شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9028

یك تحقیق جدید نشان می‌دهد كه قلب شاد سالم‌تر است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز، این مطالعه كه بر روی حدود سه هزار بزرگسال سالم انگلیسی انجام شده است، نشان داد كه سطح كورتیزول در خون افراد شاد پایین‌تر است.

كورتیزول یك هورمون تنش زا است كه زمانیكه بطور مزمن بالا می‌رود می‌تواند موجب بروز مشكلاتی از جمله ابتلا به فشار خون بالا، چاقی شكمی و كاهش عملكرد ایمنی بدن شود.

در این مطالعه كه در مجله آمریكایی "ایمنی شناسی" منتشر شده است دیده شد، سطوح دو پروتئین كه موجب بروز التهاب گسترده می‌شود در خون زنانی كه احساسات مثبت بیشتری داشتند، پایین‌تر بود.

اعتقاد بر این است كه التهاب مزمن در طول زمان با ابتلا به یك سری از بیماری‌ها بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد.

محققان از مدت‌ها پیش متذكر شده‌اند كه افراد شادتر سالمتر از افرادی هستند كه دائما تنش دارند، خشمگین یا بدبین هستند. اما علت این موضوع هنوز تحت بررسی قرار دارد.

یك احتمال این است كه افراد شادتر شیوه زندگی سالمتری دارند اما تمام مطالعات این موضوع را نشان نداده‌اند.

یافته‌های این مطالعه جدید تاكیدی است بر این مدرك كه شادی و سایر احساسات مثبت با "واكنش‌های زیستی كه حافظ سلامتی هستند" ارتباط دارند.

در این مطالعه دو هزار و ‪ ۸۷۳‬مرد و زن سالم ‪ ۵۰‬تا ‪ ۷۴‬ساله مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد كه متوسط سطح كورتیزول در مردان و زنانی كه كه وضعیت‌های روحی شادتر داشتند پایین‌تر بود كه این نتایج حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، وزن، وضعیت سیگار كشیدن و وضعیت مالی آنها نیز دیده می‌شد.

محققان در یك روز دیگر سطوح پروتئین واكنشی ‪ C‬و "اینترلوكین ‪6) "۶‬ ‪، (interleukin‬دو نشانگر التهاب در بدن، را اندازه گرفتند.

در این مطالعه دیده شد كه در میان زنان و نه مردان وضعیت‌های روحی مثبت با سطوح پایین‌تر پروتئین واكنشی ‪ C‬و اینترلوكین ‪ ۶‬ارتباط دارد.

محققان گفتند كه هنوز دلیل اختلاف این موضوع در میان جنسیت‌های مختلف مشخص نیست.

به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه در مورد كورتیزول در واقع تاكیدی بر یافته‌های مطالعات قبلی اما نتایج این مطالعه در زمینه پروتیئن واكنشی ‪ C‬و اینترلوكین ‪ ،۶‬جدید هستند.

محققان افزودند، این یافته‌ها نشان می‌دهند كه روند زیستی دیگری نیز شادی را با كاهش آسیب پذیری زیستی مرتبط می‌كند.

این مطالعه در شماره اول ژانویه ‪ ۲۰۰۸‬مجله "ایمنی شناسی" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha