آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا گوشت های سرد مانند ( سوسیس ، کالباس ،هات داگ، همبرگر و ... ) می توانند به مدت زیادی نگه داری شوند ؟

همه چیز درباره افزودنی ها به سوسیس و کالباس

به گزارش سلامت نیوز مطمئنا به دلیل مواد نگه دارنده ی خاصی می باشد که به آنها اضافه می شود ، نگه دارنده هایی که در عین لذیذ کردن غذا برای سلامتی بسیار مضر هستند .

نیتریت سدیم یا نیتریت پتاسیم نقش کلیدی در ایمنی گوشت های فرآوری شده دارد. نیتریت ها، یا در گوشت های آهسته، نیترات های سدیم یا پتاسیم که به تدریج به نیتریت تبدیل می شوند، مواد اصلی در گوشت هستند. آنها محافظت عالی در برابر بوتولیسم در گوشت های فرآوری شده ایجاد می کنند.

سوسیس‌ها را می‌توان با پخت کبابی کردن یا انجماد نگهداری کرد. برخی از سوسیس های پخته شده یا دودی را می توان بدون یخچال نگهداری کرد. بیشتر سوسیس‌های تازه باید تا زمانی که پخته شوند در یخچال یا فریزر نگهداری شوند.

بیشتر مواد افزودنی مورد استفاده در سوسیس و کالباس فقط ادویه جات نیستند.افزودنی ها معمولاً عملکردی مانند حفظ رنگ یا رطوبت را انجام می دهند. آنها همچنین می توانند گوشت را از باکتری ها در هنگام کبابی کردن یا خشک کردن محافظت کنند. با این حال، برخی از افزودنی‌ها تا حدی بر طعم و رنگ تأثیر می‌گذارند.

اکثر سوسیس‌های تولید انبوه از مواد نگهدارنده برای مهار رشد باکتری‌ها و به تاخیر انداختن اکسیداسیون قهوه‌ای مایل به خاکستری شدن گوشت استفاده می‌کنند.نیتریت ها برای همه انواع سوسیس و کالباس استفاده می شوند و رایج ترین آنها هستند.

ارزش غذایی هر 100 گرم سوسیس : 301 کالری


(البته مقدار کالری گفته شده بسته به نوع سوسیس و اندازه آن متفاوت است )

آب 56.4 گرم ، پروتئین 11 گرم ، کربوهیدرات 1.3 گرم ، لیپید 28 گرم، کلسترول 64 میلی گرم ، سدیم 900میلی گرم ، پتاسیم 170 میلی گرم ، منیزیم 11 میلی گرم ، فسفر 173 میلی گرم ، کلسیم 20 میلی گرم ، آهن 1 گرم، ویتامین آ 15 میکرو گرم ، ویتامین ب یک 0.3 میلی گرم ، ویتامین ب دو 0.2 میلی گرم ، ویتامین ب شش 0.1 میلی گرم ، نیاسین 2.4 میلی گرم ، و .....


سوسیس شامل افزودنی های بسیار زیادی می باشد :

  • گوشت چرخ کرده
  • نمک ( به دلیل خاصیت ضد باکتری که باعث انسجام بین ذرات تشکیل دهنده سوسیس می شود)
  • ادویه جات
  • نگه دارنده هایی که به سوسیس و کالباس اضافه میشوند شامل : نیترات و نیتریت هستند . این دو ماده با کمی پروتئین مخلوط می شوند تا برای مصرف کنندگان آماده شوند .


این دو نگه دارنده از موادی هستند که به مواد سرطان زا مشهور میباشند .



پس چرا با وجود اینکه گفته می شود این دو ماده نگهدارنده سرطان زا هستند باز هم از آنها استفاده می شود ؟


زیرا نیتریت ، نیترات و فسفات ها به علت داشتن خاصیت ضد باکتریایی در عمل آوری مصرف می شوند و به عنوان نگهدارنده، آنتی اکسیدان ،افزایش دهنده ظرفیت اتصال گوشت به آب و حفظ رنگ و طعم سوسیس و کالباس مصرف میگردند. رنگ صورتی گوشت سوسیس و کالباس به علت وجود نیتریت است. (معمولا نیتریت و نیترات بصورت نیتریت و نیترات سدیم مصرف میگردد .) به همین دلیل در کارخانه های ساخت سوسیس و کالباس از این مواد استفاده می کنند .

پزشک بیوشیمی ، ریچارد بلیوا، در کتابی که سال 2005 با نام غذاهایی علیه سرطان به چاپ رسیده است ، می گوید : " مولکول های این عناصر شیمیایی قدرت فوق العاده خطرناکی بر سلول های ژنتیک انسان دارند . در تهیه سوسیس از ماده نگهدارنده نیترات سدیم استفاده می‌شود که می‌تواند به تشکیل مواد شیمیایی موسوم به ترکیبات ان – نیتروسو کمک کند .


این عناصر می توانند جهش هایی را در دی ان ای سلول های ایجاد کنند و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند بخصوص سرطان روده بزرگ .
در مصرف سوسیس های پخته شده باید دقت بسیاری داشت زیرا مواد تشکیل دهنده این خوراکی بسیار ضعیف و ناپایدار هستند و مخلوط سرخ شده ی این مواد سریعا با میکروب ها تکثیر پیدا می کنند .

سوسیسها باید دارای رنگ ثابت و همچنین دارای انسجام باشند . اگر سوسیسی را که خریداری کرده اید دارای این شرایط نمی باشد مصرف نکنید و حتما هنگام خرید سوسیس به تاریخ تولید و انقضا که بر روی آن درج می شود دقت کنید و همیشه این مواد را داخل فریزر نگه داری کنید .
تمام سوسیس ها سرشار از لیپید هستند و توصیه می کنیم آنها را به صورت مصرف هر روز و دائم نداشته باشید .

مضرات سوسیس و کالباس

نیترات سدیم در بدن انسان تبدیل به مواد سرطانزا می شود . به همین خاطر معمولا به این فرآورده ویتامین سی اضافه می کنند ، تا از شکل گیری یک ماده خطرناک که در طی عمل گوارش ایجاد می شود ، جلوگیری به عمل آید .

* فسفات ها با ایجاد اختلال در جذب کلسیم در بدن خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش میدهند.

* سوسیس و کالباس حاوی نمک و چربی زیادی میباشند.

البته سوسیس و کالباس مرغوب یک غذای مناسب میباشد مشروط بر اینکه در مصرف آنها زیاده روی نگردد.

نحوه نگهداری:


سوسیس و کالباس هایی که تازه خریداری می شوند تا 2 روز بعد و نوع خشک آنها تا 5 هفته در یخچال قابل نگهداری است. اما برای نگهداری بیش از 2 روز، سوسیس و کالباس را بهتر است در فریزر نگهداری کنید

مواد اغذیه ای دیگری نیز مانند : ماهی خشک نمک اندود شده و ادویه‌هایی مانند سسس سویا حاوی همین مقدار ماده شیمیایی هستند و باید در مصرف آنها دقت کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha