شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 901

احتمالا تا الان تصمیمات بزرگ و كوچك زیادی درباره سالم زندگی كردن گرفته‌اید. همه ما همین‌طوریم.

سلامت در شش قدم

بارها قول و قرارهای زیادی با خودمان گذاشته ایم كه البته همه بعد از یك مدت فراموش شده‌اند! مثلا هر سال بعد از تعطیلات عید، از خوردن آن همه شیرینی و آجیل، پشیمان شده‌ایم و تصمیم به ترك گرفته‌ایم! یا مثلا با خودمان قرار گذاشته ایم كه از فردا رژیم بگیریم، آن هم خیلی محكم و جدی، یا ورزش كنیم و وزن‌مان را كم كنیم، اما ... بقیه‌اش را همه می‌دانیم. نه! این راهش نیست! این طوری به هیچ جا نمی‌رسیم!
شاعر می‌گوید: «رهرو آن است كه آهسته و پیوسته رود.» دانشمندان هم با شاعر محترم هم‌صدا شده‌اند.

هفته پیش یونایتد پرس، از قول یك كارشناس با تجربه تغذیه در آمریكا به نام «واین گیلمن» گزارش كرد كه بعد از 30 سال تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیده كه با تنظیم قوانین سخت و عجیب نمی‌توان به زندگی سالم دست پیدا كرد، بلكه برای این كار باید چند نكته كوچك، ولی كاربردی و ساده را رعایت كنید. محقق محترم گفته كه این نكات، واقع بینانه تنظیم شده‌اند، بنابراین، رعایت‌شان ساده است و مهم‌تر از آن این كه، هر روز در زندگی قابل تكرار هستند. خب، وسوسه نشدید كه ببینید حاصل این 30 سال مطالعه كه در شش جمله خلاصه شده، چیست؟

توصیه اول: دست كم روزی هفت بار میوه و سبزی بخورید
با وجودی كه فایده میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامتی مسلم است، دانشمندان هم‌چنان مشغول انجام تحقیقات جدیدتر هستند و هر روز پژوهش‌های تازه‌ای انجام می‌دهند كه دلایل علمی ما را برای میوه خوردن بیشتر می‌كنند.

مثلا دانشمندان می‌گویند، بچه‌هایی كه به خوردن میوه و سبزی به طور مرتب عادت دارند، در آینده به فشار خون بالا مبتلا نمی‌شوند. یا چند تحقیق جدید نشان داده كه خوردن میوه‌ها و سبزی‌ از سرطان پوست و حتی سرطان خون هم جلوگیری می‌كند. خبر دیگر درباره میوه‌ها و سبزی‌ها این‌كه، خوردن آن‌ها باعث می‌شود تا قدرت بینایی انسان در دوران سالمندی حفظ شود.

بر اساس این تحقیق، برای رسیدن به این هدف، باید روزی سه بار یا بیشتر میوه و سبزی‌ مصرف كنید. یا مثلا پژوهش دیگری نشان داده كه خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها در كنار لبنیات، مانع از ‌زمین‌گیر شدن آدم در دوران پیری می‌شود.

 این پژوهش آخر را دیگر هیچ طوری نمی‌شود نادیده گرفت، چون نتیجه آن، از بررسی 22 هزار مرد به‌دست آمده و معلوم شده كه مصرف مداوم و منظم میوه‌ها و سبزی‌ها خطر سكته مغزی را تا 40 درصد كم می‌كند. اما اگر می‌خواهید بهترین را انتخاب كنید، یك پژوهش‌گر از دانشگاه سنت لوییس آمریكا می‌گوید، از میان میوه‌ها، آن‌هایی كه رنگ زرد و نارنجی دارند، مثل هویج، طالبی و نیز مركبات و از میان سبزی‌ها آن‌هایی كه برگ‌های گوشتی و سبز پررنگ دارند، مانند كاهو، اسفناج و كلم بروكلی مفیدترند.

توصیه دوم: به جای آسانسور، از پله استفاده كنید
بالا رفتن از پله راه خوبی برای وارد كردن چند دقیقه ورزش به برنامه روزانه شماست. این كار برای سلامت قلب مفید است، كالری بیشتری را در بدن می‌سوزاند و وزن را كم می‌كند. ده دقیقه بالا رفتن از پله‌ها، حدود 150 كالری را در بدن می‌سوزاند؛ درحالی‌كه برای از دست دادن این مقدار كالری از راه‌های دیگر، باید مدت بیشتری تلاش كنید.

دانشمندان دانشگاه آریزونا دریافته‌اند، انجام ورزش‌هایی كه در آن‌ها پاها وزن بدن را تحمل می‌كنند، مثل استفاده از پله به جای آسانسور از بروز پوكی استخوان در خانم‌های یائسه هم پیش‌گیری می‌كند.

ااین موضوع به حدی مورد توجه است كه بعضی ادارات در بعضی از كشورها، مردم را به استفاده از پله‌ها تشویق می‌كنند و یك بیمارستان در واشنگتن هم «از پله استفاده كنید» را شعار خود قرار داده. البته بهتر است حواس‌تان به یك نكته هم باشد و آن این‌كه اگر مشكل زانو، قلب، ریه یا آرتروز دارید، این توصیه را نشنیده بگیرید.

توصیه سوم: گل‌های معطر را بو كنید
مگر بوی خوب هم به سلامت كمك می‌كند؟! دانشی به نام «رایحه درمانی» می‌گوید، بوی خوش می‌تواند موجب بهبود وضعیت روحی افراد و حتی ضربان قلب شود. امروزه، استفاده از گیاهان خوشبو برای رایحه درمانی، یكی از درمان‌های طب مكمل به شمار می‌رود. در حقیقت، وقتی شما بوی خوشی را استشمام می‌كنید، پیام این بو به ناحیه‌ای از مغز به نام «لیمبیك» می‌رود.

لیمبیك، مسوول احساسات و خلق و خوی شماست. استشمام بوی خوش، موجب آزاد شدن موادی از این ناحیه می‌شود كه حس خوبی را در انسان ایجاد می‌كند؛ درست همان طور كه شما با استشمام بوی هندوانه، روزهای خوش تابستان را تداعی می‌كنید. رایحه درمانی، به كاهش فشار روحی، برخی مشكلات گوارشی و پوستی نیز كمك می‌كند. 

توصیه چهارم: دست كم هفت ساعت در شبانه روز بخوابید
داشتن خواب كافی هم یكی دیگر از نكات ریزی است كه اغلب ما به آن توجه نمی‌كنیم و به بهانه‌های مختلف از خواب شبانه مان كم می‌كنیم. نداشتن خواب كافی شبانه، باعث تحریك پذیری و خستگی ما از لحاظ عصبی می‌شود. به تازگی دانشمندان دریافته اند كه مقدار خواب كافی حتی مانع بروز افسردگی در انسان می‌شود و از سوی دیگر، از چاقی هم جلوگیری می‌كند.

همه این‌ها به دلیل تغییرات هورمونی است كه در طول خواب در بدن ما اتفاق می‌افتد.یك نكته جالب دیگر در مورد خواب كافی این‌كه، دانشمندان به تازگی دریافته اند كه خواب كافی حتی می‌تواند در برابر سرطان هم از شما محافظت كند.

توصیه پنجم: آب بیشتری بنوشید
البته این را هم اضافه كنیم كه منظور از آب، فقط آب است نه مایعات دیگر! محققان می‌گویند، یك فرد روزانه باید 8/1 لیتر مایعات بنوشد كه بهتر است اصلی‌ترین آن‌ها آب باشد. پژوهش‌های دانشمندان نشان داده كه نوشیدن كم آب باعث چاقی می‌شود و نوشیدن بیشتر آب می‌تواند به لاغری كمك كند.  هم‌چنین، نوشیدن آب به بهبود یبوست نیز كمك می‌كند.

از كجا بفهمیم كی باید آب بنوشیم؟ حتما می‌گویید جواب این سوال آسان است: وقتی تشنه باشیم. اشتباه نكنید. تشنگی نشانه آن است كه بدن شما تا همین لحظه مقداری آب از دست داده و شما باید قبل از فرارسیدن این خبر آب نوشیده باشید. بنابر این بدون آن كه منتظر تشنگی شوید، آب بنوشید. روزی هشت لیوان.

توصیه ششم: پروبیوتیك مصرف كنید
این توصیه آخر، ظاهرا یك كم قلمبه سلمبه است، اما صبر كنید و تا آخرش بخوانید: پروبیوتیك‌ها باكتری‌های مفیدی هستند كه در بدن ما وجود دارند و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش و مانع از رشد باكتری‌های بیماری‌زا در بدن می‌شوند. این باكتری‌های مفید، در ماست یا برخی مكمل‌های غذایی یافت می‌شوند.

 یك مطالعه در این مورد نشان داده كه استفاده از پروبیوتیك‌ها، احتمال بیمار شدن افراد را كاهش می‌دهد و مهم‌تر از آن این‌كه، یك پژوهش‌گر از دانشگاه مك مستر كانادا، با بررسی موش‌ها نشان داده كه خوردن پروبیوتیك‌ها می‌تواند علایم بیماری‌های التهابی روده به ویژه بیماری‌هایی را كه به دنبال استرس درازمدت پدیدار می‌شوند، بهبود ببخشد.

تازه‌ترین بررسی انجام شده روی فواید پروبیوتیك نیز حاكی از آن است كه با دادن آن به شیرخواران می‌توان كولیك شیرخواران را بهبود و به گریه چندین ساعتی آنان پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha