سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89887

شاید بیشتر ما آدمها نخواهیم واقعیت را قبول کنیم اما اکثریت ما حداقل یک عادت بد داریم.مثلا در انجام کارها وقت تلف می کنیم، همیشه دیر سر قرار می رسیم و یا سیگار می کشیم! ...

سلامت نیوز : شاید بیشتر ما آدمها نخواهیم واقعیت را قبول کنیم اما اکثریت ما حداقل یک عادت بد داریم.مثلا در انجام کارها وقت تلف می کنیم، همیشه دیر سر قرار می رسیم و یا سیگار می کشیم!  بعضی از این عادات بد مثل سیگار کشیدن خطراتی هم به دنبال دارد اما بعضی دیگر مثل صاف کردن مکرر صدا حین صحبت یا مواردی که ذکر شد فقط یک حالت ناراحت کننده و کسل کننده ساده است که خودمان و اطرافیان به ناچار آن را تحمل می کنند! فکر می کنید برای شکستن عادات بد چه باید کرد؟


خبر خوش اینکه برای این مشکل راهکار وجود دارد. دکتر پاتریشا فارل، روان شناس بالینی انگلوود آمریکا معتقد است که اگرچه ترک عادات بد و غلط بسیار سخت است اما اگر راهکار درست را بدانیم حتما می توانیم آن را بشکنیم. طبق نظر دکتر فارل بعضی عادات اگرچه به ظاهر مشکل ساز نیستند ولی در طولانی مدت، خود فرد و یا اطرافیان را خسته می کنند. مثلا آدمهایی که دایم حرفهای منفی می زنند و یا مدام در گذشته زندگی می کنند را در نظر بگیرید. اگر این عادات را به طوراساسی ترک نکنند خودشان اولین فرد متضررهستند چون آدمهای اطراف را از دست می دهند و در تنهایی که به دست خود درست کرده اند اسیر می شوند. فرزندانشان بسیاری فرصتهای اجتماعی را از دست می دهند و حتی گاهی ازآنها هم دوری می کنند. شاید این سه راهکارساده کمک کننده باشد البته شرط اول خواستن و تمایل قلبی برای ترک عادت بد است.
زمان وقوع
در مورد عادت غلط ، هشیارانه عمل کنید در ابتدا باید بدانید چه موقع و چرا درگیر آن عادت غلط می شوید و یا به عبارتی چه موقع و چرا عادت بد تمام وجود شما را درگیر خود می کند. اگر بخواهید این عادات را متوقف کنید باید با دقت به این موضوع توجه داشته باشید تا تشخیص دهید تحت چه شرایطی به این کارروی می آورید و یا چه احساساتی باعث می شود این عادات در شما بروز کنند.اگر این موضوع شناسایی شود، آن وقت می توانید اصل ماجرا را ریشه یابی کرده و به طور صحیح و علمی آنرا حل و فصل کنید. مثلا اگر حین صحبت دریک مکان عمومی و یا در حضور جمعیت دایم صدای خود را صاف می کنید باید اضطراب ناشی از حضور در جمع را برطرف کنید تا این عادت بد از بین برود.
حرف نزن، بنویس
همه چیز را بنویسید تا بتوانید به طور واقعی وحقیقی در مورد آن فکر کنید. شرایط ، احساسات وعواطف قبل و حین بروز آن عادت بد را بنویسید تا ببینید در این جریان اشتباه در ذهن شما چه می گذرد. مثلا وقتی همیشه دیر می رسید باید گزارشی تهیه کنید تا ببینید اشکال کار در کجاست وچه موقع دچار اتلاف وقت می شوید.این گزارش را حداقل برای یک هفته نگه دارید. مرحله بعدی تجزیه و تحلیل این گزارشات و شناخت عوامل شروع کننده این عادات غلط است. طوری که حتی فکرش را هم نمی توانید بکنید که چه قدر در رفع این عادات موثر است. چون باعث می شود آگاهانه و هشیارانه به تمام شرایط مربوطه تسلط پیدا کنید و این شما باشید که افسار حرکات و رفتارهایتان را در دست بگیرید نه اینکه آنها زمام وجود شمارا تحت کنترل داشته باشند.
پیدا کردن جایگزین
وقتی زمان و دلیل بروز یک رفتار غلط راشناختید منطقا مرحله بعدی پیدا کردن جایگزینی موقت یا دایم است. به عنوان مثال اگر در شرایطی دایم صدایتان را صاف می کنید پاسخ جایگزین آن است که آرام عمل دم انجام دهید چون انجام این کار و صاف کردن صدا به طور همزمان ممکن نیست. در نتیجه این عادت غلط برطرف می شود.مطمئن باشید ظرف مدت بسیار کمی نتیجه می گیرید یعنی طی چند روز، بروز عادت غلط در شما بسیار کم می شود. اگر هنگام اضطراب فورا فریاد می کشید و یا غرغر می کنید، این بار بلافاصله حین عصبانی شدن می توانید چند شماره بشمارید. نفس عمیق بکشید یا در محلی آرام تر کمی چشمانتان را ببندید.
تغییر جهت فکر
طبق نظر متخصصان، مدیتیشن هم درشکستن عادات غلط کمک کننده است. به این ترتیب وقتی علت و عامل بروز رفتار غلط راشناختید، دفعه بعد که عامل بروز، وجود داشت با مدیتیشن می توانید فکرتان را به سمت دیگری جهت دهید. تاکتیک دیگر، بستن یک کش به دور مچ دستتان است. هر بار که متوجه شدید آن عادت غلط در حال بروز است کش رابکشید تا محکم به دستتان بخورد و دردتان بگیرد. آن وقت فورا رفتارتان را عوض می کنید و به تدریج عادت غلط را ترک کرده و عادتی مناسب جایگزین آن می کنید.
منبع : هفته نامه سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha