یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9045

گروهی از دانشمندان آمریکایی با بررسی ژنوم مگس سرکه نشان دادند که برخلاف تصور بسیاری از زیست شناسان، کروموزم Y که تنها در جنس نر وجود دارد هنوز تحلیل نرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، کروموزم Y که تنها در جنس نر وجود دارد، در دروه تکامل خود تعداد بی شماری جهش را تحمل کرده است و سرشار از مواد DNA است که هیچ ژنی را نمی سازند و بسیاری از پروتئینها را رمزگذاری نمی کنند. به همین دلیل در بین زیست شناسان ایده ای گسترده شده است که نشان می دهد کروموزم Y می تواند به عنوان کروموزمی معرفی شود که وارد یک نوع فرایند تحلیل رفتگی و فاسد شدگی شده است. این مسئله بدان معنی است که کروموزم Y با فقدان ترکیب دوباره و ناتوانی در فرایند تبادل اجزای DNA میان کروموزمهای همسانی که اجازه ایجاد یک ترکیب ژنتیکی جدید را می دهند، مواجه است.

این درحالی است که اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد با مطالعه ژنوم مگس سرکه Drosophila melanogaster کشف کردند که حتی اگر کروموزم Y  نتواند بسیاری از ژنها را بیان کند، شاید ایده تحلیل آن چندان درست نباشد.

در حقیقت این محققان که نتایج تحقیقات خود را در مجله ساینس منتشر کرده اند، کشف کردند که کروموزم Y یک عملکرد مهم تنظیم در بیان بسیاری از ژنهای حاضر در کروموزمهای دیگر را به عهده دارد.

این تیم تحقیقاتی در مواد غیر ژنتیکی  حاضر در کروموزم Y مگس سرکه تغییرات متعددی را شناسایی کردند که منجر به ایجاد تفاوتهای مهمی در برخی از ویژگیهای بیولوژیکی آنها می شود.

در حقیقت تجزیه این مواد نشان داد که این تغییرات تا حدچشمگیری در بیان ژنهای مختلف نه تنها روی کروموزم جنسی دیگر (کروموزم X) تاثیر دارند، بلکه همچنین روس کپیهای دیگر کروموزمها نیز اثر می گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha