سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 90795

گاهی پزشک برای اطمینان از سلامت شما آزمایش خاصی را برای شما تجویز می کند به عنوان مثال در صورتی که لازم است آزمایش مایع منی برای تشخیص سلامت باروری یا نازایی دهید لازم است درباره نحوه انجام این آزمایش اطلاعاتی داشته باشید. با ما همراه باشید تا با دانستنی های لازم درباره چند آزمایش آشنا شوید.

سلامت نیوز: گاهی پزشک برای اطمینان از سلامت شما آزمایش خاصی را برای شما تجویز می کند به عنوان مثال در صورتی که لازم است آزمایش مایع منی برای تشخیص سلامت باروری یا نازایی دهید لازم است درباره نحوه انجام این آزمایش اطلاعاتی داشته باشید. با ما همراه باشید تا با دانستنی های لازم درباره چند آزمایش آشنا شوید.

 

آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع

گاهی خونریزی های مختصری در دستگاه گوارش اتفاق می افتد که به علت کم بودن، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. بنابر این باید با روش های آزمایشگاهی  تشخیص داده شود. بهتر است این آزمایش در 3 نوبت انجام شود.


برای انجام این آزمایش باید نکات زیر را رعایت نمائید:
1-    48- 72 ساعت پیش از آزمایش و در طی دوره جمع آوری نمونه مدفوع، از خوردن گوشت قرمز، گوشت سفید(مرغ و ماکیان) ، ماهی، شلغم و تربچه خودداری نمائید.


2-   مصرف داروهای :
آهن،ایندومتاسین، کلشی سین، آسپرین، بروفن، کورتن ها و ویتامین C را 48 ساعت پیش از انجام آزمایش و دوره جمع آوری نمونه قطع کنید. در صورت داشتن خونریزی لثه هنگام تمیز کردن دهان و دندان، در طی 48 ساعت پیش از انجام آزمایش از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان اجتناب نمائید.


3-    نمونه باید سریعا به آزمایشگاه تحویل داده شود.


4-    نمونه مدفوع نباید با ادرار یا سایر مواد آلوده شود.

دستور العمل جمع آوری نمونه مایع منی
آزمایش مایع منی به منظور تشخیص علت نازایی در مردان استفاده می شود.


1-    نمونه باید ترجیحا در آزمایشگاه تهیه شود و چنانچه ممکن نباشد باید در مدت کمتر از نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود.در هنگام تحویل نمونه به آزمایشگاه، زمان دقیق جمع آوری آن را به مسئول پذیرش اعلام نمائید.


2-    نمونه باید پس از 3 تا 5 روز پرهیز از نزدکیی یا انزال تهیه شود و نمونه هایی که پیش از دو روز و پس از هفت روز از آخرین نزدیکی جمع آوری شود برای انجام آزمایش مناسب نیست.


3-    وجود تب در خلال 3 روز پیش از انجام آزمایش، نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهد.


4-    بهترین نمونه منی نمونه ای است که از طریق تحریک مصنوعی تهیه شده و در ظرف مخصوصی که از طرف آزمایشگاه در اختیار شما قرار داده شده، جمع اوری گردد.


5-    نمونه جمع آوری شده توسط کاندوم برای آزمایش مناسب نیست.


6-    باید دقت شود که تمامی نمونه منی در ظرف مخصوص ریخته شود زیرا چنانچه فقط قسمتی از نمونه در اختیار آزمایشگاه قرار داده شود باعث به دست آمدن نتیجه غیر واقعی خواهد شد.


7-    قبل از ریختن نمونه به داخل ظرف بهتر است با در دست گرفتن ظرف دمای آن را به درجه حرارت بدن (37 درجه سانتیگراد)نزدیک کنید.


8-    از قرار دادن نمونه در حرارت های کمتر از صفر درجه و بالاتر از 40 درجه سانتی گراد خودداری کنید و سعی کنید تا هنگام تحویل آن به آزمایشگاه نمونه را نزدیک به حرارت بدن(37 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
آزمایش مایع منی بعد از بستن لوله ها در مردان(وازکتومی)


انجام آزمایش منی در این افراد مشابه انجام آزمایش معمولی منی است با این تفاوت که :
1-    این آزمایش باید حداقل دو ماه پس از بستن لوله ها انجام شود.


2-    در طی 24 ساعت پیش از انجام آزمایش نباید نزدیکی صورت پذیرد یا مایع منی به هر علت دفع شود.


3-    نمونه ای که شش ساعت پس از جمع آوری تحویل آزمایشگاه شود، فاقد ارزش است.


آمادگی  های لازم جهت آزمایش سرطان دهانه رحم:
نام دیگر این آزمایش، پاپ اسمیر است. پاپ اسمیر به منظور شناخت زودرس سرطان دهانه رحم انجام می شود و همچنین از طریق آن می توان به التهاب و عفونت های دهانه رحم نیز پی برد.

رعایت چند نکته پیش از انجام این آزمایش ضروری است:
1-    از 72 ساعت قبل از انجام آزمایش از دوش واژینال(شستشوی داخل واژن با آب یا مواد ضد عفونی کننده)پرهیز نمائید.


2-     ا زنمونه برداری در زمان قاعدگی، خونریزی فعال یا دوره های التهابی اجتناب نمائید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha