پاسخ به سوالات رایج درباره جرم‌گیری دندان

سلامت نیوز:۱) علت حساسیت دندان به سرما بعد از جرم‌گیری چیست؟
دندان دارای حس بوده و در ناحیه طوق بسیار حساس‌تر است. وجود جرم در ناحیه طوق دندان به علت ضخامتی که دارد به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند و یا به عبارت دیگر جلوی حس دندان را می‌گیرد. با برداشته شدن آن بدیهی است که دندان بهتر متوجه تغییرات حرارتی می‌گردد، ضمنا بر اثر وجود جرم لثه پرخون و متورم شده و با عمل جرم‌گیری التهاب آن فروکش می‌کند لذا مقدار بیشتری از دندان نسبت به حالتی که قبلا آماس لثه وجود داشته در دهان دیده می‌شود و این خود باعث احساس بیشتر تغییرات حرارتی می‌گردد. حساس‌ شدن به سرما را می‌توان به احساسی که بدن انسان بعد از استحمام دارد، تشبیه نمود. حساسیت به سرما همیشه و اغلب به وجود نمی‌آید و در صورت ایجاد، گذرا و موقتی بوده و جای هیچگونه نگرانی ندارد. برای رفع حساسیت دندان ممکن است دندانپزشک استفاده از خمیر دندان‌های ضدحساسیت را برای مدت دو هفته به شما توصیه کند.
۲) آیا دندان بعد از جرم‌گیری لق می‌شود؟
با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و به دنبال آن مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده، ولی به علت انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندان‌ها به هم توسط آن، این حالت درک نشده و با برداشته شدن جرم کشف می‌گردد و بیمار آن را منتسب به عمل جرم‌گیری می‌داند. یک ضرب‌المثل می‌گوید «جلوی ضرر را از هرکجا بگیری، منفعت است». لق‌شدن دندان منوط به تحلیل استخوان و انساج نگهدارنده دندان بر اثر جرم و پلاک میکروبی است.
۳) آیا جرم‌گیری درد دارد؟
موردی برای بی‌حس‌کردن دندان به هنگام جرم‌گیری وجود ندارد. جرم‌گیری یا توسط قلم‌های دستی و یا با دستگاه صورت می‌گیرد. نوک قلم دستگاه جرم‌گیری دارای لرزش و نوساناتی می‌باشد که با زدن ضربه‌های بسیار کوتاه بر جرم، آن را پاک می‌کند و دندان را نمی‌تراشد، آب دستگاه علاوه بر تمیز کردن و شست‌وشو، دندان را خنک می‌کند.
۴) جرم‌گیری را هر چند وقت باید انجام داد؟
بسیاری از اشخاص با یکبار جرم‌گیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نیازی به جرم‌گیری دوباره نداشته باشند. بدیهی است که هرگونه کوتاهی در رعایت اصول بهداشت دهان به تجمع دوباره جرم منجر خواهد شد. ضمنا بعضی از بیماران به علت دارا بودن بزاقی با ویژگی‌های خاص از نظر میزان ترشح و ترکیب، بسیار مستعد به تشکیل جرم هستند، ضمنا استعداد به بیماری‌های لثه در برخی از خانواده‌ها بیشتر می‌باشد. به این گروه از بیماران توصیه می‌گردد جرم‌گیری در تناوب زمانی کوتاه‌تری انجام شود.
۵) آیا استفاده از خمیر دندان‌های ضدجرم مفید است؟
جرم با مسواک و خمیر دندان پاک نمی‌شود و برای این منظور از دندانپزشکان باید کمک گرفت. خمیر دندان‌های ضد جرم فقط رنگ و لکه‌های رسوب نموده بر دندان را که زنگ (Stain) نام دارد، تمیز می‌کنند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی‌گردد. این خمیر دندان‌ها، به علت دارا بودن مواد ساینده زیاد، ایجاد خراش‌های بسیار ظریف بر سطح دندان‌ها نموده و زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می‌آورند.
منیع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • wahab ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    I think salamatnews is Best site in the word I love salamatnews Best Regards wahab 20/4/2014