دانشمندان دریافته‌اند كه چگونه ویروس‌های آنفلوانزا كه پرندگان ناقل آنها هستند به انسان‌ها سرایت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از پاریس، این كشف می‌تواند راه را برای ساخت واكسن علیه نه تنها گونه كشنده آنفلوانزا بلكه تمام انواع این بیماری هموار سازد.

گونه‌های ویروس آنفلوانزا بسیارند اما تنها تعداد معدودی از آنها توانسته‌اند از مانع انتقال ویروس از گونه‌ای به گونه دیگر، عبور كنند.

گونه‌های شناخته شده ویروس‌های آنفلوانزا مانند اچ‪ ۱‬و اچ‪ ۳‬شایع‌ترین گونه‌ها هستند و در حمله به سلول‌ها در سیستم فوقانی تنفسی فوق‌العاده توانایی بسیار دارند.

در مقایسه گونه‌های ویروس اچ‪ ۵‬معمولا به ماكیان وحشی و اهلی محدود می‌شوند.

اما زمانیكه آنها (اچ‪ (۵‬انسان را آلوده می‌كنند اغلب نتایج مرگباری به دنبال دارند زیرا سیستم‌های ایمنی قادر به تشخیص و مقابله با این پاتوژن جدید نیستند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، از ‪ ۳۴۸‬مورد تایید شده آلودگی انسان به گونه "اچ‪۵‬ان‪ "۱‬آنفلوانزای مرغی در پنج سال گذشته، ‪ ۲۱۶‬مورد یعنی بیش از ‪ ۶۰‬درصد در نتیجه ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

چیزی كه كارشناسان بهداشتی به شدت از آن بیم دارند ظهور گونه جدید اچ‪ ۵‬است كه می‌تواند به راحتی از پرندگان به انسان‌ها سرایت كند.

این یافته‌ها كه در مجله انگلیسی "نیچر" منتشر شده است، درك علمی از اینكه چگونه ویروس‌ها خود را به سلول‌های داخل ریه‌های انسان می‌چسبانند، دگرگون می‌كنند.

محققان از مدت‌ها پیش می‌دانسته‌اند كه آلودگی انسان به یك گونه آنفلوانزا به توانایی یك پروتئین در سطح این ویروس به نام "هماگلوتینین" كه به یك گیرنده قند در مسیر تنفسی می‌چسبد، بستگی دارد.

در انسان‌ها این گیرنده‌ها به "آلفا ‪ "۲-۶‬معروف هستند درحالیكه همتاهای آنان در پرندگان به "آلفا ‪ "۲-۳‬معروفند.

تاكنون دانشمندان معتقد بودند كه یك چرخش ژنتیكی در این ویروس به آن اجازه می‌دهد كه به گیرنده‌های انسان بچسبد تا به گیرنده‌های پرندگان بدین ترتیب این موضوع امكان جهش از گونه حیوانات به انسان را میسر می‌سازد.

اما در این مطالعه كه توسط پرفسور "رام ساسیسخاران" از موسسه فناوری ماساچوست انجام شده، آمده است كه عامل مهم شكل گیرنده‌های قند در سلول‌های ریه انسان است.

گیرنده‌های انسانی آلفا ‪ ۲-۶‬به دو شكل هستند یكی به اندازه زیادی شبیه یك چتر است و دیگری شبیه یك میوه كاج.

محققان دریافتند كه ویروس‌های آنفلوانزا برای آلوده كردن انسان‌ها باید به گیرنده‌های شبیه چتر بچسبند.

"جرمی برگ" مدیر "موسسه ملی علوم پزشكی عمومی" كه بودجه این تحقیق را فراهم كرده است، گفت این مطالعه محققان را قادر می‌سازد تا به شیوی كاملا جدیدی به ویروس‌های آنفلوانزا نگاه كنند.

دست كم این اكتشاف جدید به دانشمندان كمك خواهد كرد تا گونه‌هایی را كه ممكن است توانایی حمله به سیستم‌های تنفسی انسان را داشته باشند به سرعت تشخیص دهند.

هر سال حدود ‪ ۵۰۰‬هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فصلی كه در آن یك گونه كمی از گونه‌های قبلی متمایز می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند.

با این وجود ویروسی كه همه‌گیری ایجاد خواهد كرد از لحاظ ژنتیكی آنقدر جدید خواهد بود كه سیستم‌های ایمنی و واكسن‌ها برای تشخیص آن آماده نخواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha