به گفته یك متخصص، خانواده‌ها باید دل درد كودكان را جدی بگیرند و از خود درمانی برای مقابله با این مشكل خودداری كنند.

 دكتر "غلامرضا خاتمی" رییس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران روز جمعه در دومین همایش بیماری‌های شایع گوارش كودكان افزود: عدم درمان به موقع و صحیح می‌تواند باعث عواقب جبران ناپذیری در سلامت كودكان شود.

وی اظهار داشت: آموزش و ارتقا سطح آگاهی خانواده‌ها و پزشكان برای تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی كودكان جهت پیشگیری از بحرانی شدن بیماری و احتمال مرگ و میر آنها حایز اهمیت است.

رییس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران با اشاره به اینكه بیش از صد علت دل درد در كودكان تعریف شده است، افزود: تشخیص و درمان صحیح دل درد تنها از طریق پزشك باید انجام شود و خانواده‌ها باید از دادن داروهای گیاهی، شیمیایی و خوددرمانی برای بهبود دل درد كودكانشان خودداری كنند.

وی تصریح كرد: دل دردهایی كه با علایمی نظیر تب، سرفه، درد دست و پا، اسهال و استفراغ همراه است و به سادگی درمان نمی‌شود باید جدی گرفته شود.

دكتر خاتمی ادامه داد: دل دردهایی كه در نوزادان یك و دو ماهه بروز می‌كند، كولیت و یا درد به صورت قلنج نام دارد كه با گریه، جیغ زدن و جمع كردن دست و پای كودك به سمت شكم به مدت یك تا دو ساعت و اغلب در شب‌ها همراه است كه مادران می‌توانند در این مواقع نوزاد را بغل كنند تا هوای داخل معده نوزاد تخلیه شود.

وی با اشاره به اینكه دل دردها به دو نوع با علت و بدون علت تقسیم می‌شود، خاطرنشان كرد: در كودكان سنین ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬سال دل درد با اسهال و استفراغ همراه است وبرگشت غذا (ریفلاكس)، ورم معده و روده، كبد، آپاندیست، سنگ كیسه صفرا و كلیه و بیش از صد نوع بیماری از علت‌های دل درد در كودكان به شمار می‌آید.

رییس انجمن گوارش و كبد كودكان ایران افزود: دل درد مزمن كه بیش از سه ماه طول می‌كشد و نزدیك به ‪ ۲۰‬درصد كودكان سنین ‪ ۴‬تا ‪ ۶‬سال را مبتلا می كند و در دختران راهنمایی و دبیرستانی به ‪ ۳۰‬درصد می‌رسد، گاهی بدون علت است.

وی با تاكید بر اینكه خوددرمانی نه تنها به بهبود دل درد كودكان كمكی نمی‌كند بلكه باعث تشدید بیماری نیز می‌شود، تاكیدكرد: بسیاری از دل دردهای كودكان در صورت عدم درمان از جمله اسهال منجربه فوت كودكان می‌شود.

بنابراین مراجعه به موقع به پزشك برای تشخیص صحیح علت دل درد و درمان به موقع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دومین همایش بیماری‌های شایع گوارش كودكان ‪ ۱۳‬و ‪ ۱۴‬دی ماه با حضور ‪۲۰۰‬ پزشك عمومی، متخصص اطفال، فوق تخصص اطفال در انستیتو تغذیه ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha