گروهی از محققان ایتالیایی مکانیزم مولکولی را شناسایی کردند که پروتئین مسئول پیش بینی هجوم تومورهای سینه را تنظیم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان بنیاد غددشناسی مولکولی موسسه فریک و دانشگاه میلان که نتایج تحقیقات خود را در مجله "نیچر" منتشر کرده اند، موفق شدند یک مکانیزم مولکولی تاکنون ناشناخته را شناسایی کنند که p53 را تنظیم می کند. p53 پروتئینی است که هجوم تومورهای سینه را پیش بینی می کند.

این کشف که براساس آن می توان حمله سلولهای توموری انسان را پیش بینی کرد می تواند کاربردهای بالینی زیادی در درمان تومورهای سینه داتشه باشد.

در مرکز این مکانیزم پروتئینی با عنوان Numb وجود دارد. در حقیقت تمرکز پروتئین p53 که هجوم تومورها را پیش بینی می کند به این پروتئین بستگی دارد.

این دانشمندان با استفاده از نقشه ژنتیکی بافت سینه 443 بیماری که برای آنها شیمی درمانی تجویز شده بود، کشف کردند که در بسیاری از تومورهای سینه پروتئین Numb یا حضور ندارد و یا به میزان بسیار کم دیده می شود.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "تاکنون مشخص نبود که میزان پروتئین  p53 چگونه در سرطان سینه تغییر می کند اما اکنون کشف کردیم که در این تومور فقدان و یا حضور کمرنگ پروتئین Numb علت این تغییر است."

به گفته این پژوهشگران، وقتی در میزان Numb تغییر به وجود نیاید، این پروتئین می تواند سطوح  p53 را تحت کنترل نگه دارد و بنابراین می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی جدید برای شا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha