سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90020

اغلب افراد، اطلاعاتی درباره علائم احساسی بیماری «افسردگی» دارند، اما عوامل این بیماری شایع تنها به این موارد محدود نشده و عوارض جسمی را نیز شامل می شود که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

دردهایی که خبر از افسردگی می دهند

سلامت نیوز: اغلب افراد، اطلاعاتی درباره علائم احساسی بیماری «افسردگی» دارند، اما عوامل این بیماری شایع تنها به این موارد محدود نشده و عوارض جسمی را نیز شامل می شود که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. از جمله این عوامل «سردرد»، «کمردرد»، «اختلالات گوارشی» و «اختلال در خواب» می باشد که در این مطلب به بررسی آنها می پردازیم.
▪ سردردها: سردردها در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار رایج است. اگر فرد اخیرا مبتلا به سردرد میگرنی شده باشد، با بروز افسردگی شدیدتر هم می شود.
▪ کمر درد: اگر فرد قبلا مبتلا به کمر درد بوده، این اختلال روحی مزید بر علت شده و درد را شدیدتر می کند.
درد مفاصل و ماهیچه ها: بطور کلی افسردگی باعث می شود که دردهای مزمنی نظیر درد مفاصل بدتر شود.
▪ درد قفسه سینه: بطور واضح باید گفت که در صورت احساس چنین دردی بدون هیچ تاملی باید به پزشک مراجعه کرد و مورد آزمایش قرار گرفت. زیرا ممکن است علامت یک بیماری جدی قلبی باشد. ولی بطور کلی در هنگام افسردگی نیز این درد احساس می شود.
اختلالات گوارشی: از جمله علائم گوارشی ناشی از افسردگی عبارتند از: احساس تهوع و استفراغ. همچنین فرد ممکن است دچار اسهال شود یا بطور مزمنی مبتلا به یبوست گردد.
احساس خستگی و فرسودگی: مهم نیست که فرد چه مقدار خوابیده است، ولی با این حال احساس خستگی خواهد کرد. بطوریکه خارج شدن از رختخواب برای فرد بسیار سخت و حتی غیرممکن می شود.
▪ اختلالات خواب: در وضعیت افسردگی اغلب افراد دچار کم خوابی می شوند. در این حالت فرد خیلی زود از خواب بیدار می شود یا خیلی دیر به خواب می رود. در نوع دیگر، فرد بیش از اندازه نرمال و طبیعی به خواب می رود.
▪ تغییر وزن و اشتها: بعضی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را از دست می دهند و دچار کاهش وزن می شوند. بعضی دیگر افراد به نوع خاصی از غذاها مثل کربوهیدرات ها علاقه مند شده و در این حالت مبتلا به چاقی می گردند.
▪ احساس سرگیجه و منگی: این مورد نیز از دیگر علائم و نشانه های افسردگی می باشد.
● توجه
خیلی از افراد مبتلا به افسردگی به موقع درمان نمی شوند، چون اغلب پزشکان در تشخیص علت اصلی این اختلالات دچار گمراهی می شوند. همانطور که گفته شد، این علائم و تغییرات فقط در سر اتفاق نمی افتد، بلکه کلیه نقاط بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. به نوشته سلامت نیوز: به نظر می رسد که افسردگی به دلیل عدم تعادل در بعضی از مواد شیمیایی خاص مغز اتفاق می افتد. بعضی از این مواد شیمیایی نقش موثری در چگونگی احساس درد دارند. بنابراین محققان معتقدند که نوع دردی که بیمار افسرده تجربه می کند با سایر افراد فرق می کند.
● درمان علائم فیزیکی
در بعضی از موارد روان درمانی و دارو بصورت ترکیبی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد که در مجموع باعث رفع علائم نیز می شود. اما بهتر است کلیه علائم فیزیکی که فرد احساس می کند را به پزشک اطلاع دهد. نباید فکر کرد که خودبخود برطرف می شود، شاید به مداوای فوق العاده ای نیاز باشد. مثلا اگر فرد مبتلا به بی خوابی شده، پزشک داروی ضداضطراب تجویز خواهد کرد که باعث می شود فرد احساس آرامش بیشتری داشته باشد و راحت تر به خواب رود. بعضی از داروهای ضدافسردگی باعث رفع دردهای مزمن نیز می شوند. همچنین بعضی از روش های روان درمانی وجود دارد که به فرد کمک می کند تا بهتر بر درد غلبه کند.
منبع: روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha