بر اساس نتایج یك مطالعه كه بر روی شمار زیادی از مردم انجام شده است، خطر ابتلا به سكته مغزی و بیماری قلبی در افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار یا "‪ "RLS‬دو برابر افرادی است كه به این سندرم مبتلا نیستند.

 این خطر در میان افرادی كه پای خود را به دفعات بیشتر و شدیدتر تكان می‌دهند، بسیار بیشتر است.

به گزارش رویترز هلث از نیویورك، ‪ RLS‬یك اختلال حركتی است كه موجب احساس نارحتی در پاها می‌شود و زمانیكه شخص بی‌حركت است مانند زمانیكه خواب است تشدید می‌شود.

محققان در شماره‌اول ژانویه مجله"عصب شناسی" نوشتند،این اولین مطالعه‌ای نیست كه ‪ RLS‬را به بیماری قلبی عروقی ارتباط می‌دهد.

دكتر "جان دبلیو. وینكلمن" از "دانشكده پزشكی هاروارد" در بوستون در بیانیه‌ای اعلام كرد، در این مطالعه جدید بیشترین میزان ارتباط "سندرم پای بی قرار با ابتلا به بیماری قلبی و سكته مغزی" در میان افرادی دیده شد كه دست كم ‪ ۱۶‬بار در ماه نشانه‌های این سندرم را نشان می‌دادند.

وی افزود، همچنین این خطر در میان افرادی كه می‌گفتند نشانه‌های این سندرم در آنها بیشتر و شدیدتر است، بیشتر بود.

نتایج این مطالعه از تجزیه و تحلیل اطلاعات هزار و ‪ ۵۵۹‬مرد و هزار و ‪ ۸۷۴‬زن كه در مطالعه "خواب و سلامت قلب" ثبت نام كرده بودند گرفته شده است. متوسط سن بیماران ‪ ۶۷/۹‬سال بود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان دادند كه خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی یا سكته مغزی در افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار بیش از دو برابر بود.

این نتایج پس از در نظر گرفتن سن، جنسیت، نژاد، وزن بدن، دیابت، فشار خون بالا، مصرف داروی فشار خون بالا، سطح كلسترول و سیگار كشیدن یكسان بود.

این مطالعه در شماره اول ژانویه ‪ ۲۰۰۸‬مجله "عصب شناسی" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha