سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89888

این روزها اگر به آرایشگاه های شهرمان سری بزنید، می بینید که میزی هم مخصوص کاشت ناخن وجود دارد و مشتریانش که کم هم نیستند،ا طراف میز به انتظار نشسته اند.تا پیش از این ناخنهای مصنوعی طرفداران زیادی داشت ولی چون این ناخنها آسان جدا می شوند، مدتی است که تب کاشتن ناخن بالاگرفته است.

مخاطرات کاشت ناخن

سلامت نیوز : این روزها اگر به آرایشگاه های شهرمان سری بزنید، می بینید که میزی هم مخصوص کاشت ناخن وجود دارد و مشتریانش که کم هم نیستند،ا طراف میز به انتظار نشسته اند.تا پیش از این ناخنهای مصنوعی طرفداران زیادی داشت ولی چون این ناخنها آسان جدا می شوند، مدتی است که تب کاشتن ناخن بالاگرفته است.

در این روش، پوست اطراف ناخن را به حاشیه می رانند و با فرزهای مخصوصی سطح ناخن را خراش می دهند، سپس با ماده ای به نام آکریل (که تنفس بخارات آن سرطان زاست) و با استفاده از چسب، ناخنهای مصنوعی راروی ناخنهای شما می کارند. اگر دست به سیاه و سفید نزنید، این ناخنها چند هفته ای می مانند و تا وقتی ناخنهایتان رشد کنند و بالابیایند بد شکل نمی شوند. با دکتر مریم یوسفی،متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره همین موضوع به گفتگو نشسته ایم.
چرا این روزها بعضی خانمها از ناخنهای کاشتنی استفاده می کنند؟
به هر حال، ناخن یکی از ضمایم پوستی است که نقش مهمی در زیبایی انگشتان دست ایفا می کند و به همین دلیل، از گذشته های دور زنان همیشه سعی می کرده اند ناخنهای خود را زیبا جلوه دهند. استفاده از ناخنهای مصنوعی هم یکی از روشهایی است که برخی خانمها برای زیبا کردن ناخنهای خود به کار می برند.
عوارضی هم دارد؟
بله، ناخنهای مصنوعی و کاشت آنها می تواند عوارضی را به وجود آورد. تحریک و اگزمای پوستی و ابتلا به عفونتهای قارچی از مهمترین عوارض استفاده از ناخنهای مصنوعی است.استفاده طولانی مدت ازاین ناخنها می تواند باعث تغییر حالت ناخن شده و حتی در مواردی به عوض شدن جهت و محور ناخن منجر شود.
چسب این ناخنها چه طور؟ برخی آرایشگران از چسب مایع برای چسباندن این ناخنها استفاده می کنند.
ناخنهای مصنوعی به صورتهای مختلفی شامل انواع پلاستیکی و کاغذی وجود دارند و آرایشگران برای چسباندن آنها از چسبهای شیمیایی مخصوصی استفاده می کنند که دربسیاری از موارد موجب آلرژی درناخن وانگشت می شود.اگر این التهابات شدید باشد، می تواند به بدشکل شدن دایمی ناخن به دلیل آسیب ماتریکس ناخن (ناحیه زایای ناخن) منجر گردد.
بعضی آرایشگرها با وسایل تیز پوست دور ناخن را به پایین فشار می دهند و به نظر می رسد بین پوست و ناخن فاصله می اندازند؛این خطری ندارد؟
در قسمت بالایی اتصال صفحه ناخن به پوست انگشت یک محافظ مهم وجود دارد به نام کوتیکول که مانع ورود رطوبت وباکتری و قارچ  بین پوست وناخن می شود.ا گر در زمان کاشت ناخن یا مانیکورکردن، این سد دچار اختلال شود، عفونتهای میکروبی و قارچی دردسرزا خواهند شد.
اغلب وسایلی که درکاشت ناخن استفاده می شوند،به صورت مشترک بین مشتریان استفاده می شود و احیانا با زخم و خونریزی اطراف ناخن آلوده می شوند؛ آیا خطر ایدز و هپاتیت وجود ندارد؟
چرا؛ علاوه بر آلرژی به چسب مورد استفاده ودرماتیت تماسی آلرژیک (که با التهاب، قرمزی و خارش شدید همراه است) و افزایش احتمال رخداد عفونتهای قارچی و میکروبی، گاه درفرآیند کاشت ناخن از وسایلی استفاده می شود که می توانند به خونریزی در کناره های ناخن منجرشوند وا گراین وسایل خوب استریل نشده و منحصربه فرد نباشند، امکان انتقال بیماریهای ویروسی (هپاتیت و ایدز) وجود خواهد داشت.
چقدر می شود از این ناخنها استفاده کرد؟
ناخنهای مصنوعی کاشته شده، نباید بیش از چندروز روی ناخن طبیعی باقی بمانند. در غیر اینصورت به مرور، ناخنها حالت طبیعی خود رااز دست داده و تغییر رنگ )به نارنجی کم رنگ( می دهند.
و توصیه آخرتان به کسانی که ازناخنهای کاشتنی استفاده می کنند؟
توصیه می کنم که اولا بهداشت را رعایت کنند.ثانیا ناخن مصنوعی کاشته شده را به مدت طولانی روی ناخنهای طبیعی خود باقی نگذارند (بهترین راه برای جدا کردن آنها استفاده از آب ولرم است) و در صورت امکان،هرکسی وسایل مخصوص کاشت ناخنش را به آرایشگاه ببرد. ضمنا باید از مسوولان آرایشگاه سوال کنید که آیا وسایل کاشت ناخن را با اتوکلاواستریل می کنند یا نه؟ وبالاخره اینکه در صورت بروزهرگونه مشکل عفونی یا حساسیت باید به متخصص پوست و مومراجعه کنند.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha