بر اساس نتایج یك مطالعه، تاثیر درمان كودكان مبتلا به ذات الریه شدید در خانه به اندازه درمان این بیماری در بیمارستان است.

نتیجه این مطالعه می‌تواند بر كاهش هزینه‌های مراقبت بهداشتی و پزشكی در كشورهای فقیر تاثیر گذارد.

محققان آمریكایی كه مطالعه خود را در شماره روز شنبه مجله "لنست" منتشر كردند نتیجه درمان دو هزار و ‪ ۳۷‬كودك پاكستانی سه تا ‪ ۵۹‬ماهه را كه به ذات الریه شدید مبتلا بودند، بررسی كردند.

نیمی از این كودكان در بیمارستان درمان شدند و از طریق یك سرم وریدی آنتی بیوتیك آمپی‌سیلین دریافت كردند، نیم دیگر آنها در خانه درمان شدند و از طریق یك شربت خوراكی آموكسی سیلین درمان شدند.

میزان ناموفقیتی درمان در هر دو گروه تقریبا یكسان و حدود هشت درصد بود.

پنج كودك در عرض ‪ ۱۴‬روز پس از شروع درمان جان سپردند كه یكی از آنها در گروه كودكانی بود كه در خانه درمان می‌شدند و چهار كودك دیگر در گروه كودكان بستری در بیمارستان قرار داشتند.

در این مطالعه آمده است كه مرگ هیچ یك از این كودكان با درمانی كه به آنها داده می‌شد ارتباط نداشت و هیچ یك از كودكان دیگری كه در این آزمایش قرار داشتند عوارض جانبی شدیدی نسبت به مصرف این داروها نشان نداند.

نویسندگان این مطالعه از "سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل" خواستند تا در توصیه خود مبنی بر اینكه كودكان مبتلا به ذات الریه شدید كه عارضه دیگری ندارند باید در بیمارستان بستری شوند، تجدید نظر كند.

پزشكان گفتند، بستری شدن در بیمارستان در كشورهای فقیر به دلیل سیستم‌های انتقال ضعیف، هزینه و دوری از خانه كودك اغلب دشوار است.

آنها استدلال می‌كنند كه اگر كودكی با كمك یك امدادگر پزشكی در خانه درمان شود می‌توان از مرگ كودكان بسیاری پیشگیری كرد.

بر اساس آمار منتشره صندوق كودكان سازمان ملل (یونیسف) هر سال بیش از دو میلیون كودك بر اثر ابتلا به ذات الریه جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha