رایج ترین کاربرد آزمایش مدفوع تشخیص انواع مختلف انگل های بیماری زا در روده است.

انجام این کارها به هنگام آزمایش ادرار و مدفوع ممنوع !

شما باید نمونه ادرار خود را در یک ظرف کاملا تمیز (استریل) جمع آوری کنید و اگر نمی توانید آن را تحویل دهید، آن را در یک کیسه پلاستیکی در بسته در یخچال نگهداری کنید.

دستور العمل جمع آوری نمونه مدفوع

رایج ترین کاربرد آزمایش مدفوع تشخیص انواع مختلف انگل های بیماری زا در روده است. افرادی که تحت آزمایش مدفوع قرار می گیرند، باید برای مدت 7 تا 10 روز پیش از انجام این آزمایش از درمان با روغن کرچک یا روغن های معدنی، بیسموت، منیزیوم، ترکیبات ضد اسهال، تنقیه با باریوم و مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری نمایند.

بهتر است این آزمایش در سه نوبت انجام شود. نمونه مدفوع باید مستقیما در ظرفی که از طرف آزمایشگاه در اختیار بیمار قرار می گیرد جمع آوری شود. اگر بیمار بستری است ، نمونه را در یک ظرف خشک جمع آوری نموده و سپس با استفاده از چوب مخصوص(آبسلانگ) ، نمونه را به ظرف نگهدارنده برچسب دار منتقل نمائید.

نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود زیرا ادرار می تواند برخی از انگل های فعال را از بین ببرد. بیماران باید نمونه جمع آوری شده را خصوصا در موارد مشکوک به اسهال خونی بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنند. اگر انجام آزمایش حداکثر تا 30 دقیقه پس از جمع آوری نمونه امکانپذیر نباشد ، لازم است تا نمونه در یخچال قرار داده شود.

سعی کنید ادرار (ادرار) یا آب را همراه با مدفوع از توالت جمع آوری نکنید، اما اگر این کار را کردید نگران نباشید. اگر نیاز به ادرار دارید، ابتدا قبل از جمع آوری مدفوع این کار را انجام دهید.

قبل از آزمایش مدفوع چه کارهایی را نباید انجام داد؟

حدود سه روز قبل از آزمایش، پزشک ممکن است از شما بخواهد که از موارد زیر اجتناب کنید:

  • برخی از میوه ها و سبزیجات، از جمله بروکلی و شلغم.
  • گوشت قرمز.
  • مکمل های ویتامین C.
  • مسکن‌های درد، مانند آسپرین و ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، و غیره)

آیا می توانم قبل از آزمایش مدفوع غذا بخورم؟

بهتر است میوه خام یا سبزیجات خام گوشت قرمز قبل از انجام آزمایش مدفوع نخورید. می توانید مرغ بخورید. کمتر از 250 میلی گرم در روز غذاها یا نوشیدنی های غنی شده با ویتامین C در 72 ساعت قبل از آزمایش بهتر است نخورید.

آیا باید برای آزمایش مدفوع آماده شوید؟

قبل از جمع آوری نمونه مدفوع (نمونه) نیازی به آمادگی خاصی نیست. برای جمع آوری نمونه در خانه باید یک فنجان استریل به شما داده شود.

نمونه مدفوع را چند ساعت می توان نگه داشت؟

اگر نمی توانید نمونه مدفوع را فورا تحویل دهید، باید آن را در یخچال نگهداری کنید، اما نه بیشتر از 24 ساعت.مجموعه مدفوع برای دستورالعمل‌های فرهنگ و حساسیت در دمای اتاق بگذارید در یخچال قرار ندهید. نمونه باید ظرف 24 ساعت به آزمایشگاه بازگردانده شود. نمونه بیش از 96 ساعت (4 روز) رد خواهد شد.

دستور العمل جمع آوری ادرار 24 ساعته

نمودار ادرار 24 ساعته برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مخصوصا بیماری های کلیوی مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه باید دقیقا طی 24 ساعت جمع آوری گردد. به همین منظور گالن هایی از سوی آزمایشگاه در اختیار شما قرار می گیرد.برخی ازاین گالن ها حاوی مواد نگه دارنده مایع یا جامد است.

نکته مهم این است که شما نباید به هیچ عنوان این مواد را خالی کنید.
برای جمع آوری ادرار 24 ساعته به هیچ عنوان از ظروفی غیر از ظرفهایی که آزمایشگاه در اختیار شما قرار می دهد استفاده نکنید.

در طول آزمایش ادرار از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

قبل از انجام آزمایش، از خوردن غذاهایی که می توانند رنگ ادرار شما را تغییر دهند، خودداری کنید. نمونه هایی از این موارد شامل توت سیاه، چغندر و ریواس است. قبل از آزمون ورزش های سنگین انجام ندهید. تمام داروها و محصولات بهداشتی طبیعی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

برای جمع آوری ادرار 24 ساعته چه کارهایی را نمی توان انجام داد؟

  • فراموش کردن جمع آوری مقداری ادرار فراتر از دوره جمع آوری 24 ساعته
  • جمع آوری بیش از حد ادرار
  • از دست دادن ادرار از ظرف نمونه از طریق ریختن، سرد نگه نداشتن ادرار هنگام جمع آوری آن
  • استرس حاد ورزش شدید.

آیا قهوه روی آزمایش ادرار تأثیر می گذارد؟

اگر پزشک شما آزمایش متانفرین در ادرار شما را تجویز کرده است، باید به مدت 24 ساعت و در طول جمع آوری نمونه از مصرف کافئین خودداری کنید.

ضمنا رعایت موارد ذیل ضروری است:

- در ابتدای جمع آوری نمونه، دفع ادرار را انجام داده و آن را دور بریزید. زمان را دقیقا یادداشت کنید(مثلا ساعت 7 صبح)
- به مدت یک شبانه روز (24 ساعت) یعنی تا ساعت 7 صبح فردا تمامی نوبت های دفع ادرار را در ظرف مخصوصی که از طرف آزمایشگاه در اختیار شما قرار گرفته است جمع آوری کنید.
- در طول جمع آوری ادرار باید ظرف جمع آوری دور از دسترس کودکان و درجای خنک(ترجیحا در یخچال)، نگهداری شده و بلافاصله پس از اتمام کار به آزمایشگاه تحویل داده شود.

توجه 1: آخرین نوبت دفع ادرار باید راس همان ساعتی که جمع آوری ادرار شروع شده بود ، انجام و در ظرف مخصوص جمع آوری نمونه ریخته شود.


توجه 2: در صورت امکان ادرار را مستقیما به داخل گالن نریزید و از ظرف های استریل ادرار جهت اینکار استفاده نمائید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha