رئیس مركز مدیریت بیماریها با اعلام انجام اقدامات پیشگیرانه در 16 هزار و 213 محل مشكوك به ‌آنفلوانزای پرندگان و تلاش محققان ایران برای تولید واكسن انسانی آنفلوانزای پرندگان از ثابت نشدن هیچ موردی از این بیماری جز قوهای تالاب انزلی در سال 84 در كشور خبر داد.

محمد مهدی گویا امروز در یك نشست خبری در محل وزارت بهداشت، افزود: ویروس آنفلوانزای پرندگان با گذشت زمان هر روز توانمندتر می‌شود و نگرانی از امكان انتقال انسان به انسان این بیماری بیشتر شده است، آخرین اطلاعات حاكی از ابتلای 9تا 12 نفر به این بیماری در پاكستان و دو نفر در مصر است.
وی گفت: گر چه هنوز قطعی نشده اما این نگرانی در پاكستان تقویت شده كه ممكن است این بیماری از انسان به انسان هم منتقل شده باشد، این موضوعی است كه اگر واقعیت داشته باشد خطر گسترش این بیماری را تشدید می‌كند.
گویا افزود: در كشور ما برای كنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان و جلوگیری از بروز آن دو كار اساسی انجام می‌شود اول اقدامات سازمان دامپزشكی است كه به محض گزارش مرگ مشكوك پرندگان به سرعت موارد نمونه برداری می‌شود و پرندگان اطراف آن معدوم می‌شوند و منتظر جواب آزمایش نمی‌شوند، وزارت بهداشت هم بلافاصله اقدامات بهداشتی، پیشگیرانه و آموزش به مردم را انجام می‌دهد علاوه بر آن واكسن آنفلوانزای انسانی به همه افراد در معرض خطر از جمله پرسنل مرغداریها تزریق می‌‌شود.
وی گفت:‌ همه افرادی كه مبتلا به ذات الریه شدید می‌شوند نیز از نظر آنفلوانزای پرندگان كنترل می‌شوند، سال گذشته 158 نفر در كشور به ذات الریه شدید مبتلا شدند و امسال نیز تا اول آذر امسال 132 نفر به این بیماری مبتلا شدند،‌ 16 هزار و 213 محلی كه از نظر این بیماری مشكوك بودند نیز مورد بازرسی قرار گرفتند ولی در این مدت هیچ موردی از وجود آنفلوانزای پرندگان در انسان ثابت نشد.
وی ادامه داد: تا به حال به جز موضوع قوهای مبتلا به آنفلوانزای پرندگان كه در سال 84 شناسایی و معدوم شدند هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در پرندگان كشور نیز به وزارت بهداشت منعكس نشده است.
گویا گفت: متاسفانه موضوعاتی كه در مورد این بیماری در بین مردم مورد توجه است با مسائل اصلی خطرساز این بیماری متفاوت است، مردم بیشتر به نحوه پختن مرغ و پرندگان توجه دارند در حالی كه نگهداری پرندگان در خانه و ارتباط آنها با پرندگان مهاجر، پاك كردن پرندگان با دستكش و پرهیز از دست زدن به پرندگان زنده و مرده به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به نحوه پختن مرغ و پرندگان خوراكی دارد.
رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت تاكید كرد: هنوز واكسن انسانی آنفلوانزای پرندگان در دنیا قطعی نشده و واكسنهایی نیز كه تاكنون تولید شده در حد تولید تجاری نیست و حداكثر توان تولید 300 میلیون دوز در جهان را دارد.
وی ادامه داد: كشورهای زیادی اكنون مشغول تلاش برای تولید واكسن انسانی آنفلوانزای پرندگان هستند در ایران نیز هر دو موسسه رازی و پاستور تحقیقات گسترده‌ای برای تولید این واكسن دارند.
وی گفت: فعلاً برای پرهیز از تركیب ویروس آنفلوانزای پرندگان با ویروس آنفلوانزای انسانی كه موجب انتقال انسان به انسان این بیماری می شود افراد در معرض خطر واكسن آنفلوانزای انسانی می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha