یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: ترشحات چركی پشت حلق و گرفتگی بینی از علائم سینوزیت مزمن است.

دکتر محمدحسین برادران فر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که در هر طرف صورت 5 سینوس وجود دارد، اذعان داشت: در صورتی كه سینوس‌های وسط جمجمه دچار التهاب شوند اصطلاحا به آن سینوزیت گفته می شود که خود به 3 دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود و هر كدام دارای علائم متفاوتی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد، درد صورت و پیشانی، ترشحات پشت حلق، وجود کمی تب که با لمس دست، درد پیشانی بدتر می‌شود را از علائم سینوزیت حاد عنوان کرد و افزود: تورم پلک، قرمزی و درد چشم از علائم سینوزیت تحت حاد است.

دکتر برادران فر با بیان این که در سینوزیت مزمن درد کمتر است، اظهار داشت: علامت مهم این نوع سینوزیت، ترشحات چرکی پشت حلق و گرفتگی بینی است.

وی در خصوص درمان سینوزیت حاد گفت: بیمار باید حداقل 2 تا 4 هفته داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهاب و از بخور استفاده كند. در صورتی كه بیمار دارای آلژری است، ضمن درمان از اسپری‌های مخصوص و شستشوی بینی نیز باید استفاده شود.

این فوق تخصص گوش و حلق و بینی اظهار کرد: سینوزیت حاد پیشانی با انواع دیگر متفاوت است. این بیماران باید بستری شده و در صورتی كه تا 24 ساعت درمان اثر نکرد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان خاطرنشان كرد: مردم تصور می‌کنند سینوزیت مزمن درمان ندارد، ولی امروزه با پیشرفت علم می‌توان با کمترین دستکاری بینی، سینوس‌ها را به عملکرد عادی خود برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha