سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90029

بزاق ما به طور معمول املاح زیادی دارد که می‌توانند تحت شرایطی ایجاد رسوب در مناطقی کنند که با غذا و مسواک کمتر در تماس است. این رسوب بستر مناسبی می‌شود برای جایگزینی میکروب‌هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد و به مرور جرم تشکیل می‌شود به طوری که کم‌کم در دهان قابل مشاهده می‌شود...

اگر جرم‌گیری نکنید، دندانتان لق می‌شود

سلامت نیوز: بزاق ما به طور معمول املاح زیادی دارد که می‌توانند تحت شرایطی ایجاد رسوب در مناطقی کنند که با غذا و مسواک کمتر در تماس است. این رسوب بستر مناسبی می‌شود برای جایگزینی میکروب‌هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد و به مرور جرم تشکیل می‌شود به طوری که کم‌کم در دهان قابل مشاهده می‌شود...
گاهی این جرم در زیر لثه جایگزین شده و از دید مستقیم ما پنهان می‌ماند و از زیر لثه را مورد حمله قرار داده و آسیب می‌رساند. این جرم‌های تشکیل شده پر از میکروب‌های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمی‌گردد. این جرم بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده کم‌کم خراب کرده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را از بین برده و باعث ناپایداری بستر دندان‌ها می‌شود.
از طرفی جرم تشکیل شده کم‌کم لثه را فشرده و به طرف پایین می‌برد ولی چون این عمل با سرعت کم انجام می‌شود بیمار متوجه آن نشده و اهمیتی به آن نمی‌دهد. این امر باعث می‌شود دندان‌ها لق شوند. با توجه به این توضیحات اهمیت جرم‌گیری بر همگان روشن می‌شود.
حالا چرا مردم از جرم‌گیری وحشت دارند؟ چون جرم دور دندان‌ها را گرفته و با جرم‌گیری از بین می‌رود دندان‌های مزبور کمی لق می‌شود و بیمار فکر می‌کند که جرم‌گیری باعث این کار شده است.
مساله بعد این است که موقعی که جرم به ضخامت کافی روی دندان می‌نشیند مانع رسیدن سرما و گرما به دندانی که در اثر تحلیل لثه، ریشه‌اش نمایان شده، می‌شود و به طور طبیعی از ایجاد درد ناشی از تغییر حرارت جلوگیری می‌کند و موقعی که با جرم‌گیری این جرم‌ها را پاک می‌کنیم ناگهان ریشه دندان در معرض سرما و گرما قرار گرفته و تیر می‌کشد و بیمار می‌گوید با جرم‌گیری این اتفاق برایم افتاده است. مجموع این افکار بیمار را به این نتیجه می‌رساند که جرم‌گیری دندان را خراب می‌کند و این خاطره را در ذهن خود نگه داشته یا منتقل می‌کند در حالی که این جرم دندان بوده که باعث این کارها شده است اما اینکه عده‌ای فکر می‌کنند جرم‌گیری درد دارد، این هم تصور غلطی است.
جرم‌گیری یا توسط قلم‌های دستی و یا با دستگاه صورت می‌گیرد. نوک قلم دستگاه جرم‌گیری دارای لرزش و نوساناتی می‌باشد که با زدن ضربه‌های بسیار کوتاه بر جرم، آن را پاک می‌کند و دندان را نمی‌تراشد بنابراین عاملی برای ایجاد درد وجود ندارد. برخی می‌پرسند آیا خمیردندان‌های ضدجرم موثرند؟ نه، خمیر دندان‌هایی که به‌ عنوان ضدجرم معرفی شده‌اند دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده بوده و با ایجاد خراش‌های ظریف بر سطح دندان‌ها زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می‌آورند بنابراین ما توصیه می‌کنیم سالی دو بار جرم‌گیری انجام شده و بیماران از این عمل هیچ ترسی نداشته باشند.
منبع: روزنامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha