شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9033

تغییرالگوی غذای مصرفی خانوارهای شهری و روستایی و افزایش مصرف قند و شكر،روغن و چربی و كاهش مصرف میوه و سبزی، شیر، لبنیات و گوشت ،موجب بروز آسیب‌های جدی در سلامت جامعه شده است.

 به عقیده كارشناسان پزشكی و تغذیه،برای حل اساسی این مشكل همه‌مردم باید الگوی درست تغذیه را در تمامی مراحل سنی جدی بگیرند.

به اعتقاد آنان، افزایش شیوع چاقی و بیماری‌های مرتبط با تغذیه، مانند بیماری‌های غدد،فشار خون بالا،قلب و عروق و مشكلات ناشی‌از فقر آهن و سایر ریزمغذی‌ها و عدم دریافت كافی پروتئین و انرژی، نشان‌دهنده نامتعادل بودن الگوی غذای مصرفی در جامعه است.

به گزارش ایرنا و به نقل از گزارش دفتر بهبود تغذیه كه در سایت وزارت بهداشت درج شده است، در زمان حاضر ‪ ۹۰‬درصد افراد جامعه دچار فقر كلسیم هستند و ‪ ۴۰‬درصد از كمبود شدید آن رنج می‌برند.

همین گزارش اضافه می‌كند: در كشور ایران عارضه پوكی استخوان كه یكی از چهار عامل مرگ و میر در جوامع بشری است ، سالانه بیش از ‪ ۹۰‬میلیارد تومان هزینه بر عهده بخش بهداشت و درمان كشور می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در این‌باره گفت:تعیین یك سبد غذایی مطلوب وابسته به عواملی همچون درآمدها و قیمت اقلام خوراكی، دسترسی فیزیكی و اقتصادی به غذا، آگاهی‌های تغذیه‌ای و عادت‌های غذایی و ذائقه می‌باشد.

دكتر "مهدی سالك" متخصص غدد در آستانه ‪ ۱۴‬دی ماه روز تغذیه و سلامتی در گفت و گو با ایرنا افزود: سلامت افراد فقط با جذب مواد مغذی و لازم برای سلول‌های زنده فرد كه به آن سیری سلولی می‌گویند، ممكن است.

وی افزود: امروزه ثابت شده كه بسیاری از بیماری‌های متابولیك ، ناشی از گرسنگی سلولی یا همان گرسنگی پنهان است كه ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه و غذا دارد.

وی با اشاره به اینكه در سال‌های اخیر بیماری‌هایی از جمله چاقی، دیابت و تیروئید كه در گذشته جزو بیماری‌های رده آخر بود جزو بیماری‌های رده اول شده است، گفت : افزایش این بیماریها به تغییر الگوی تغذیه كه ناشی از زندگی صنعتی و ماشینی است ، بر می‌گردد.

این استاد دانشگاه افزود: ایرانیان بیش از استانداردهای جهانی، قند، روغن و نوشابه مصرف می‌كنند، به طوری كه مصرف نوشابه در ایران چهار برابر میانگین مصرف جهانی است.

سالك، گفت: با انكه مصرف نوشابه در ادارات دولتی ممنوع است و توصیه به جایگزینی توت و كشمش به جای قند و شكر شده،اما این ممنوعیت‌ها و توصیه ها در بسیاری از ادارات هنوز به اجرا در نیامده است.

وی افزود :رعایت این موارد در ادارات، باعث كاهش و كنترل بیماری‌های غدد و ترویج الگوی درست تغذیه در منازل و مدارس می‌شود.

دكتر "طالب آزرم " متخصص بیماری‌های خونی نیز گفت: مصرف مداوم غذاهای آماده و بدون مواد مغذی باعث شده است كه بسیاری از اقشار جامعه حتی نوزادان به دلیل نبود مواد مغذی و یا اشباع مصرف انرژی، حداقل به یك نوع بیماری قلب و عروق و غدد مبتلا شوند.

وی با بیان اینكه اشباع در مصرف انرژی یكی‌دیگر از دلایل بروز بیماری‌های وابسته به تغذیه است، افزود: ایرانی‌ها ‪ ۳۰‬درصد بیشتر از میانگین جهانی روغن مصرف می‌كنند و حدود ‪ ۸۰‬درصد آن را روغن‌های نباتی جامد تشكیل می‌دهد كه حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع شده‌است كه از عوامل اصلی افزایش كلسترول و بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود.

وی بااشاره به اینكه با افزایش ‪ ۱۹‬درصدی تولید روغن مایع،اینك حدود ‪۳۷‬ درصد روغن‌های تولید داخل مایع‌است، افزود: با توجه به صدرنشینی بیماری‌های قلبی عروقی در زمینه عوامل مرگ و میر در كشور و هزینه گزافی كه بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌شود، باید گام‌های بلندتر و البته سریع تری برای تغییر فرهنگ وباور مردم و نیز آموزش وترویج تغذیه صحیح برداشته شود.

دكتر "مسعود اعتمادی فر" متخصص مغز و اعصاب نیز با اشاره به‌اینكه تغذیه نادرست، ‪۹۰‬درصد مغز كودكان را بامشكل تكاملی و رشد روبرومی‌كند به خبرنگار ایرنا گفت: كمبود مواد مغزی ، تغذیه ناسالم و نادرست از عواملی است كه می‌تواند برسلولها، رشد رگ‌ها و عملكرد مغز تاثیر گذار باشد.

وی این‌مشكل را ناشی از تغذیه‌نامناسب از سوی بزرگسالان خواند وتصریح كرد:
بی‌توجهی والدین به تغذیه خود و كودكان، فقر فرهنگی و اقتصادی ، زندگی ماشینی، استفاده از غذاهای آماده و فانتزی ، پخت غذا در دستگاههای برقی نظیر "ماكروفر" از دلایل‌اصلی بروز و گسترش این دسته از بیماری‌هاو نیز آسیب رسانی به رشته‌های عصبی مغز است.

اعتمادی فر، با این‌هشدار كه ‪ ۸۰‬درصد كودكان كشورمان دچار سوء تغذیه‌اند، گفت: غفلت از نقش تغذیه كودكان، بخصوص صبحانه انها، در آینده نزدیك كشور را با مجموعه‌ای ازكودكان با بیماری‌هایی ذهنی، خونی، قلبی، كلیوی و مغزی كه بر عملكرد یكدیگرتاثیر می‌گذارند روبرو می‌كند و علاوه بر مشكلات معنوی ، مشكلات مالی بسیار سنگینی را برای خانواده و دولت به بار می‌آورد.

وی با تاكیدبراینكه"افزایش وزن "و" كاهش قد " یكی‌ازمعضلات بهداشتی جامعه ما بشمار می‌رود، گفت: تغذیه نادرست و ناكافی در سالهای اخیر در زنان باردار نیز نمود پیدا كرده است ، كه این مشكل به جنین منتقل و موجب تولد نوزادی فقیر از پروتئین و ویتامین لازم برای رشد می‌شود.

وی تصریح كرد: كودك باید از دوران جنینی تا شش سالگی از نظر تغذیه مورد حمایت و مراقب قرار گیرد ، تا دچار كمبودها نشود.

این متخصص مغز و اعصاب نیز چون دیگر متخصصان،دستیابی به امنیت غذایی و برخورداری از تغذیه سالم را درد مشتركی می‌داند كه تنها با هماهنگی و همراهی تمام ارگان‌های دست‌اندركار بهداشت، سلامت و تغذیه و مردم امكان‌پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha