با راه‌اندازی واحد سنتز مواد اولیه دارویی در یكی از واحدهای مستقر در مركز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، زمینه تامین نیاز كشور به «متادون هیدروكلراید» فراهم شد.

دكتر اكرم امانی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: در سه سال گذشته بنا به درخواست معاون وقت سلامت وزیر بهداشت، سنتز آزمایشگاهی و نیمه صنعتی این ماده از طریق شیمی سبز انجام شد و كریستال‌های به دست آمده جهت شناسایی فرمول به آكادمی علوم روسیه ارسال و پس از تائید در اواخر سال 2005 در مجله آلمانی Z.kristallogr نمایه شده در ISI به چاپ رسید.

رئیس بخش شیمی دارویی انستیتو پاستور ایران افزود: با توجه به عدم استقبال انستیتو پاستور از تولید صنعتی این ماده، سوله‌ای در مركز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با توجه به شرایط GMP ساخته شد و با تهیه راكتورهای گلاس ساخت داخل، تولید صنعتی آن با موفقیت انجام شد كه براساس آنالیزهای انجام شده، سنتز كاملا رضایت‌بخش بوده و از راندمان بالایی برخوردار است.

امانی خاطرنشان كرد: در حال حاضر با راه‌اندازی شش راكتور 300 لیتری موجود در پژوهشگاه می‌توان در هر بچ یك تن متادون هیدروكلراید به دست آورد كه علاوه بر تامین نیاز داخل، می‌توان در صورت لزوم آن را به خارج از كشور نیز صادر كرد.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران افزود: از این دارو می‌توان برای كنترل اعتیاد، درمان دردهای ناشی از اعمال جراحی (ماژور)، ‌دردهای سرطانی، میگرن، ام اس و پیشگیری از ایدز و هپاتیت (به دلیل مصرف دارو به صورت قرص و عدم نیاز به سرنگ توسط معتادان) استفاده كرد.

وی در بیان مزایای این پروژه به كاهش مراحل تولید این ماده دارویی، فراهم شدن امكان سنتز مواد دارویی مختلف دیگر در كشور، بی‌نیازی از واردات راكتورها، كیفیت بالاتر، خلوص بیشتر و توجیه اقتصادی آن اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha