یک متخصص بیماری‌های عفونی با توصیه بر مراقبت از سالمندان و بیماران قلبی و عروقی در فصل سرما، تاکید کرد: ابتلا به آنفلوآنزا در افراد بالای 65 سال و همچنین کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند بیماری‌های كلیوی، قلبی، عروقی، ریوی و یا نقص ایمنی هستند، عوارضی شدیدتری دارد که عوارض ریوی آن به صورت پنومونی اولیه و ثانویه ظاهر می‌شود.

دكتر عبد‌الرضا سودبخش، در گفت وگو با ایسنا با اعلام این مطلب هشدار داد: در چنین مواردی علاوه بر «استرپتوكوك» كه عامل ذات‌الریه در افراد عادی است، «استافیلوكوك» هم عامل ایجاد این بیماری می‌شود كه این نوع ذات‌الریه بسیار خطرناك‌تر است و نیاز به درمان جدی و اساسی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این که اختلال هوشیاری(سندرم ری)، لیز عضلات و دفع میوگلوبین حاصل از آن و ندرتاً التهاب عضلات قلبی(میوكاردیت) و تجمع آب در اطراف قلب(پری‌كاردیت)، از عوارض خطرناک غیر ریوی ابتلا به آنفلوآنزا می‌باشد، افزود: همزمان با دوره حاد بیماری، علائم كنترل شده بیماری‌های زمینه‌ای مثل برونشیت و آسم تشدید می‌شوند.

وی با تاکید بر این نکته که آنتی‌بیوتیك‌ها نقشی در درمان آنفلوآنزا ندارند، خاطرنشان کرد: چنانچه دارو‌های ضد ویروسی در 48 ساعت اولیه ابتلا به بیماری مصرف شوند، علائم را كنترل می‌کنند و بیمار سریعتر بهبود می‌یابد.

وی گفت: دوره كمون بیماری 1 تا 3 روز است و به طور ناگهانی آغاز می‌شود كه علائم آن شامل سردرد، تب و لرز و گاهی سرفه و گلو درد شدید می‌باشد كه بعضی مواقع این گلودرد اشتباهاً آنژین چركی تشخیص داده می‌شود.

دكتر سودبخش، راههای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا را جلوگیری از تماس مستقیم با بیمار و استفاده از ماسك و شست وشوی دست‌ها و همچنین استفاده از واكسن آنفلوآنزا در برخی از افراد عنوان کرد و افزود: این ویروس هم از طریق تماس مستقیم و هم از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شود و به همین دلیل بسیار سریع اپیدمی می‌شود.

وی در پایان توصیه کرد: بیماران مبتلا به آنفلوآنزا می‌توانند با نوشیدن فراوان مایعات، استراحت زیاد و استفاده از غذاهای بدون ادویه، سریعتر بهبود یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha