به منظور تحقق اهداف و اجرای استراتژی‌های برنامه مادران، چهار ریز برنامه اصلی در برنامه كشوری مادری ایمن طراحی و در دست اجرا است.

بر اساس آخرین گزارش ارایه شده از سوی وزارت بهداشت، نظام كشوری مراقبت مرگ مادری، مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن «خدمات خارج بیمارستانی»، بیمارستانهای دوستدار مادر «خدمات بیمارستانی» و تربیت عامل زایمان برای مناطق محروم و دور افتاده از ریز برنامه‌های اصلی در برنامه كشوری مادری ایمن است.

بر پایه این گزارش، نظام كشوری مراقبت مرگ مادری با هدف شناسایی علل و عوامل موثر در مرگ مادر در دروان بارداری، زایمان و پس از زایمان، شناسایی عوامل قابل اجتناب در هر مرگ، طراحی مداخله برای حل مشكلات و جلوگیری از وقوع مرگهای مشابه اجرا شد.

به گزارش ایسنا و بر اساس بررسی مرگ و میر زنان در سنین باروری نسبت مرگ و میر مادران، حدود 4/37 درصد هزار تولد زنده بوده است كه پس از اجرای نظام كشوری مراقبت مرگ مادری، این شاخص روند نزولی داشته است.

بر اساس این گزارش، نسبت مرگ و میر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان در سال 75، 4/37 و در سال 84، 6/24 در یكصد هزار تولد زنده بوده است. همچنین پوشش زایمان ایمن 3/96 درصد و پوشش مراقبت‌های پس از زایمان، 87 درصد در سال 84 گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، پوشش روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری در كشور هم حدود 7/59 درصد و میزان بارداری‌های ناخواسته در حدود 6/18 درصد گزارش شده است. این در شرایطی است كه در كنار استفاده از روشهای مطمئن، پوشش استفاده از روشهای سنتی حدود 2/19 درصد است كه عدد بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین هم اكنون میزان نیاز برآورد نشده به خدمات تنظیم خانواده حدود 9/5 درصد در سطح كشور گزارش شده است.

بر پایه این گزارش، میزان پوشش مراقبت‌ بهداشتی دانش آموزان روستایی 85 درصد و دانش آموزان شهری 35 درصد است. میزان بروز اختلال رفتاری در گروه سنی 6 تا 18 سال 4 درصد، میزان اختلال بینایی 3 درصد و اختلال شنوایی 5/0 درصد است.

همچنین بر اساس اعلام اداره تغذیه با شیر مادر و بر اساس بررسی‌های سال 84 تداوم تغذیه با شیر مادر تا یك سالگی 90 درصد و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی 5/57 درصد و تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی 23 درصد است و 55 درصد نوزادان طی ساعت نخست تولد شیر مادر را شروع كرده و 4/1 درصد نوزادان هرگز شیر مادر نخورده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس DHS سال 1379 میزان مرگ نوزادان حدود 3/18 و طبق زیج (مناطق روستایی) در سال 1384 حدود 8/15 و در سال 1385 حدود 7/14 بوده است و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به كاهش مرگ نوزادان خود تا سال 2015 به دو سوم میزان آن به حدود زیر 10 است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha