سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89981

به طور معمول، کودکان در مقابل مسواک‌زدن دو موضع‌گیری متفاوت دارند؛ یا عاشق مسواک و خمیردندان هستند و شما باید شب‌ها آنها را به زور از دست‌شویی بیرون بکشید و یا میانه خوب و خوشی با مسواک ندارند و هر شب برای مسواک‌زدن دندان‌هایشان با آنها دردسر خواهید داشت.

تقویم مسواکی کودکان

سلامت نیوز: به طور معمول، کودکان در مقابل مسواک‌زدن دو موضع‌گیری متفاوت دارند؛ یا عاشق مسواک و خمیردندان هستند و شما باید شب‌ها آنها را به زور از دست‌شویی بیرون بکشید و یا میانه خوب و خوشی با مسواک ندارند و هر شب برای مسواک‌زدن دندان‌هایشان با آنها دردسر خواهید داشت. اگر کودک شما از گروه اول باشد باید به شما تبریک بگوییم چون کارتان آسان است. فقط کافی است برایش مسواکی زیبا بخرید و دیگر بقیه کارها را انجام خواهد داد.

ما در اینجا برایتان تقویمی برای مسواک‌زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان کودک‌تان تهیه کرده‌ایم. این تقویم را بخوانید و سن کودک‌تان را پیدا کنید و ببینید در هر سنی چه کمکی به مسواک‌زدن کودک‌تان می‌توانید بکنید.

● نوزادان زیر ۱ سال
در این سن تمیز کردن دندان‌های کودکتان به طور کامل برعهده خود شما است. کودکان اغلب در سن شش ماهگی اولین دندان‌هایشان می‌روید ولی این دندان‌ها و دهان کودک آنقدر کوچک است که جایی برای مسواک‌ زدن ندارد ولی این به هیچ وجه به این معنی نیست که کودکتان را پس از شیر دادن به رختخواب بسپارید. پس از هر بار شیر دادن به کودکتان یک پارچه و یا گاز تمیز و مرطوب بردارید و کودکتان را در آغوش بگیرید و اطراف دندان‌ها و لثه‌هایش را از شیر پاک کنید. یک بار در روز کافی است. در این سن از خمیردندان برای کودک‌تان استفاده نکنید.


● کودکان نوپای ۱ تا ۳ ساله
در این سن می‌توانید اولین مسواک کودک‌تان را برایش بخرید ولی اگر سنش بالای دو سال است، از خمیردندان‌های ویژه کودک استفاده کنید، اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک بگذارید و اجازه دهید مسواک بزند ولی در نهایت، مسواک‌زدن را کامل کنید.


● کودکان پیش‌دبستانی ۳ تا ۶ ساله
در این سن هم شما باید بر مسواک‌زدن کودکتان نظارت داشته باشید چون بچه‌ها در این سن عاشق قورت‌ دادن خمیردندان هستند، باز هم اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک کودک‌تان بگذارید و او را وادار کنید باقی‌مانده خمیردندان را پس از مسواک‌زدن به خارج تف کند. اگر فاصله میان دندان‌های شیری بسته شده است، وقت آن است که خودتان دندان‌های کودک‌تان را نخ بکشید.


● کودکان دبستانی ۶ تا ۱۲ ساله
بچه‌ها در سن مدرسه اغلب در برابر مسواک‌زدن دندان‌هایشان مسوولیت‌پذیرتر هستند بنابراین می‌توانید فقط بر مسواک‌زدن دندان‌هایش نظارت فعالانه داشته باشید. فراموش نکنید خمیردندان‌هایی را برای کودک دبستانی بخرید که حاوی فلوراید باشند. این روزها در بسیاری از مدرسه‌ها، دهان‌شویه‌های فلوراید میان بچه‌ها توزیع می‌شود که می‌توانید در تابستان نظارت استفاده از آنها را در منزل برعهده بگیرید.


● نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال
کنار آمدن با نوجوانان برای مسواک‌ زدن کار دشواری است چون نوجوانان اغلب طغیانگر هستند. در این سن اگر نوجوانان شما دندان‌هایش را ارتودنسی کرده است باید بیشتر مراقب مسواک‌ زدن دندان‌هایش باشید، به خصوص می‌توانید برایش مسواک مخصوص ارتودنسی بخرید.


● بهترین مسواک؛ بهترین مسواک‌زدن
خیلی از پدر و مادرها دوست دارند بدانند بهترین مسواک برای کودکان چه مسواکی است و بهترین روش مسواک زدن دندان‌های کودکان چیست؟ خوب، خیلی آسان است. ما به شما خواهیم گفت که بهترین مسواک برای کودکان چیست؟


▪ بهترین روش مسواک‌زدن دندان‌های کودکان: بهترین روش مسواک‌زدن دندان‌های کودکان روش مسواک‌ زدن افقی است یعنی کودک شما باید مسواک را افقی گرفته و بر سطح جونده دندان‌ها و سطوح خارجی دندان‌ها بکشید این روش مسواک‌زدن برای کودکان بهترین و آسان‌ترین روش است. فراموش نکنید که کودک شما باید دست کم یک بار در روز و ترجیحا دو بار در روز مسواک بزند و این زمان کمتر از یک دقیقه نباشد.


▪ خرید بهترین مسواک برای کودکان: مسواک‌های دارای انواع سخت، متوسط و نرم هستند ولی توصیه ما این است که مسواک‌هایی با موهای نرم برای کودکتان بخرید تا هنگام مسواک‌ زدن ناشیانه دندان‌های کودک شما، لثه‌هایش آزرده نشود. بهترین مسواک برای کودکان مسواکی است که سر کوچک‌تری داشته باشد تا در دهان کودک به راحتی جا بگیرد و دسته ضخیم‌تری داشته باشد تا کودک بتواند با کنترل بیشتری آن را در دست بگیرد و مسواک بزند.
منبع: روزنامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha