زنان باردار باید در طول دوره بارداری خود به شدت مراقب سلامتی خود باشند تا بتوانند کودکی سالم به دنیا آورند. با خواندن این مطلب کوتاه، مفیدترین اطلاعات لازم را به دست خواهید آورد.

 زنان باردار از مصرف این 4 نوع ماهی خودداری کنید

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کند که کسانی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند، 8 تا 12 اونس (2 تا 3 وعده) در هفته از انواع ماهی های کم جیوه مصرف کنند. ماهی باید به جای سایر منابع پروتئینی مانند مقداری گوشت و مرغ مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک اگر در مورد بی خطر بودن خوردن غذاهای دریایی در دوران بارداری خود مطمئن نیستید، تنها نیستید. دستورالعمل های بارداری و ماهی را بدانید.تغذیه بارداری می تواند گیج کننده باشد، به خصوص وقتی صحبت از دستورالعمل های غذاهای دریایی می شود. در اینجا به درک حقایق کمک می کند.

مزایا و معایب مصرف غذاهای دریایی در دوران بارداری چیست؟


غذاهای دریایی، که شامل ماهی و صدف می‌شود، می‌تواند منبع خوبی از پروتئین، آهن و روی باشد - مواد مغذی حیاتی برای رشد و تکامل کودک شما. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بسیاری از ماهی ها، از جمله اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، همچنین می تواند رشد مغز کودک شما را تقویت کند.

اما برخی از انواع غذاهای دریایی – به ویژه ماهی های بزرگ و شکارچی مانند کوسه ماهی، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشی ماهی – می توانند حاوی سطوح بالایی از جیوه باشند. اگرچه جیوه موجود در غذاهای دریایی برای بیشتر بزرگسالان نگران کننده نیست، اما اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، اقدامات احتیاطی خاصی اعمال می شود. اگر به طور منظم ماهی سرشار از جیوه می خورید، این ماده می تواند به مرور زمان در جریان خون شما جمع شود. جیوه بیش از حد در جریان خون شما می تواند به مغز در حال رشد و سیستم عصبی کودک شما آسیب برساند.

چه مقدار غذای دریایی توصیه می شود؟


سازمان غذا و دارو (FDA)، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) و دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2015-2020 برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کنند که زنان باردار حداقل 8 اونس و حداکثر 12 اونس (340 گرم) از انواع غذاهای دریایی مصرف کنند. جیوه در هفته یعنی حدود دو تا سه وعده.

بیشتر بدانید : چه میزان ماهی در بارداری مصرف کنیم؟

چه نوع ماهی در بارداری بی خطر است؟


غذاهای دریایی متنوعی بخورید که جیوه کمی دارند و اسیدهای چرب امگا 3 زیادی دارند، مانند:

  • ماهی سالمون
  • آنچوی
  • شاه ماهی
  • ساردین
  • قزل آلای آب شیرین
  • ماهی خال مخالی اقیانوس آرام

سایر انتخاب های ایمن عبارتند از:

  • میگو
  • پولاک
  • گربه ماهی
  • کنسرو ماهی تن سبک

آیا دستورالعمل های دیگری برای غذاهای دریایی در دوران بارداری وجود دارد؟


این اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید:

از خوردن ماهی های بزرگ و شکارچی خودداری کنید. برای کاهش قرار گرفتن در معرض جیوه، کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی یا کاشی ماهی نخورید.
ماهی و صدف نپخته را کنار بگذارید. برای جلوگیری از باکتری ها یا ویروس های مضر، ماهی و صدف نپخته، از جمله صدف، سوشی، ساشیمی و غذاهای دریایی نپخته در یخچال با برچسب nova style، lox، kippered، دودی یا jerky مصرف نکنید.


غذاهای دریایی را به درستی بپزید. بیشتر غذاهای دریایی باید در دمای داخلی 145 فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) پخته شوند. ماهی زمانی انجام می شود که به صورت تکه ای جدا شده و در سراسر آن مات به نظر برسد. میگو و خرچنگ را تا زمانی بپزید که گوشت آن مرواریدی و کدر شود. صدف ها، صدف ها و صدف ها را بپزید تا پوست آنها باز شود. هر چیزی را که باز نمی شود دور بریزید.

آیا راه های دیگری برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 وجود دارد؟


علاوه بر غذاهای دریایی، سایر منابع اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از:

خوراکی ها. بذر کتان – دانه‌های آسیاب شده یا روغن – روغن کانولا، گردو، دانه‌های آفتابگردان و دانه‌های سویا (ادامام) همگی منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
غذاهای غنی شده ماست، شیر و تخم مرغ را می توان با اسیدهای چرب امگا 3 غنی کرد.


مکمل. مکمل ها معمولا حاوی روغن ماهی یا اسیدهای چرب امگا 3 از منابع گیاهی دریایی هستند. بسیاری از ویتامین های دوران بارداری نیز حاوی DHA هستند. قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که محققان هنوز تعیین نکرده اند که آیا مکمل ها می توانند رشد مغز جنین را تقویت کنند یا خیر. در حالی که زنان باردار می توانند اسیدهای چرب امگا 3 را از منابع زیادی دریافت کنند، اکثر متخصصان خوردن غذاهای دریایی را برای این منظور توصیه می کنند.

اگرچه جیوه می تواند به مغز کودک در حال رشد آسیب برساند، اما خوردن مقادیر متوسط غذاهای دریایی حاوی سطوح پایین جیوه در دوران بارداری باعث ایجاد مشکل نشده است. و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بسیاری از انواع ماهی ها می توانند به رشد شناختی سالم کودک کمک کنند. تا زمانی که از ماهی هایی که دارای جیوه زیاد یا آلوده به آلاینده هستند اجتناب کنید، غذاهای دریایی می توانند بخشی منظم از برنامه غذایی سالم شما در دوران بارداری باشند.

چرا برخی از انواع ماهی برای بارداری مضر است؟

ماهی ها از آبی که در آن شنا می کنند و از خوردن ماهی های دیگری که جیوه دارند جیوه دریافت می کنند. با خوردن ماهی های حاوی جیوه، می توانید این فلز را در دوران بارداری به جنین خود منتقل کنید. این می تواند باعث آسیب مغزی شود و بر شنوایی و بینایی کودک شما تأثیر بگذارد.

چه ماهی هایی جیوه بالایی دارند؟

جیوه بیشتر در ماهی های بزرگ مانند اره ماهی، کوسه، شاه ماهی خال مخالی و کاشی ماهی یافت می شود. در دوران بارداری این نوع ماهی ها را نخورید زیرا جیوه موجود در آنها می تواند به کودک شما آسیب برساند.

بیشتر بدانید : زنان باردار ماهی شوریده مصرف نکنند

آیا می توانم در دوران بارداری میگو بخورم؟


خوب است در مورد رژیم غذایی خود محتاط باشید، اما تعدادی از انواع غذاهای دریایی وجود دارد که خوردن آنها بی خطر است، از جمله میگو. میگو حاوی مقادیر کمی جیوه است. آنها همچنین دارای محتوای چربی کم و پروتئین بالا هستند و آنها را به انتخابی سالم برای مادران باردار تبدیل می کند.

آیا می توانم در دوران بارداری ماهی سالمون بخورم؟

بله، زنان باردار می توانند با خیال راحت ماهی سالمون بخورند. در حالی که برخی ممکن است نگران غذاهای دریایی با جیوه بالا باشند، ماهی سالمون یک غذای دریایی کم جیوه در نظر گرفته می شود. در واقع، یک وعده 6 اونس می تواند مقدار DHA توصیه شده برای یک زن باردار را بدون افزایش سطح جیوه فراهم کند.

آیا ماهی تن بارداری بی خطر است؟

اگر از خوردن ماهی تن لذت می برید، می توانید مطمئن باشید که خوردن ماهی تن سبک کنسرو شده، ماهی تن آلباکور و ماهی تن زرد باله برای شما و کودکتان در دوران بارداری بی خطر و مفید است، البته تا زمانی که میزان مصرف خود را محدود کنید. علاوه بر این، پرهیز کامل از ماهی به عنوان راهی برای جلوگیری از آلودگی جیوه توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha