كارگروه كشوری پزشك خانواده به دستور رئیس‌جمهوری برای تصمیم‌گیری درباره اجرای این طرح در شهرها تشكیل شد و با تصمیم این كارگروه قرار است تعاونی‌های پزشك خانواده در شهرها در بهار آینده راه‌اندازی شوند.

حسن كرانی، مشاور معاون سلامت و رئیس اداره امور بیمارستان‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس‌ افزود:‌ به دستور رئیس‌جمهوری كارگروه كشوری اجرای پزشك خانواده در شهرها با حضور نمایندگانی از معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت دفاع، وزارت اقتصاد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشكیل شده است تا با توافق و هماهنگی این ارگان‌ها برنامه كشوری اجرای پزشك خانواده در شهرها از اواخر امسال یا اوایل سال آینده اجرا شود.
وی گفت: در این كارگروه مسئولان ارشد هر كدام از این ارگان‌ها به همراه مسئولان زیر مجموعه‌‌های مرتبط آن‌ها حضور دارند به عنوان مثال از وزارت رفاه، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه خدمات درمانی، بیمه مركزی ایران و سندیكای بیمه‌گزاران كشور و از وزارت دفاع مسئولان سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح حضور دارند.
كرانی افزود: در زمان حاضر طرح پزشك خانواده در روستاها و شهرهای كوچك زیر 20 هزار نفر اجرا شده است و همه ساكنان این مناطق كه حدود 21 میلیون نفر آن‌ها دفترچه بیمه سلامت روستایی دارند به اضافه تمام ساكنان دیگری كه دفترچه بیمه‌های دیگر را دارند خدمات پزشك خانواده و نظام ارجاع را دریافت می‌كنند.
وی گفت: اعتبار بیمه سلامت روستائیان در سال جاری حدود 510 میلیارد تومان است كه حدود 210 میلیارد تومان آن برای خدمات سطح یك پزشك خانواده در روستاها و شهرهای كوچك به صورت سرانه هر نفر 10هزار تومان در سال اختصاص یافت و بقیه آن برای ارائه خدمات پزشكی سطح 2 و 3 آن‌ها در صورت ارجاع به مراكز تخصصی و فوق‌تخصصی در شهرها در نظر گرفته شده است.
دبیر سابق ستاد پزشك خانواده وزارت بهداشت افزود: اعتبار بیمه روستائیان و پزشك خانواده در اختیار وزارت رفاه و تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی زیر مجموعه این وزارتخانه است و این طرح در واقع با همكاری این دو وزارتخانه و بر اساس تفاهمنامه مشترك اجرا می‌شود.
وی گفت: ستاد كشوری اجرای پزشك خانواده در شهرها از 20روز پیش به دستور رئیس‌جمهوری تشكیل شده و تاكنون دو جلسه آن تشكیل شده است، جلسه سوم آن نیز قرار است یك‌شنبه آینده تشكیل شود و همه دستگاه‌‌ها پیشنهادهای خود را ارائه كنند تا ‌جمعه گزارش نهایی این كارگروه درحضور رئیس‌جمهوری قرائت شود و تصمیم‌گیری برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها از اواخر امسال یا اوایل سال آینده شروع شود.
كرانی افزود: اجرای این طرح مورد تأكید رئیس‌جمهوری است و قرار است، پزشك خانواده به صورت مرحله‌بندی شده به مرور در شهرهای مختلف كشور اجرا شود، مرحله‌بندی اجرای این طرح در شهرها بر اساس جمعیت هر شهر است. در مرحله اول ممكن است شهرهای زیر 100 هزار نفر یا حداكثر شهرهای زیر 250 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گیرند.
وی گفت: اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها نیازمند افزایش چشمگیری در اعتبارات و گر چه نیازمند یكسری اعتبارات اولیه برای استقرار سیستم است در بلند مدت قطعاً هزینه‌های بیمه‌ها را كاهش می‌دهند زیرا اكثر جمعیت ساكن شهرها تحت پوشش یكی از بیمه‌ها هستند.
وی گفت: سال گذشته اجرای پزشك خانواده برای 21 میلیون روستایی حدود 130میلیارد تومان هزینه داشته است اما هزینه خدمات درمانی برای 240 هزار بیمه شده خویش فرما حدود 65 میلیارد تومان هزینه در همین مدت برای این سازمان در برداشته است یعنی حدود 9 برابر هزینه بیش‌تر به سازمان بیمه خدمات درمانی تحمیل كرده است.
وی افزود: هزینه خدمات درمانی كاركنان دولت نیز برای این سازمان بین 3 تا 4 برابر خدمات درمانی برای روستائیان است بنابراین با پوشش طرح پزشك خانواده برای شهرنشینان بار مالی این سازمان بین 3 تا 9 برابر كم می‌شود. همه اعتبارات این خدمات نیز اعم از خدمات درمانی روستائیان و شهرنشینان هم اكنون در اختیار این سازمان است و فقط نحوه مدیریت و هزینه كرد آن اصلاح می‌شود به همین علت سازمان بیمه خدمات درمانی نیز تمایل زیادی برای اجرای هر چه زودتر این طرح در سطح شهرها دارد.
وی گفت: اجرای طرح پزشك خانواده در مطب پزشكان امكانپذیر نیست زیرا، خدمات باید بر اساس بسته‌های خدماتی تعریف شده باشد، خدمات باید به صورت شبانه‌روزی و همراه با تشكیل پرونده سلامت برای افراد تحت پوشش باشد، علاوه بر آن تیم پزشك خانواده موظف به بیماریابی فعال، واكسیناسیون، ارائه خدمات بهداشت روان، مشاوره، تنظیم خانواده و check up دوره‌ای باشد و برای این كار حداقل نیازمند یك تیم متشكل از 3 پزشك، یك پرستار و یك ماما هستیم.
مشاور معاون سلامت وزارت بهداشت ادامه داد:‌ پیشنهادی كه فعلاً مطرح است و قرار است با هماهنگی نمایندگان سایر دستگاه‌ها و در حضور رئیس‌جمهوری به تصویب برسد، تشكیل مراكز سلامت شهری یا health center به صورت تعاونی متشكل از 2 یا 3 پزشك ‌عمومی و حداقل یك پرستار و یك ماما است كه هماهنگی‌ها لازم در این مورد با وزیر تعاون نیز شده است.
وی گفت: هر كدام از این مراكز جمعیت تعریف شده‌ای از شهرنشینان را تحت پوشش خواهند داشت، هر یك از این تعاونی‌ها نیز باید یك داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی طرف قرارداد داشته باشند. تا در اسرع وقت خدمات مورد نیاز مردم را با تعرفه دولتی به جمعیت تحت پوشش ارائه كنند.
وی اضافه كرد: با تصویب نهایی این طرح احتمالاً فراخوان جذب پزشك برای آن در سطح شهرهایی كه مرحله اول خواهند بود داده می‌شود و قطعاً این فراخوان علاوه بر كل جامعه پزشكی به سازمان نظام پزشكی نیز ارائه می‌شود.
به گفته كرانی، یكی از مزایای مهم اجرای طرح پزشك خانواده پوشش 100درصدی بیمه برای همه آحاد مردم در شهرها و روستاهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha