دولت،سال گذشته سرانه درمان را فقط 3900 تومان اعلام کرد،که امسال نیز با پی روی از همان روند،شنیده می شود که سرانه درمان سال 87 فقط 5500 تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز،اگر نرخ تورم بین 14 تا 20 درصدی باشد که بانک مرکزی اعلام کرده هر چند می گویند غیر واقعی است و نرخ حقیقی تورم بیش از اینهاست،بازهم این سرانه درمان پاسخگوی نیاز های درمانی و بهداشتی مردم نخواهد بود.
 آیا توان ادامه فعالیت و خدمات رسانی در مراکز درمانی دولتی با توجه به سرانه ای که تعیین شده ، فراهم است؟!در حالی که سال گذشته اغلب بیمارستانهای دولتی شاید همه تمامی آنها با به جا گذاشتن بدهی های کلان در خطر ورشکستگی بودند پاسخ به این سوال مشکل است.
به راحتی می شود نارضایتی بیمه شدگان در مراجعه به مراکز درمانی دولتی را دید که دلیل این ناراضیتی ها باز می گردد به کمبود بودجه، ضعف مدیریت، عدم انگیزه پرسنل و کادر درمانی برای خدمت و خدمات بهتر، کمبود تجهیزات پزشکی و... که همه اینها می تواند ناشی از غیرواقعی بودن سرانه درمان باشد.
البته نباید از این مطلب هم گذشت، که دولت نهم برای تامین کسری بودجه خود مجبور شده که مبلغ 200 میلیارد تومان از اعتبارات حوزه سلامت کسر کند که این اتفاق اگر تحقق یابد می تواند اثرات زیانباری به بار آورد.
زمانی که خبرگزاری مهر در مورد این مسئله از دکتر علویان توضیح خواست وی فقط پاسخ  داد: " امیدواریم این اتفاق نیفتد".و فقط امیدوار بود!
دکتر عبدالرضا معادی معتقد است یکی از علل واقعی نبودن سرانه درمان، عدم پرداخت قیمت واقعی خدمات است ،تاسف بار است که پس از گذشت 13 سال هنوز نتوانسته ایم، قیمت های واقعی خدمات را استخراج کنیم.
دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، معتقد است که هزینه ها و مخارج سنگین درمانی موجب شده هر سال زندگی1/5 میلیون ایرانی به زیر خطر فقر برود.
وی می گوید: قشر آسیب پذیر و محروم جامعه هرگز این توانایی مالی را ندارد که بدون قرض و یا فروش وسیله ای از منزل، بتواند هزینه های درمانی را تامین کند.
البته شدت این موضوع وقتی مشخص می شود که بدانیم افغانستانی که وضعیتی به مراتب وخیم تر از ما دارد، سرانه درمانیش از سرانه درمان ما بیشتر است!
به گفته دکتر ایرج خسرونیا،رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران،دلیل غیر واقعی بودن سرانه درمان را نا آشنائی تصمیم گیران با مشکلات و دردهای مردم عادی در مراجعه به مراکز درمانی می داند. وی به این نکته تاکید دارد که وقتی تورم 20 درصد است، افزایش 10 درصدی سرانه درمان هیچ مشکلی را حل نمی کند.
 دکتر شهاب الدین صدر (رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران)، معتقد است؛ در مجلس چهارم، نفت را بشکه ای 8 دلار می بستیم اما امروز نرخ جهانی آن بیش از 10 برابر گذشته است و این موضوع نشان می دهد که کشور به لحاظ تامین منابع ارزی و ریالی هیچ محدودیتی ندارد...
از خاطرمان نرود که همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که مقام معظم رهبری تأکید جدی داشته اند که نظام سلامت باید به سمت و سویی پیش برود که اطرافیان بیمار، هیچ دغدغه‌ای جز بیماری بیمار خود نداشته باشند.
ای کاش این فرموده حکیمانه رهبر معظم انقلاب به جای آنکه زینت سربرگ نامه‌های اداری و تابلوهای اتاق مدیران شود، جامه عمل می‌پوشید و می‌آموختیم که فرمایشات معظم له برای عمل کردن است نه برای تزئین و تبلیغات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha