پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8992

طبق تحقیقات انجام شده ریشه كن كردن بیماری سرماخوردگی به علت تغییر ساختمانی ویروس و مقاوم شدن آن نسبت به داروها مقدور نبوده اما تزریق واكسن سرماخوردگی می‌تواند فرد را نسبت به این بیمای مقاوم كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در علم ژنتیك ویروس سرماخوردگی از هوشمندترین نوع ویروس‌ها است. زیرا به سرعت نسبت به آنتی بیوتیك‌ها مقاوم می‌شود.

این ویروس در یك پوشش یا یك كپسول مخصوص قرار گرفته است كه از ویروس محافظت می‌كند. با از بین رفتن این پوشش، ویروس نیز از بین می‌رود. آنتی بیوتیك‌ها این پوشش را مورد حمله قرار می‌دهند بنابراین اگر ساختمان این پوشش كمی تغییر كند، ویروس به نوع جدیدی تبدیل شده كه برای نابود كردن آن نیاز به آنتی بیوتیك جدید یا مصرف همزمان چندین آنتی بیوتیك است.

براساس پژوهش‌های انجام شده این ویروس هر سال پوشش خود را تغییر داده بنابراین با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشكی، سرماخوردگی یك بیماری جدی به شمار می‌آید كه می‌تواند زمینه ابتلا به سایر بیماریها از جمله سینوزیت یا عفونت‌های ریوی را در فرد افزایش داده و در سنین بالای 60 سال سرماخوردگی‌های ویروسی می‌تواند منجر به مرگ شود.

واكسن سرماخوردگی،‌ ویروس ضعیف شده این بیماری است كه ورود این ویروس ضعیف شده به بدن، سبب فعال شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود كه در صورت ورود ویروس سرماخوردگی به بدن، فرد آمادگی مقابله با آن را پیدا می‌كند.

در تحقیقات انجام شده تا به حال بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی شناسایی شده كه تعداد آنها سالانه افزایش می‌یابد. این ویروس‌ها همگی سرما دوستند و اغلب در مجاری تنفسی به صورت غیر فعال زندگی می‌كنند كه می‌توانند در صورت وجود شرایط مساعد مانند سردشدن هوا فعال شده و ایجاد بیماری كنند.

از آنجایی كه سرماخوردگی یك بیماری خود به خود محدود شونده است و هیچ درمان دارویی برای پیشگیری درمان آن وجود ندارد، می‌توان اقدامات اولیه‌ای را در هنگام بروز سرماخوردگی انجام داد كه از آن جمله می‌توان به افزایش رطوبت هوای منزل با استفاده از رژیم غذایی معمولی با افزایش مایعات گرم، شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون و عدم كشیدن سیگار اشاره كرد.

به گزارش ایسنا، علائم سرماخوردگی عمدتا شامل عطسه، آبریزش بینی، سرفه، دردهای عضلانی و تب و لرز بوده و مدت بیماری یك تا دو هفته می‌باشد. اوج زمان واگیردار بودن بیماری 2 تا 4 روز پس از ظهور علائم فوق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha