كارشناسان بر این اعتقادند كه گل نرگس علاوه بر تقدس روحانی آن از نظر علم پزشكی نیز سلامت زا بوده و رایحه خوش آن از زكام و سرما خوردگی جلوگیری می‌كند.

 "دولتی مختاران"  در حاشیه برگزاری جشنواره گل نرگس در بهبهان، در گفت وگو با ایرنا افزود: امام رضا(ع) فرمود:"نرگس در هر خانه‌ای كه باشد زكام به سمت آن خانه نمی‌رود" و شاید به همین دلیل است كه نرگس در اوج زمستان یعنی در دی و بهمن ماه گل می‌دهد.

وی اضافه كرد: بررسی‌های علمی همچنین نشان داده كه رایحه خوش نرگس منجر به بهداشت روانی شده، روحیه آشفته و افسرده را آرام و باعث آرامش درونی می‌شود.

دولتی مختاران گفت: آنچه كه یك جامعه را به توسعه پایدار نزدیك می‌كند توجه به حافظه تاریخی هر منطقه است، قدمت شهرستان بهبهان بر اساس گمانه زنی‌های انجام شده تا هفت هزار سال پیش بر می‌گردد و تاریخ بهبهان از آغاز با تقدس گل نرگس عجین شده است.

وی ادامه داد: با بررسی كتیبه‌های به دست آمده از منطقه ارجان و نقاشی هایی كه از گل نرگس بر روی تخته سنگهای تاریخی باقی مانده نشان‌دهنده این مساله است كه این باور در قدیم وجود داشته كه نرگس نمادحفاظت از جان و مال مردم و صیانت از منطقه بوده است.

به گفته وی هر جا تصویری از نرگس كشیده شده به معنای ایجاد یك دایره حفاظتی و تقدس بخشی در منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha