اند، هر چیز بهتری به فرزندان تعلق دارد. » او می گفت: «من خودم در برابر تمام خواسته های فرزندم تسلیم و از پیش بازنده ام وگرنه فرزندم با من قهر می کند. » این همان چیزی است که روانپزشکان به آن «سوء رفتار با بزرگسالان » یا  Adult Abuse می گویند اما این «ادالت ابیوز » چیست و چه کسانی دچارش می شوند؟ گفتگوی ما رابا دکتر مجید صادقی، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بخوانید.
چه موقع می گوییم یک نفر دچار «ادالت ابیوز » شده است؟
«ادالت ابیوز » به معنی سوء رفتار با بزرگسالان است و هنگامی رخ می دهد که فرد بزرگسال از سوی دیگران مورد بهره برداری قرار بگیرد یا به خواسته های او بی توجهی شود و یا نیازهایش برآورده نشود.
و چه جنبه هایی دارد؟
جنبه جسمی، جنسی، روانی و غفلت.
حالا این «ادالت ابیوز » واقعا چیز شایعی است؟
بله، متاسفانه الان دنیا دارد به سمتی حرکت می کند که بسیاری از پدر و مادرها از سوی فرزندان خود مورد این سوءاستفاده قرار می گیرند.
چه طور؟
مثلا وقتی خانواده ای در مقابل خواسته های نامعقول فرزندش مقاومت می کند، بچه شروع به گریه و زاری می کند و گاهی پدر و مادرش را مورد آزار جسمی قرار می دهد و حتی کتک می زند یا درس نمی خواند و به خواسته های پدر و مادرش بی توجهی می کند.تمام اینها مصادیقی از ادالت ابیوز یا سوءاستفاده کودکان از پدر و مادر است.
درا ین حالت خانواده باید چه واکنشی از خود نشان دهد؟
این حالت، حالتی نیست که یک شبه و بدون پیش زمینه رخ دهد و خیلی وابسته به پیشینه تربیتی کودک است.
خب، فرزند راباید چگونه تربیت کرد که چنین اتفاقی در خانواده رخ ندهد؟
پاسخگویی به نیازهای فرزندان باید از مکانیسم مشخصی پیروی کند. دراین مکانیسم ما نباید با خواسته های معقول فرزندان خود مقابله کنیم زیرا مبارزه و عدم پاسخگویی به نیازهای معقول و مشروع فرزندان باعث می شود که فرزندمان به مرور تصور کند که نیازهای او نادیده گرفته می شود و او چون خود را دارای حق می داند به مرور از خانواده دور می شود و در نهایت از آنها سوءاستفاده کرده و آنها را مورد آزار قرار می دهد. این نکته بسیار مهم است. نکته دوم اینکه در مقابل خواسته هایی که پاسخگویی به آنها مشروع یا به صلاح نیست نباید به برخوردهای آمرانه روی آورد و باید فرزند را قانع کرد که این خواسته اش صحیح نیست و روی حرف خودمان هم پافشاری کنیم.
ادالت ابیوز چگونه می تواند جسمی یا روانی یا جنسی باشد؟
ببینید؛ در نوع جسمی، فرد تحت آزارهای جسمی قرار می گیرد که شایعترینش کتک خوردن است. در نوع روانی، روان فرد مورد آزار قرار می گیرد؛ به عنوان مثال، هنگامی که ما وقت کافی برای شنیدن حرفهای سالمندان به آنها اختصاص نمی دهیم،
آنها را مورد ادالت ابیوز روانی قرار داده ایم یا وقتی داروهای آنها را نمی دهیم وبه سلامت آنها بی توجه هستیم آنها را مورد ادالت ابیوز جسمی و روانی قرار داده ایم. حتی گاهی وقتی که سالمندان را برای نگهداری به خانه سالمندان می سپاریم، این هم خود یکی از مصادیق ادالت ابیوز است.
چه کسانی بیشتر در معرض «ادالت ابیوز » هستند؟
مهمترین دسته ای که در معرض ادالت ابیوز هستند، سالمندان و زنان هستند که مورد بدرفتاری یا سوء رفتار از سوی دیگران قرار می گیرند.
چرا زنان و سالمندان؟
طبیعتا گروه هایی که دارای ضعف و ناتوانی بیشتری در یک جامعه باشند، مورد سوء رفتار یا سوءاستفاده بیشتری قرار می گیرند زیرا ناتوانی فرد موجب می شود که او نتواند به خوبی از حق خود دفاع کند.
سوءرفتار با بزرگسالان چه عواقبی برای سلامت آنها دارد؟
این افراد، بیشتر در معرض افسردگی و انزوا قرار دارند و در مراحل حاد ممکن است فردی که دچار سوء رفتار قرار گرفته و توجهی به او نمی شود، دست به خودکشی بزند. یکی از دلایل اصلی خودکشی ها به خصوص در میان سالمندان همین مساله است.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha