سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90426

خیلی ها در زندگی روزمره رژیم غذایی سالم و مناسب خود را به خوبی دنبال می كنند اما به محض اینكه مهمانی، مسافرت یا تعطیلاتی پیش بیاید همه برنامه هایشان به هم می ریزد و هر چه تلاش كرده بودند تا خود را به وزن دلخواه برسانند نقش برآب می شود.

سلامت نیوز: خیلی ها در زندگی روزمره رژیم غذایی سالم و مناسب خود را به خوبی دنبال می كنند اما به محض اینكه مهمانی، مسافرت یا تعطیلاتی پیش بیاید همه برنامه هایشان به هم می ریزد و هر چه تلاش كرده بودند تا خود را به وزن دلخواه برسانند نقش برآب می شود. اما با هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق می توان عادت غذایی درست را به تمام طول سال تعمیم داد و از مزایای وزن ثابت بهره مند شد. بنابراین وقتی تعطیلات یا مهمانی شام یا ناهاری پیش بیاید آن را به چشم فرصتی استثنایی برای پرخوری نمی بینید. به ایده آل خوش اندام درون وجودتان بدون توجه به اینكه كجا هستید، با چه كسی هستید یا در كجا مهمان هستید به اندازه غذا بدهید و نه بیشتر. به این ترتیب بعد از تمام شدن تعطیلات، بازگشت از مسافرت یا اتمام مهمانی نخواهیدگفت خدا را شكر كه بالاخره تمام شد.


در مهمانی ها اگر خودتان میزبان باشید و بخواهید غذا را تهیه كنید، احتمالاً از چند روز پیش از مهمانی كار را شروع می كنید، خرید می كنید، ظروف چینی و كریستال را بیرون می آورید، می شویید و برق می اندازید، مواد غذایی را می شویید، خرد می كنید و تفت می دهید و احتمالاً در طول مهمانی و موقع ناهار یا شام هم كمتر غذا می خورید.


اما اگر مهمان باشید شاید با دیدن این همه زحمتی كه میزبان كشیده عذاب وجدان بگیرید و به فكر بیفتید كه برای نشان دادن مراتب تقدیر و تشكر خود هر چه بیشتر میوه و شیرینی، پیش غذا، غذا و دسر بخورید.


اگر مهمانی بزرگ تر باشد، مثلاً در عروسی ها، مقدار زیادی غذا روی میز (یا میزها) گذاشته می شود. مردم می آیند، غذا می خورند و مقدار زیادی هم غذا باقی می ماند. این حجم زیاد غذای باقی مانده، گذشته از جنبه اسراف كاری آن، فضای تشویق كننده و هیجان انگیزی برای ادامه غذا خوردن است. خیلی از میزبان ها همراه با دوستان و آشنایان نزدیك تر پس از رفتن مهمانان غریبه تر دوباره به غذاهای باقی مانده شبیخون می زنند و كاش كمی آرام تر می خوردند و بین لقمه ها توقفی می كردند تا متوجه علائم معده می شدند كه از پر بودن و سیری خبر می دهد.


اگر می خواهید پس از تمام كردن غذا، در پایان روز یا در پایان هفته لباس هایتان هنوز اندازه تان باشد - درست همان طور كه پیش از آمدن مهمانان یا رفتن به مهمانی بودید - باید برنامه ریزی صحیحی داشته باشید و به آن پایبند بمانید. كسی گفته است: «هدف بدون برنامه ریزی فقط یك جور خیال پردازی است.» و كس دیگری هم گفته: «اگر از قبل ندانید می خواهید به كجا بروید حتماً از جای نادرستی سر در می آورید.»


تنها وقتی می توانید به آن ایده آل خوش اندامی كه درون شما وجود دارد برسید كه به اندازه ای كه او لازم دارد غذا بخورید. حتی اگر هم اكنون در وزن ایده آل خود قرار گرفته اید و از این بابت خوشحال هستید، برای اینكه چاق نشوید باید فقط به اندازه آدم خوش اندام درونتان غذا بخورید.


حالا به برنامه ریزی زیر توجه كنید:
تقریباً هر ماه مهمانی هایی پیش می آید كه در آن غذا خوردن موضوع اصلی است. داشتن استراتژی برای غذا خوردن در مهمانی ها بسیار مفید است. باید پیش از مهمانی، در طول آن و پس از تمام شدن مهمانی نكات درج شده در استراتژی را به خاطر داشته باشید. به این ترتیب می توانید از قبل برنامه ریزی كنید، طبق برنامه عمل كنید، خود را ارزیابی و برای دفعه بعد آماده كنید. جمله «در مهمانی بعدی كمتر غذا می خورم» همیشه كار را خراب می كند. حتی فكر آن را هم از سر خود بیرون كنید. استراتژی زیر را در نظر داشته باشید و از همین امروز شروع كنید.
من می خواهم در وزن ... كیلو ثابت بمانم، تمام ۳۶۵ روز سال، نه فقط وقتی در خانه هستم و این كار راحت است. من می توانم این برنامه را اجرا كنم!
۱- هیچ یك از وعده های غذایی را با فرض اینكه «می خواهم شام بیشتری بخورم» كنار نگذارید. گرسنگی كشیدن در تمام طول روز و زیاد غذا خوردن در مهمانی برای بدن مضر است. به جای این كار خود را كنترل كنید تا در مهمانی بیش از حد خود غذا نخورید.
۲- از قبل، در فضایی آرام و راحت، برنامه ریزی كنید كه می خواهید چه غذاها و آشامیدنی هایی بخورید.
كاری را كه می خواهید انجام دهید بنویسید. تصمیم های خود را روی كارت كوچكی بنویسید: آیا غذایی كه خواهید خورد فقط از یك نوع است؟ دو نوع؟ سه نوع؟ چند نوع غذا مناسب است؟ این غذاها چه خواهند بود؟ مرغ؟ ماهی؟ گوشت؟ آیا برنج هم می خورید؟ ترجیح می دهید نان بخورید یا دسر؟ سالاد را بیشتر دوست دارید یا مخلفات غذا را؟ برای حفظ وزن ... كیلو یا رسیدن به آن چه كار باید بكنید؟ از طرف دیگر در نظر داشته باشید باید چه تكنیك های رفتاری را در پیش بگیرید تا بتوانید هیجانی را كه منجر به زیاد غذا خوردن می شود كاهش دهید. آیا به میزبان كمك می كنید كه غذا را آماده كند؟ آیا با بچه ها بازی می كنید؟ غذا فقط بخشی از مهمانی است. اگر كاری را كه همیشه می كردید انجام دهید همان كسی كه همیشه بوده اید باقی می مانید.
۳- هر وقت كه لازم است و هر جا كه قرار است غذا بخورید، كمربند سگك دار ببندید. آن را محكم كنید. اگر لباستان طوری است كه نمی شود روی آن كمربند بست، زیر لباس كمربند نازكی ببندید.
كمركش سان شلوار یا دامن خیلی بی سر و صدا كش می آید. حتی متوجه نمی شوید كه دوباره دارید به اندازه آن آدم چاق قبلی می شوید. كمربند در موقع شام به شما یادآوری می كند كه هنوز آنچه برای ناهار خورده اید هضم نشده است. اگر بخواهید برای بار دوم به سراغ غذایی بروید، كمربندتان به شما تذكر می دهد: این كار را نكن و شما به جای خوردن غذا یك لیوان آب برمی دارید.
۴- در مهمانی بیكار ننشینید و تحرك داشته باشید. به میزبان كمك كنید. با بچه ها بازی كنید و قبل از نگاه كردن به غذاها با همه مهمان ها خوش وبش كنید. كنار میز غذا نایستید. همیشه و همه جا قبل از شروع به غذا خوردن، از خود این سئوال سه قسمتی خارق العاده را بپرسید:
الف- آیا الان گرسنه هستم؟
ب- آیا آن قدر گرسنه هستم كه غذا را در بشقاب بكشم و بخورم؟
ج- آیا آن قدر گرسنه هستم كه یك وعده غذایی كامل بخورم، یك یا دو یا سه نوع غذا كه خوردن آن در وضعیتی آرام و لذت بخش ۲۰ دقیقه یا بیشتر طول بكشد؟
۵- یك لیوان را پر از آب كنید. آن را در دست بگیرید و از آن بنوشید. در طول مهمانی هر وقت كه لازم شد، خود را آرام كنید. نفس عمیق بكشید تا هیجان جمعی را كاهش دهید.
اگر قرار است غذا خیلی دیر سرو شود، در فضای آرام خانه كمی سوپ یا غذای ساده دیگری بخورید و بعد به قصد مهمانی حركت كنید. بنابراین وقتی میزبان قبل از شام خوراكی یا آشامیدنی به شما تعارف می كند می توانید صادقانه بگویید: نه، متشكرم، گرسنه نیستم.
۶- اگر مهمانی بزرگ است و میز غذا طولانی، بدون بشقاب در كنار میز راه بروید تا بدانید پروتئین یا سبزیجات، یا دسر یا نان یا نوشیدنی كدام یك شما را بیشتر وسوسه می كند. سپس به اول میز برگردید و برای خود به اندازه ای كه در رستوران غذا سرو می شود غذا بكشید.
تعداد غذاهایی را كه می خواهید بخورید از قبل در نظر بگیرید. قبل از اینكه به مهمانی برسید تصمیم بگیرید كه با غذایتان نان بخورید یا نوشیدنی یا دسر. از خوردن همه اینها با هم بپرهیزید. مثلاً فكر كنید آیا این نان منحصر به فرد است یا این قهوه بیش از اندازه خوشمزه وگرنه از خوردن آنها صرف نظر كنید.
۷- محلی را پیدا كنید كه در حالتی راحت و آسوده غذای خود را در كمال لذت بخورید. اگر این كار امكان ندارد یا انتخاب هایی كه دارید واقعاً باب طبع تان نیستند، با توجه به شرایط حداكثر تلاش خود را بكنید.
هیچ اشكالی ندارد به میزبان بگویید از هیچ غذایی دوباره نمی خورید. میزبان فقط می خواهد به شما خوش بگذرد و اوقات خوشی داشته باشید و اگر زیاد غذا بخورید لباس هایتان برایتان تنگ می شود و اوقات خوشی نخواهید داشت. زیاد غذا خوردن جایزه ندارد. غذا حال و هوای مهمانی را تكمیل می كند. غذا فقط قسمتی از مهمانی است. غذا خوردن سرگرمی نیست.
۸- غذا را آهسته و با تعمق تمام بخورید. اجازه بدهید هر وعده غذا ۲۰ دقیقه آرامش بخش یا بیشتر طول بكشد. بعد از هر لقمه ای كه به دهان می گذارید، قاشق و چنگال را پایین بگذارید، گاهی چند جرعه آب بنوشید و بین لقمه ها با اطرافیان گفت وگو كنید. قبل از چپاندن غذای بیشتر در دهان لقمه قبلی را خوب بجوید و كامل فرو دهید.
۹- همیشه ناهار و شام دیگر و مهمانی دیگری هم هست. همیشه در نظر داشته باشید مهمانی های بعدی با همین سایز كمر كه در كنترل شما است، چقدر لذت بخش تر خواهند بود.
۱۰- تمام تلاش خود را به كار ببندید، تصمیم های بسیاری می توانید بگیرید. ممكن است بار اول نتوانید درست همان طور كه نقشه كشیده اید، برنامه را پیش ببرید. با خواندن دوباره و دوباره استراتژی خود و برنامه ریزی از قبل به صورت نوشته شده درباره آرزویی كه می خواهید تحقق بیابد، بخت با شما یار خواهد بود كه كمتر بخورید، بیشتر تحرك داشته باشید، قاشق تان را زودتر پایین بگذارید و احساس بهتری نسبت به زمانی داشته باشید كه برنامه ریزی نكرده بودید. بدون توجه به اتفاقاتی كه در یك مهمانی می افتد، به برنامه خود وفادار باشید و آن را در مهمانی بعد اجرا كنید.
۱۱- بیش از همه به این فكر كنید كه اوقات خوشی در مهمانی برای خود فراهم كنید. احساس انباشتگی و بادكردگی یا ناراحتی در لباس لذت بردن از مهمانی را مشكل می كند. غذای بیشتری خوردن لزوماً بهتر نیست؛ فقط بیشتر است.
۱۲- استراتژی غذا خوردن در مهمانی ها را روی تكه كاغذ دیگری بنویسید و آن را همراه خود داشته باشید و قبل از مهمانی و در طول آن بارها و بارها از رویش بخوانید. اهداف كاهش وزن خود را از صبح روز مهمانی تا زمانی كه به آنجا می رسید چندین و چند بار به خود گوشزد كنید. «من می خواهم به وزن... كیلو برسم و در آن ثابت بمانم.» هیچ مهمانی شامی آخرین مهمانی نیست. همیشه مهمانی دیگری هم هست. اگر كاملاً به ساز و برگ جنگی مجهز شده باشید، از میدان نبرد پیروز بیرون خواهید آمد.
روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha