سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که در غشای مخاطی بینی ایجاد و باعث احتقان آن و همچنین سینوس ها و گلو می شود.

سلامت نیوز: سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که در غشای مخاطی بینی ایجاد و باعث احتقان آن و همچنین سینوس ها و گلو می شود. این در حالی است که گوش ها نیز به علت انسداد سینوس ها که بر گوش ها فشار وارد می کنند مسدود می شوند. به همین دلیل بیمار در طور دوران سرماخوردگی از سردردهای مداوم آزاردهنده رنج می کشد و احساس می کند سرش سنگین شده است.
علائم دیگر سرماخوردگی شامل خارش گلو، کیپ شدن بینی، آبریزش چشم ها، سرفه، عطسه و تب خفیف است. این نوع سرماخوردگی معمولا درفصل زمستان ایجاد می شود، اما می تواند در فصول دیگر نیز رخ دهد؛ به ویژه در فردی که مستعد عفونت های سینوسینیز باشد.
معمولا پزشکان سرماخوردگی را با مسکن ها و داروهای ضد احتقان درمان می کنند. داروهای ضد احتقان می تواند به شکل اسپری های بینی یا داروهای خوراکی مصرف شود. با این وجود، بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی ناخواسته هستند. از این رو همیشه درمان های خانگی بهترین روش برای خلاص شدن از سرماخوردگی «بدون دارو» و اثرات جانبی است.

برخی از درمان های خانگی اثبات شده برای معالجه بدون داروهای شیمیایی سرماخوردگی به شرح زیر است:

•    بسیار حائز اهمیت است که در دوران سرماخوردگی به بدن آبرسانی شود. معمولا بدن در هنگام سرماخوردگی به واسطه تخلیه شدن ترشحات بینی، آبریزش چشم ها و تشکیل ترشحات مخاطی آب از دست می دهد. برای پیشگیری از بی آب شدن بدن، توصیه می شود که بیمار آب فراوان و همچنین آب میوه طبیعی بنوشد که سرشار از ویتامین ث است.
•    مصرف مایعات گرم مانند چای های گیاهی یا سوپ جوجه می تواند به رفع احتقان و گرفتگی بینی و گلو کمک و حال عمومی بیمار را بهتر کند. بخار سوپ جوجه و چای گیاهی موجب رقیق شدن ترشحات مخاطی و در نتیجه تخلیه راحت آن می شود.
•    استنشاق بخار برای شخصی سرماخورده فوق العاده است. با مخلوط کردن کمی پماد ویکس واپوراب یا چند قطره روغن اوکالیپتوس با آب و بخور دادن آن می توان از خشکی غشای مخاطی بینی و گلو جلوگیری کرد. این بخار مانند یک مرطوب کننده عمل و به رفع احتقان بینی، گلو و سینوس ها کمک می کند. اگر مایل به استفاده بخور نیستید، می توانید با گرفتن یک حمام داغ همان نتایج را به دست آورید.
•    نوشیدن مخلوط آبلیمو و عسل نیز به درمان سرماخوردگی کمک می کند. عسل برای تسکین گلو و حال آنکه آبلیمو برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان آب مخلوط کنید و این نوشیدنی را بنوشید تا آرام گیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha