اگر کودکان از تمامی گروه های مواد غذایی مقدار توصیه شده را بخورند، کلیه ویتامین ها ومواد معدنی را دریافت می کنند اما تحقیقات نشان می دهند که تنها 10 درصدآنها به طور منظم میوه و سبزی کافی مصرف می کنند و همین جاست که پای مکمل های غذایی کودکان به میان می آید.

سلامت نیوز : اگر کودکان از تمامی گروه های مواد غذایی مقدار توصیه شده را بخورند، کلیه ویتامین ها ومواد معدنی را دریافت می کنند اما تحقیقات نشان می دهند که تنها 10 درصدآنها به طور منظم میوه و سبزی کافی مصرف می کنند و اغلب از مصرف مقدار توصیه شده مواد غذایی مختلف و مهم بی بهره هستند وهمین جاست که پای مکملهای غذایی کودکان به میان می آید؛ گروهی از فرآورده های مغذی که تحت عنوان ویتامینها، عناصر معدنی و مواد گیاهی معرفی شده و جهت ارتقا و بهبود برنامه غذایی کودکان به کار می روند. برخی پزشکان توصیه می کنند والدین برای جبران مواد غذایی از دست رفته کودکانشان، از این مکملهای غذایی استفاده کنند.


نکته مهم این است که در صورت عدم استفاده ازیک برنامه غذایی کامل و مناسب، سیستم ایمنی کودکان ضعیف و احتمال وقوع بیماریهای مختلف افزایش می یابد و شاید به همین دلیل است که فرهنگ استفاده از مکملهای غذایی در حال افزایش است. اما نکته مهمتر این است که این مکملها باید حتما به تجویز پزشکان وتحت نظر آنها مصرف شود.


نقش ویتامین ها و مواد معدنی درمکملها
•    کمک به تسریع در رشد و نمو و حفظ سلامت
•    کمک به تقویت سیستم ایمنی وا فزایش مقاومت در برابر عفونتها
•    کمک به استحکام و رشد استخوانها و دندانها
•    کمک به افزایش انرژی و اشتهای کودکان
•    کمک به رفع کمبودهای تغذیه ای
•    کمک به درمان کم خونی و حفظ ارگان های بدن


ویتامین  C
این ویتامین آنتی اکسیدان بوده و بدن را درمقابل برخی از سرطانها و بیماری های قلبی عروقی حفظ می کند. از آنجایی که بدن انسان قادر به تولید و ذخیره این ویتامین ها نمی باشد لذا باید از منبع خارج تامین گردد. ویتامین C برای بهبود زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، ماهیچه ها،استخوانها، جوانسازی پوست بسیار موثراست.این ویتامین موجب افزایش ایمنی بدن در برابربیماری ها می شود و به فعالیت مناسب هورمونی بدن کمک می کند.


روی
این ماده حیاتی معدنی سبب عملکرد بهترآنزیمها در بدن شده و لذا ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماریها را افزایش می دهد. روی به فرم گرفتن و سفتی ناخن ها، خو نسازی، درمان زخمهای مزمن، رشد، بهبود اشتها و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.


تغذیه بهتر، درآمد بیشتر
یک تحقیق تازه حاکی است که تغذیه کودکان با غذاهای مقوی می تواند میزان درآمد آنها را درسنین بزرگسالی به طور قابل توجهی افزایش دهد.به نقل از نشریه پزشکی لنست، مطالعه ای در طول سه دهه درباره پسربچه های گواتمالایی از زمان تولد نشان می دهد، کودکانی که پس از تولد به خوبی تغذیه شده بودند، در بزرگسالی درآمدی تقریبا ۵۰ درصد بیش از کودکانی که خوب تغذیه نشده بودند، داشتند. دراین مطالعه درازمدت درباره روستاییان در گواتمالا، تغذیه تنها متغیری بود که میان گروه های مختلف فرق می کرد.در دهه ۱۹۷۰ ، برخی از کودکان مورد مطالعه،مکملهای غذایی خیلی مقوی و گروه دیگر،مواد غذایی با ارزش غذایی کمتر مصرف کردند.وقتی محققان سه دهه بعد بازگشتند تا وضع آن کودکان را که اکنون بزرگ شده بودند بررسی کنند، دریافتند آنهایی که بهترین تغذیه را تا سه سالگی داشتند، به طور متوسط ساعتی ۵۰ درصد بیشتر از سایر کودکان روستا درآمد داشتند. این اختلاف درآمد در دختربچه هایی که اکنون زن بودند به چشم نمی خورد که احتمالا ناشی از این است که آنها گزینه های شغلی کمتری داشتند امابه نوشته مجله لنست، این نتایج نخستین شواهد مستقیم از ارتباط آشکار میان تغذیه در اوان کودکی و درآمد در بزرگسالی است و اینکه تغذیه خوب کودکان می تواند به رشد اقتصادی دامن بزند.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha