سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90191

اسپرم کشها موادی هستند که باعث نابودی یا ناتوان شدن اسپرم می شوند بطوریکه این اسپرمها نمی توانند باعث بروز حاملگی شوند.

همه چیز درباره اسپرم کشها

سلامت نیوز: اسپرم کشها موادی هستند که باعث نابودی یا ناتوان شدن اسپرم می شوند بطوریکه این اسپرمها نمی توانند باعث بروز حاملگی شوند. اسپرم کشها در انواع مختلف ژل ها، کرمها، کفها، و شیافها ساخته شده اند.
اکثر این اسپرم کشها حاوی ماده نانوکسینول ۹ (Nonoxynol-۹) می باشند. اسپرم کشها باعث لیز شدن و لغزندگی نیز می گردند و می توانند همراه با سایر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده شوند. تاثیر اسپرم کشها وقتی که بطور صحیح و مداوم با روشهای سد کننده ای مثل کاندومها استفاده شوند بسیار بیشتر خواهد بود. اثر اسپرم کشها در جلوگیری از بارداری ۷۹ تا ۹۷ درصد می باشد. این مواد همچنین باعث کشته شدن بعضی از میکروبها نیز می گردند و می توانند در جلوگیری از انتقال بعضی از عفونتها هم موثر باشند.
با اینحال، اسپرم کشها به تنهایی (بدون کاندوم) از انتقال بیماری ایدز جلوگیری نمی کند.
● نحوه استفاده از اسپرم کشها:
از اسپرم کشها می توان به تنهایی و یا همراه با سایر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده نمود تا احتمال وقوع حاملگی کمتر شود.
ماده اسپرم کش را باید در طی نیم ساعت قبل از مقاربت در داخل مهبل قرار داد. در مواردی که مقاربتهای متعدد وجود دارد باید اسپرم کشهای بیشتری در داخل مهبل گذاشته شود. بعد از انجام مقاربت باید به مدت ۸ ساعت با این اسپرم کشها کاری نداشته باشید و پس از این مدت، در صورت نیاز می توانید مهبل خود را شستشو دهید.
شستشوی مهبل باعث ضعیف شدن اثر اسپرم کشها می شود. کرم ها یا ژل ها به همراه یک دیافراگم یا کلاهک استفاده می شود. همچنین می توان از آنها همراه با کاندوم نیز استفاده نمود.
● عوارض جانبی اسپرم کش ها:
شما و همسرتان ممکن است نسبت به موادی که در این اسپرم کش ها وجود دارد حساسیت یا آلرژی داشته باشید. در چنین مواردی ممکن است خارش یا قرمزی ایجاد شود.
● مزایای اسپرم کش ها:
▪ مزایای اسپرم کشها عبارتند از:
▪ اثر لیز کنندگی و نرم کنندگی آن باعث افزایش لذت در هنگام مقاربت می گردد
▪ می تواند باعث از بین رفتن بعضی از میکروبها شود
▪ در بروز حاملگی های بعدی در آینده اختلالی ایجاد نمی کند
● معایب اسپرم کش ها:
▪ معایب اسپرم کش ها عبارتنداز:
▪ ممکن است در بعضی از افراد باعث حساسیت شده و ایجاد خارش یا قرمزی نماید
▪ از انتقال ایدز جلوگیری نمی کند
▪ باید نیم ساعت قبل از مقاربت از آن استفاده شود
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha