چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

یك متخصص تغذیه درباره علل آلرژی‌های غذایی و نحوه درمان آنها گفت: علت وجود آلرژی هنوز به طور صد در صد مشخص نشده است، اما معمولا افراد به دنبال یك استرس شدید دچار انواع آلرژی می‌شوند؛ به طوری كه این افراد باید سعی كنند در معرض عوامل عصبی و استرس زا قرار نگیرند.

دكتر بزرگمهر در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه آلرژی‌های غذایی دسته مهمی از عوارض و اختلالات را تشكیل می‌دهد كه نباید نادیده گرفته شوند، آلرژی و عدم تحمل نسبت به یك ماده غذایی را متفاوت از هم دانست و گفت: گاهی به دلیل استفاده نكردن از یك ماده غذایی به مدت طولانی، دستگاه گوارش فرد قادر به تحمل آن ماده غذایی نیست و یا آنزیم لازم برای هضم آن ماده را ندارد كه این عارضه با راهكارهای لازم بهبود می‌یابد.

این متخصص تغذیه در رابطه با روش‌های درمان عدم تحمل دستگاه گوارش نسبت به یك ماده غذایی ادامه داد: در ابتدا باید آن ماده غذایی را به مقدار بسیار كم وارد برنامه غذایی كرد و به تدریج بر مقدار آن افزود. چنانچه بدن نسبت به آن ماده تحمل نداشته باشد این عدم تحمل برطرف می‌شود. به عنوان مثال، اگر دستگاه گوارش فردی قادر به هضم حبوبات نیست می‌توان در ابتدا از حبوباتی مثل عدس كه هضم آنها آسان‌تر است شروع كرد و كم كم آن را به برنامه غذایی اضافه كرد تا دستگاه گوارش به آن عادت و هضم آن آسان‌تر شود.

وی در تشخیص موادغذایی آلرژی زا گفت: مواد غذایی‌ای‌ آلرژی زا هستند كه بدن نسبت به آنها واكنش نشان می‌دهد، مثلا با استفاده از آنها بدن دچار خارش می‌شود و یا با مصرف آنها دانه‌های قرمزی در بدن ایجاد می‌شود كه برای درمان آن ابتدا باید همه آن مواد را از برنامه غذایی حذف كرد و سپس هر یك را به تنهایی وارد دستور غذایی كرده و واكنش بدن نسبت به آنها را مشاهده كرد و در نهایت آن موادی كه نسبت به آنها آلرژی داریم را از برنامه غذایی حذف كنیم.

دكتر بزرگمهر در عین حال گفت:‌ آلرژی به یك ماده غذایی خاص همیشه ماندگار نیست و ممكن است یك ماه تا چند سال طول بكشد ولی در هر صورت بعد از مدتی برطرف می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha