سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90577

سلامت نیوز: شکی وجود ندارد که بیماری قلبی و رژیم غذایی با یکدیگر مرتبط هستند. می توان بسادگی با رعایت یک رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داد. به دلیل این اصل شناخت شده اکثر مردم مایلند بیشتر در مورد یک رژیم غذایی سالم که عملکرد قلب را بهبود می بخشد اطلاعات کسب کنند. در ادامه مطالب مفیدی راجع به ر‍ژیم های غذایی مناسب و سازگار با قلب را مرور می نماییم.

اولین مطلبی که باید بدانید این است که یک رژیم غذایی سالم و خوب واقعا چه نوع رژیمی است. یک رژیم خوب و مناسب، رژیمی است که دارای پروتئین متعادل، چربی های غیراشباع، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات است.
به گزارش سلامت نیوز ، پروتئین ها باید ازگوشت های کم چرب، ماهی و فرآورده های لبنی تامین شوند. کربوهیدارت ها در غذاهایی که حاوی نشاسته هستند مانند نان و ماکارونی یافت می شود.براستی چگونه مواد غذایی مصرفی می تواند بر سلامت قلب تاثیر گذارد؟ یک رژیم غذایی خوب می تواند به کاهش فشارخون کمک کند و علاوه بر این، قادر است میزان چربی بد خون (کلسترول LDL) را کاهش و چربی خوب خون (کلسترول HDL ) را افزایش دهد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا کلسترول HDL  چربی را از قلب به کبد، محل پردازش آن منتقل خواهد کرد.
 رژیم غذایی خوب می تواند وزن شما را در بهترین شرایط نگاه دارد و در این صورت قلب تحت فشار وزن اضافه قرار نمی گیرد. به علاوه اگر شما از یک برنامه غذایی خوب برخوردار باشید و در عین حال به حمله قلبی دچار شوید، شانس بیشتری برای نجات از آن خواهید یافت.
این گزارش می افزاید،منظم خواری اولین گام برای رعایت یک رژیم سالم است. شما باید ضمن عمل به این نکته میزان غذاهای شیرینی مصرفی خود را نیز کاهش دهید. ثابت شده است که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها کندتر انرژی آزاد می کنند. یعنی اینکه بعد از خوردن این نوع مواد سطح قند خون شما به طوری ناگهانی بالا نمی رود. به همین دلیل شما باید مصرف غذاهای شیرین را تقلیل دهید.  
 چربی موجود در این رژیم نیز یکی از نکات مهم دیگر است که باید به آن توجه شود. بدن شما در طول روز به مقدار اندکی چربی نیاز دارد، اما همان طورکه می دانید اکثر مردم بیش از میزان مورد نیاز بدن چربی مصرف می کنند. چربی های اشباع نمی توانند به  راحتی چربی های غیراشباع هضم شوند و در نتیجه میزان چربی عروق خونی را افزایش می دهند.
نکته ای که اکثر مردم از آن بی اطلاع هستند این است که آنها باید مصرف نمک را نیز کاهش دهند. رژیم غذایی پرنمک فشار خون را بالا می برد و این عارضه یکی از فاکتورهای خطر آفرین برای قلب به شمار می رود. فشار خون بالا قلب را وادار می کند که برای تسهیل جریان خون سخت تر کار کند که به مرور زمان باعث ضعف عروق و تشکیل لخته می شود. هر چیزی را که می خوریم حاوی نمک است، از اینرو ممکن است ارزیابی میزان نمک مصرفی کار بسیار دشواری باشد.بنابراین سعی کنید در حین صرف و پخت غذا، از اضافه کردن نمک اضافی و مصرف مواد غذایی نمک سود شده مثل آجیل های شور خودداری کنید. بیماریهای قلبی و رژیم غذایی با یکدیگر رابطه تنگاتنگ دارند. یک رژیم غذایی خوب نه تنها کلا برای بدنتان مفید است، بلکه از فشار وارد برقلب تان نیز می کاهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha