امروزه بسیاری از خانواده های ایرانی تنها ازاین سبزی در تهیه پیتزا و مایه ماكارونی استفاده می کنند اما با یك دید خوشبینانه تر می توان گفت که از آن در تهیه سالاد سبزیجات نیزاستفاده می شود.

سلامت نیوز : تاریخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد که سرخپوستان آمریکایی ساکن پرو و مکزیک از آن به عنوان ادویه ای خوش طعم استفاده می کردند؛ تا اینکه طی قرون 15 و 16 میلادی، کاشفان آمریکا این سبزی خوش نقش و نگار را به اروپا و ازآنجا به آسیا و آفریقا آوردند و این گونه شد كه فلفل دلمه ای وارد برنامه غذایی ما شد.امروزه بسیاری از خانواده های ایرانی تنها ازاین سبزی در تهیه پیتزا و مایه ماكارونی استفاده می کنند اما با یك دید خوشبینانه تر می توان گفت که از آن در تهیه سالاد سبزیجات نیزاستفاده می شود.


وقتی تصمیم به كاهش وزن می گیریم، معمولا سبزی ها اولین گزینه ای هستند كه سراغشان می رویم. فلفل دلمه ای یکی از كم كالری ترین سبزی ها و یکی از بهترین گزینه هاست که در هر 100 گرم از آن تنها 15 كالری انرژی وجود دارد و در میان انواع فلفلها این مقدار، كمترین است. این سبزی درمیان انواعش بیشترین مقدار فیبر را نیز دارد ودر هر 100 گرم از آن 2 گرم فیبر یافت می شود.بنابراین در كنار سایر سبزی ها می توان فلفل دلمه ای را نیز در رژیمهای لاغری مصرف كرد.
فلفل علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم از این سبزی می توان در پیشگیری از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که ویتامین Cو بتاكاروتن فراوان این سبزی ( البته اگر تازه میل شود) می تواند از بروز بسیاری سرطانها جلوگیری كند؛ زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی اكسیدانهای قوی هستند و جالب است بدانید که هر قدر این فلفلها رنگی تر باشند بتاكارتن بیشتری دارند. اما خواص فلفل به اینجا ختم نمی شود چراکه فلفل را با داشتن مقایر زیادی ویتامین C باید یکی از داروهای خوب سرماخوردگی دانست به گونه ای که مصرف منظم آن در برنامه غذایی هم شدت وهم طول دوران سرماخوردگی را کاهش می دهد؛به طوری كه خوردن 50 گرم فلفل دلمه ای (معادل یک سوم از یک فلفل متوسط) می تواند تمام نیازیک فرد بزرگسال به این ماده مغذی را برطرف کند. البته باید بگوییم که این ویتامین نسبت به حرارت بسیار حساس است و بنابراین بهتر است فلفلتان را به صورت خام میل کنید.
فلفل، رفیق چشم است
چشمها بیش از سایر بافتهای بدن از فلفل دلمه ای (مخصوصا نوع قرمزش) سود می برند. علت این موضوع را می دانید؟ شاید باور نكنید اماهمان ماده ای که در هویج به تقویت چشمها منجر می شود به مقادیر قابل توجهی در فلفل دلمه ای قرمز وجود دارد. با این تفاوت که بسیاری از کودکان ما با شنیدن نام هویج اخم میکنند اما فلفل دلمه ای قرمز رابه خاطر رنگ زیبایش راحت می خورند.یادتان باشد كه فلفل دلمه ای وقتی كاملاً می رسد به رنگ قرمز و زرد در می آید و اغلب فلفلهایی که به دست من و شما می رسد هنوز سبزند. مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب کوری و آب مروارید نیز پیشگیری میکند. به غیر از ویتامین A دو ماده دیگر نیزدر کاهش احتمال بروز آب مروارید نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقادیر زیادی در فلفل دلمه ای یافت می شوند. این دو ماده عبارت اند از: لوتیین و گزانتین.
فلفل بخور، سکته نکن!
سیگاری ها را هم نباید از خوردن این فلفل بی نصیب گذاشت. این جمله حاصل تحقیقات متخصصان ریه است. آنها در طی سالها تحقیق متوجه شدند که سیگاریها بیشتر احتمال دارد كه به سرطان ریه مبتلا شوند و مصرف منظم ویتامین  Aمی تواند سهم زیادی در پیشگیری از این سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سیگار نشده اید فلفل را از یاد نبرید.فلفل دلمه ای حاوی اسید فولیك نیز هست.این ویتامین در پیشگیری از گرفتگی رگ هاو بروز بیماری قلبی به خصوص در افراد دیابتی تاثیر گذار است. این عضو کوچک ازخانواده ویتامین های گروه B ، باعث كاهش هموسیستیین خون می شود. این ماده درصورت افزایش بیش از حد می تواند باعث تخریب رگ های خونی شده و از این طریق به افزایش احتمال سكته قلبی منجر شود. فیبرموجود در این سبزی می تواند كلسترول راكه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی وسكته است، كاهش دهد.
در خانه و آشپزخانه
از من می شنوید، همین امروز خودتان رابه اولین میوه فروشی برسانید و فلفل دلمه ای بخرید. اما این را بدانید که فلفل مرغوب باید سفت، آبدار و كاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از یاد نبرید. بهتر است به برداشتن چند تا فلفل بسنده کنید؛چون درست نیست فلفل را بیش از روز در یخچال نگه دارید. برای طبخ این سبزی نیز به شما پیشنهاد میکنیم تخمهای فلفل را دور بریزید. این سبزی را می توانید به صورت خام در سالادتان خرد كرده و میل كنید.بعضی ها همراه غذایشان از برشهای این سبزی میل می كنند. همچنین می توانید در كنار سایر سبزی ها آن را بخارپز یا حتی كباب كنید.به علاوه، فقط قبل از خوردن ، فلفلهایتان را خرد كنید و ازگذاشتن آنها در معرض هوا بپرهیزید که موجب كاهش ویتامین C این سبزی خواهد شد.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha