سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90037

آیا سفید کردن دندانها واقعا موثر است؟

سلامت نیوز:
▪ آیا سفید کردن دندانها (bleaching) واقعا" موثر است؟
بله، ثابت شده است که این روتد برای دندانها بی خطر و موثر است. سفید کردن دندانها به شکل رایج در حدود ۱۰ سال است که انجام می شود.
▪ در روند سفید کردن دندانها دقیقا کدام بخش دندان سفید (bleach) میشود؟
لایه ای که در دهان میبینید، "مینا" خوانده میشود. رنگ طبیعی مینا سفید و شفاف است و رنگ ساختارهای زیرین از طریق مینا منعکس میگردد. ساختمانی که دقیقا "زیر مینا واقع شده عاج نامیده میشود که رنگ آن در حالت طبیعی زرد میباشد و ساختاری متخلخل دارد. انشعابات عصبی وارد ساختار عاج شده و باعث ایجاد نمای زرد مایل به قهوه ای در سنین بالاتر میشوند. رنگی که ما از دندانها میبینیم ترکیبی از ساختر مینا و عاج میباشد که به مرور زمان تیره تر میشوند. بنابراین واضح است که تنها با مسواک زدن نمیتوانیم از تیره تر شدن این ساختمانها با افزایش سن پیشگیری کنیم. در واقع با مسواک زدن شما نمیتوانید رنگ داخلی این ساختارها را روشنتر کنید. همچنین دندانهایی که تحت درمان اندو (عصب کشی) قرار گرفته اند نیز به مرور زمان تیره تر خواهند شد.
▪ آیا سفید کردن دندانها بی خطر است؟
انجمن دندانپزشکی آمریکا اعلام کرده است که: عمل سفید کردن دندانها در صورتی که تحت نظارت و تجویز پزشک باشد بی خطر است. حساسیت حرارتی خفیف یکی از عوارض جانبی این روند درمانی است. هرچند هیچ گزارشی مبنی بر برگشت ناپذیر بودن این عارضه در کلینیک گزارش نشده و عارضه ای برگشت پذیر است.
▪ حساسیت دندانی
سفید کردن دندانها باعث حساسیت گذرای دندانهای شما می شود. به منظور سفیدتر شدن موثر دندانی، ماده سفید کننده ناگذیر به نفوذ در درون عاج و عبور از مینای سطحی است. عاج دندان حاوی ساختارهای لوله مانند متعددی است که دلیلی بر ایجاد حساسیت پس از درمان می باشند. هرچند این حساسیت گذرا بوده و آسیب دایمی و جدی برای اعصاب دندانی گزارش نشده است.
▪ لکه های رنگی که با سفید کردن دندانها از بین نمیروند
رنگهای سیاه و قهوه ای ناشی از پوسیدگی با این روند سفید نشده و باید ابتدا درمان شوند
▪ سیاهی ناشی از پرکردگیهای قدیمی آمالگام
لکه های ناشی از فلوروزیس
رنگ خاکستری ناشی از مصرف تتراسایکلین در کودک در زمان رشد و تکامل دندان
▪ آیا استفاده از محصولات سفید کننده موجود در داروخانه ها به اندازه bleaching در مطب موثر است؟
نتیجه فرایند سفید کردن دندانها در منزل هرگز به اندازه انجام این روند در مطب و تحت نظر دندانپزشک مطلوب نیست. در مطب برای سفید کردن دندان از تری هایی استفاده میشود که در تماس نزدیک با سطح دندان قرار گرفته و میزان موثری از ماده در زمان کافی با دندان در ارتباط است. این در حالی است که نوارها و سایر محصولات موجود در بازار این مزایا را ندارند.
بنابراین bleaching نه تنها آسیبی برای سلامت دندانها محسوب نمیشود بلکه از جهاتی می توان آن را نوعی کمک به سلامتی روانی افراد، افزایش اعتماد به نفس و زندگی شادتر دانست.
دکتر: فاطمه دیباجی فروشانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha